Tvåtakt om ringsignal?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Finns det? Alltså en riktig GP-hoj som dammar förbi.

En liten bonus med vidhängande fråga: kan detta verkligen stämma? En liten radiostyrd bil som gör över 300 km/t.

[YOUTUBE-ID]VPmwx6A5sqY[/YOUTUBE-ID]

Ja, folk har vä l gjort dummare saker? :)

Stackars killen som måste sitta på pinnen medans dom andra leker. :hihi

Jag har en sms signal med en F1 bil, nån med nån mc som far förbi med bra kvalitet har jag aldrig hört, betyder ju dock inte att det inte existerar.

jora men att kalla den där radio Controlled är ju vad jag skulle kalla den typen av sladd styrt ;)

vet att de finns metanol bilar som påminner om lemans bilar som gör 200km/h +
så att den sådan där cigarr bil gör 300 är väll inte helt omöjligt.

HIttar du en youtuberulle med ett sådant ljud kan jag fixa en ringsignal åt dig av den..

Det där är ju en linbil, det är en urgammal hastighetstävlingssport i modellvärlden. Fanns banor för sånt i Sthlm förr.
http://www.youtube.com/watch?v=k0pj7B9kdKo&feature=related

Finns även lin-speed för modellplan. En ännu värre, men idag döende sport. De vassaste planen hade förr enbladiga propellrar, för att få ostörd luft till det enda bladet vid de höga varvtalen. Nitrometan och stålwire. Helt sjukt att se.

Last edited:
Det är väl bara ladda ner den där signalen: "Tha Annoying Thing"
så äre klartt sen! ;) :P

Fy fasen vilken sjuk grej, den sista ökningen är ju vansinnig.
Ser ok ut med tanke på att flaggan och humlan/flugan håller normal hastighet

Det där är ju en linbil, det är en urgammal hastighetstävlingssport i modellvärlden. Fanns banor för sånt i Sthlm förr.

Det finns en sån bana för linbilar vid supermoto banan i Täby, Örebro. Tydligen en väldigt berömd bana i de kretsarna, tävlingar på hög nivå hålls där och en del rekord har även plockats där.
Helt sjukt att se, kameran gör inte hastigheten rättvisa, och ljudet som där små maskinerna framkallar låter och känns som en vinkelslip med dåliga lager rätt i kraniet.
Bäst av allt är ju sopkvasten som dom stänger av maskinen med, det finns alltid med :tummenupp

Min ringsignal och mobilsvar har jag själv spelat in på vår körning på Gelleråsen.:D

Står som flaggvakt och pratar in svar med ett härligt bakgrundsljud.

Sen så har jag även en inspelad sekvens med några racehojar vid start- o mål-rakan som ringsignal.

Dal-Mausen

Vill du ha hela ljudet eller bara nån viss del? Typ startljudet då den blåser förbi eller när de varvar hojen och sen drar iväg?

Hela konkarongen ba'! :D Jag sitter och googlar lite på't och hittade en ball sida - vixy.net :D

...och där var filmens ljud nere i mp3-format på burken. :yoparty

/J

Last edited:
Hela konkarongen ba'! :D Jag sitter och googlar lite på't och hittade en ball sida - vixy.net :D

...och där var filmens ljud nere i mp3-format på burken. :yoparty

/J

Jepp, vixy är bra... Jag har ett plugin som funkar som vixy så man slipper gå omvägen via vixy... Sen brukar jag använda ett litet gratisprogram som heter Audacity som är smidigt att klippa till om man bara vill ha en del av ljudet..

@nyteknik:

Jag har en RD350 som gasar som ringsignal när motorkompisar ringer. Tänkte spela in en varmkörning från en riktig racer i helgen.

Du kommer väl till SM:et så du kan lyssna på riktiga motorcyklar? :)

Last edited:

Finns även lin-speed för modellplan. En ännu värre, men idag döende sport. De vassaste planen hade förr enbladiga propellrar, för att få ostörd luft till det enda bladet vid de höga varvtalen. Nitrometan och stålwire. Helt sjukt att se.

Farsan flög linflyg, speed på 50-talet. Redan då var dom en bra bit över 200 blås med balsaträ plan med 30 cm vingspan, 3 mm tjocka vingar, handgjorda träpropellrar och en 2.5cc eller 6.5cc aptrimmad 2-takts "diesel" med pipa i nosen som varvade runt 25k. Har faktiskt kvar tre såna motorer jag fått av farsan.

Då såg kärrorna i alla fall avlägset ut osm flygplan, värstingarna numera har bara en vinge, en stabbe och ett propellerblad + en motvikt.
Dom går avsevärt fortare än på 50-talet kan jag säga...

Beskrivningen "låter som hysterisk vinkelslip med dåliga lager" är inte helt fel :) Men det är ballt.
/Danne

Farsan flög linflyg, speed på 50-talet. Redan då var dom en bra bit över 200 blås med balsaträ plan med 30 cm vingspan, 3 mm tjocka vingar, handgjorda träpropellrar och en 2.5cc eller 6.5cc aptrimmad 2-takts "diesel" med pipa i nosen som varvade runt 25k. Har faktiskt kvar tre såna motorer jag fått av farsan.

Då såg kärrorna i alla fall avlägset ut osm flygplan, värstingarna numera har bara en vinge, en stabbe och ett propellerblad + en motvikt.
Dom går avsevärt fortare än på 50-talet kan jag säga...

Beskrivningen "låter som hysterisk vinkelslip med dåliga lager" är inte helt fel :) Men det är ballt.
/Danne

Tungt! :D En sann ingenjörs-/teknikersport på ngt sätt: Enbart motor- och strömningslära samt aerodynamik och avgasresonanskunnande.

Det finns en sån bana för linbilar vid supermoto banan i Täby, Örebro. Tydligen en väldigt berömd bana i de kretsarna, tävlingar på hög nivå hålls där och en del rekord har även plockats där.
Helt sjukt att se, kameran gör inte hastigheten rättvisa, och ljudet som där små maskinerna framkallar låter och känns som en vinkelslip med dåliga lager rätt i kraniet.
Bäst av allt är ju sopkvasten som dom stänger av maskinen med, det finns alltid med :tummenupp

Vi har en bana i Gävle (Måsberget) som är aktiv, hysteriskt roligt att titta på för tekniknördar som mig.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti