Köp av hylsnyckelsats

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Bra verktyg är ju viktigt så jag går och funderar på att köpa en större hylsnyckelsats.
Jag väljer mellan:
Biltemas stora
och
En Bahco

Har ni någon erfarenhet av dessa? plz tell me...

vi använder nästan bara biltema verktyg på jobbet nu förtiden o dom funkar hur fint som helst. 10 år garanti på de mesta med o halva priset. inget o fundera på för min del.

Har själv en bahco-sats, inte riktigt lika stor som den där, men jag är väldigt nöjd med den.

Hade jag fått välja nu så hade jag köpt en sats med 1/4", 1/2" och 3/4".

Funkar ju iofs med adapter också, men ändå.

har haft en sådan Biltema sats..

rena rama skräpet.

Bacho e bra, men varför inte http://www.ironside.se/ ??

har själv 148 delars satsen, skitfin
Ahlsells säljer denna satsen & har erbjudanden till & från
jag gav själv 1500:- för 2 år sedan

Ironside har förresten LIVSTIDS garanti :tummenupp

Bifogat

• ironside.JPG
    ironside.JPG
    74.3 KB · Visningar: 1,360
Last edited:
Ska väl passa på och slå ett slag för det i alla fall för mig tidigare okända märket Sealey från England. Har sedan tidigare haft både 1/2" och 1/4" satser av olika märken men tyckt att jag saknat "den gyllene medelvägen" då halvtumsverktygen ofta känna otympliga och kvarttumsserien inte längre räcker till.

Den lokale Snap-On representanten kommer in på jobbet nu och då för att sälja åt våra montörer. Frågade vid ett tillfälle om han har någon 3/8" serie av god kvalitet som vanliga dödliga har råd med. Han visade då denna serie som jag sedan köpte:

AK692.jpg

Verkar vara välgjorda plus att jag personligen gillar de kromade handtagen utan gummi. Känns nästan som Snap-On...:)

Lådan är dessutom i plåt så det är gediget hela vägen plus att satsen även innehåller de tumstorlekar som inte passar ur mm-sortimentet...:tummenupp

Läs mera på http://www.sealey.co.uk/PLPageBuilder.asp?gotonode=ViewProduct&method=mViewProduct&productid=5773

Jag skulle välja Bacho eller Kamasa, det finns ett alternativ till den Bacho du länkade till, det är en Kamasa för samma pris hos Jula, fick inte länken att fungera

Last edited:
Jag kan inte rekomendera blanka verktyg ihop med olja.

Jag har en Bacho som på bilden,helt ok.

Biltemas grejer är också helt ok,skall du bara hobbyskruva och värdesätter att kunna ersätta ev borttappade hylsor eller delar så är Biltema mer din grej.

Då Bacho köper satsen färdig ifrån någon annan tillverkare och sedan sätter sitt namn på den så finns inga lösa delar eller hylsor att köpa till den utan man får hålla till godo med Bacho-orginal dvs svindyrt.

Ska du köpa hylsnyckelsats vill jag tips om Tengtools.
Jag trivs jäkligt bra med den.
Hyfsat pris o sköna grejer o jobba med.
www.tengtools.se

// JN

Har alltid köpt Kamasa Tools...aldrig felat och har livstids garanti..kostar extra men ALDRIG problem,hur mycket man än misshandlar verktygen,perfect!

Bahco kan aldrig bli fel..
Livstids garanti på allting, RIKTIGT hållbara spärrskaft (använder dem både hemma själv och på jobbet, tung industri) allmänt bra och genomtänkta grejer.

Ska du köpa en bahcosats så kika på harald nyborg! Gav 1200 för min som ser ut att vara samma som den du hade där för 1900 ;)

Den lokale Snap-On representanten kommer in på jobbet nu och då för att sälja åt våra montörer. Frågade vid ett tillfälle om han har någon 3/8" serie av god kvalitet som vanliga dödliga har råd med. Han visade då denna serie som jag sedan köpte:
Både Bacho och Kamasa har små 3/8"-satser för ca 5-600kr. :tummenupp

141046_d.jpg

160572_d.jpg

Även Bondtools och Teng Tools har 3/8"-satser till ungefär samma pris. 3/8" är en perfekt storlek för hojskruvande. Det är inte många skruvar som det inte passar bra till (t.ex. hjulmuttrar är kanske sånt som man bör dra med lite kraftigare doningar).

Men vilket märke man ska välja... Tja, väljer man ett märke som man har hört talas om så gör man ett val i rätt riktning. Just nu använder jag mest en verktygssats från Bondtools innehållandes det som fanns i den från Biltema i trådstartarens första inlägg (minus tumstorlekarna) som kostade ca 2500kr på en lokal järnhandel (vilken inte direkt är något fyndvaruhus). Tidigare skruvade jag med en verktygssats från Kamasa (med 1/2" och 1/4" hylsor och nycklar plus bits och fasta nycklar) som tyvär hade spärrskaft som ganska snart tappade spärrfunktionen (de ser ut nästan exakt som de som Biltema har tio års garanti på).

Som Långa Farbron sa är spärrskaft med kromade handtag inte alltid så optimalt när man står med olja upp till armbågarna och tar i för kung och fosterland för att lossa en mutter som rostade fast någon gång på Hedenhös tid. Om man står med solbrillor inomhus och bygger en hoj av splitter nya delar framför tv-kameror så kanske det funkar bättre.

Det går för övrigt utmärkt att komplettera Bachos verktygssatser med lösa originaldelar. Men det blir inte billigt. Har iaf funnits på ovan nämnda järnhandel.

Jag vill slå ett slag Kamasas Hylsnyckelsatser. Har två stycken och dom funkar klanderfritt. Livstidsgaranti e ju inte illa det heller.

Jag har både Bacho, Kamasa och Biltemas lite bättre. Alla håller bra men Biltemas hylsor har grövre gods så det går inte att få på hylsorna ibland på grund av utrymmet.

Både Kamasas och Biltemas 1/4 spärrhantag är skit. Jag har köpt flera stycken och dom har allihop pajat nästan direkt. Bachos har hållit hittills men det har jag tappat i sjön. :huvet

Kan någon rekommendera ett 1/4 spärrhandtag som håller eller skall jag jaga rätt på ett nytt Bacho?

Last edited:
Både Kamasa och Bahco är svenskt så kör på det och sponsra våra inhemska företag! Kamasa är för övrigt världsledande inom hylsnyckelteknik, det säger sitt.

Edit:
Är kluven i frågan men hade helt klart letat upp den sats jag kan tänka mig i de bådas modellkatalog och valt det billigare alternativet av de två ovan nämnda tillverkarna och ingen annan.

Last edited:
Har inte läst alla inlägg, men är det för mc-mekning ska du inte ha något större än en 3/8-sats. De är perfekta.
Sen är en liten1/4-tums-sats bra att ha med som komplement och för de finare jobben.

½"-satser göre sig bäst till traktorer motsv. eller hjulmuttrar på hojar.

Köp oxå en liten momentnyckel som går mellan i det närmaste 0 och upp till förslagsvis ca 30-35 Nm om du hittar en.

jag har exakt den där (fast annan färg på boxen o billigare :) ).
Nöjd, speciellt som någon sa, med spärrhandtagen. Mycket bättre än mina kamaza. har den som grundsats men köper alla "knas delar" typ extra förlängare, kraft-1/2-insex etc på biltema.

En sak jag märker på billigare hylsnycklar typ biltema clas ohlsson mm är att dom passar sämre på muttrarna.

Funderar köpa bacho faktiskt då clasohlsson skiten bara ramlar ur lådan :jettearg :mad:

Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad