Sönderskurna däck?

Firefox

Member of Grums Riders
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Bläjd helsvart -08 till salu
Har börjat misstänka att nån skurit sönder mina däck :gråta Fick för ca 2 veckor sen ett hål i framdäcket på ett mkt konstigt ställe, se bild 1. Köpte ett par bankörda däck, eftersom bak var slut, och idag när jag kommer ner i förrådet är bakdäcket tomt. Ett nästan identiskt snitt mitt i bakdäcket. Se bild 2. Kan de hålen var från en kniv? Dom är ju inte så raka? Eller har jag helt enkelt haft otur och kört på nåt. Dock har båda gångerna däcket varit tomt i förrådet (gemensamt cykel, mopedförråd för hela huset). Jag skulle ju märka fort om luften försvann när jag körde. Det är ju inga små hål så luften läcker fort! Hur lätt är det egentligen o sticka hål i ett däck med 2,5 bar? Lite jobb måste det ju va :va

ÅHHHH att inte folk kan lämna saker ifred!

Bifogat

• DSC00596liten.JPG
    DSC00596liten.JPG
    104.7 KB · Visningar: 634
  • DSC00617_liten.jpg
    DSC00617_liten.jpg
    168.1 KB · Visningar: 660
att göra hål i sidan på ett däck är inga problem, lite jobbigare å göra det i slitbanan. Dina hål kan vara från en kniv lr nått annat vasst. Om du misstänker sabotage pumpa i 6 bar i däcket så det blir lite drag när dom har sönder det.. kanske dom ger sig sen..

Vet inte om någon skurit sönder dina däck. Bild två ser ut som du har kört på någonting. Det är rena barnleken att skära sönder ett däck med kniv dock.

Upptäckte ett "snitt" i ett splitternytt slick en gång. En polare såg det efter jag kört ett pass. Det såg ut precis som nån hade skurit med kniv, men eftersom jag är 92% att däcket var helt då jag körde ut, så tror jag att det var något sorts fabrikationsfel. Har någon annan råkat ut för samma sak?

Låter ju inte alls kul det där. Jag är naturligtvis inte helt säker, men det skulle mycket väl kunna vara en kniv som har pajat dina däck. Om du hade kört på något med bakdäcket så borde du ha märkt ett såpass ganska långt jack hyfsat snart efter att det hände tycker jag. :va

Sticka hål med en kniv genom både gummi och kord är för övrigt inte speciellt svårt. Testade när jag bytte däck sist.

Det är inte gjort med en kniv! Det blir mycket finare kanter efter en kniv.

Har undersökt lite mer. Tog en kniv o stack in i däcket själv. Blir en nästan idendisk form i gummit från utsidan. Gummit viker sig nog lite av kniven. På insidan blir det ett perfekt rakt snitt. Precis så ser det även ut där någon annan provat... :mad: Snittet är även lika brett som min kniv så dom har stuckit in hela bladet. Kan man annars få in något i däcket som ger en 1,5 cm lång exakt rakt snitt? Skulle va om jag kört på ett knivblad möjligen. Men det hade nog märkts o troligtvis suttit kvar nån bit av oxå.

Hur gör jag nu med förvaring. Dyrt o byta däck varannan vecka!

Har undersökt lite mer. Tog en kniv o stack in i däcket själv. Blir en nästan idendisk form i gummit från utsidan. Gummit viker sig nog lite av kniven. På insidan blir det ett perfekt rakt snitt. Precis så ser det även ut där någon annan provat... :mad: Snittet är även lika brett som min kniv så dom har stuckit in hela bladet. Kan man annars få in något i däcket som ger en 1,5 cm lång exakt rakt snitt? Skulle va om jag kört på ett knivblad möjligen. Men det hade nog märkts o troligtvis suttit kvar nån bit av oxå.

Redan vid din förra tråd så höll jag det mest sannolikt att ngn fegis skurit i däcken dina. Ty det är helt enkelt så osannolikt att få hål i sidan på däcket (även om det förstås kaaaan hända). När nu samma sak hänt igen och dessutom upptäckt efter en sejour i samma förråd, ja då är det nog bäst att söka orsaken bland folk med tillträde till förrådet.

Jag tycker att sabotage på fordon ska klassas som mordförsök. Kolla att inte ngt annat på hojen är keff. Det räcker ju tex med att ngt psykfall drar ur sprintarna till bromsbeläggen så är ju hojen en tickande dödsfälla.

Bild 2 tycker jag ser ut som att du kört på någonting, tex en vass sten.

Ironiskt, jag har precis samma problem. Mitt bakdäck snittade med all säkerhet den gubbjävel som tyckte att jag inte skulle ha hojen på innergården.

Vi hade en lugn diskussion där jag sa att han fick vända sig till styrelsen så fick de kolla reglerna och återkomma till mig. Dagen efter var däcket platt. :mad:

sätt tillbaka original ljuddämpare,
så blir grannarna glada och du får ha dina däck ifred:tummenupp

Last edited:
sätt tilbaka original ljuddämpare,
så blir grannarna glada och du får ha dina däck ifred:tummenupp

Hehe, ja kanske det. Dock är det 2 glidare här oxå som låter MKT mer än va min gör. Rullar alltid bort den från huset när jag startar o stänger innan jag rullat in på gården oxå. Är väl nån som är oerhört avundsjuk på den fina hojen antar jag :D

Jag har två styck bakdäck liggandes. SuperCorsa bägge två. Samma "snitt" i dem på sidan. Sammanträffande eller helt enkelt utmattning av gummit det får du bestämma, men jag tror dem har gått hårt helt enkelt.

Snittet på slitbanan kan som sagt var uppkomma efter att du kört över något. Så nej, jag tror inte på sabotage. :pannkyss

//KaliZ

Jag har två styck bakdäck liggandes. SuperCorsa bägge två. Samma "snitt" i dem på sidan. Sammanträffande eller helt enkelt utmattning av gummit det får du bestämma, men jag tror dem har gått hårt helt enkelt.

Snittet på slitbanan kan som sagt var uppkomma efter att du kört över något. Så nej, jag tror inte på sabotage. :pannkyss

//KaliZ

Ok! Bra med flera åsikter iaf! Alltid tråkigt att tro att grannar gör något sådant. Första var supercorsa. Andra dunlop. Ska testa ett tredje nu. Blir det samma i det så är jag ganska säker på vad som hänt iaf. Jag kör inte hårdare än nån annan så då kan jag nog utesluta det efter 3:e försöket iaf :gnissla

Fixade däcket måndagkväll. Körde till träning, typ 1 mil, tisdagkväll. Kontrollerade däcken när jag ställt bort den. Kollade imorse. Likadant jack i sidan på framdäcket... Nu är iaf jag övertygad om vad mina "kära" grannar gör på nätterna... Får väl ta o sälja skiten... :gråta :gråta :gråta

Sälja kommer inte på fråga... Nu är övervakning nästa steg!!!

Sen när du hittat asen är det NAkcSKåTT DIreKCt!!11

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...