Byggtråd: Stripphoj Suzuki Gsxr 1100 -90 TURBO

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har precis påbörjat mitt stripphojsprojekt.
Utgångsobjektet blir en Suzuki gsxr 1100-90 med 9750 mil på mätaren. :skrämd
Detta kommer att bli ett långtidsprojekt så vi får se om den ens kommer ut till våren -09.
Kommer att börja ombyggnaden med ram, hjul och bromsar. Motorn får vänta i mån av tid och pengar. Husrenovering och tillökning i familjen till hösten gör väl att både tid och pengar kommer lysa med sin frånvaro. Kommer att byta ut och uppgradera till delar från Gsxr 1000. Får se vad slutvikten hamnar på. Startvikten är 239 kg fulltankad.

Det som ska bytas ut är:

Fälgar
Bromsskivor
Bromsok
Framgaffel
Kåpor
Fotpinnar
Bromspump m handtag
Clip-on
Bakre stötdämpare

Annat som ska göras är:

Förlängning av sving
Ev. korta framgaffeln
Lacka ram och sving svart
Lacka kåpor och tank
Turbobygge(senare)
Kommer inte bli något turbobygge i år! Endast ett färdigt och fungerande chassi.

Allt som inte ska användas kommer att säljas(se annonsforumet)

Så här såg hojen ut igår kväll:

Bifogat

• Stripphoj Gsxr 1100-90 001.jpg
    Stripphoj Gsxr 1100-90 001.jpg
    138.5 KB · Visningar: 573
Last edited:
Så här ser hojen ut idag:

Bifogat

• Stripphoj Gsxr 1100-90 011.jpg
    Stripphoj Gsxr 1100-90 011.jpg
    138.5 KB · Visningar: 425
Så här mycket finns kvar på hojen idag. Det mesta är redan bortlovat eller sålt. Har lite kvar såsom hugger, KN-filter, varvräknare, varningslampor, bakstötdämpare mm. Har annons på forumet som uppdateras vartefter jag säljer något. Besiktigad och klar i Sverige har den kostat mig 15780 kr. Nu har jag sålt delar för 13600 kr. Bara 2180 kr till så har man fått en besiktigad ram med motor och sving gratis :tummenupp .
Har köpt två gaffelben(3150 kr) och 2 fälgar(4000 kr) från en gsxr 1000 -01 på ebay.de. Har även fått tag i 2 bromsok fram(810 kr). Letandet av delar fortsätter...

Bifogat

• Vecka 20.jpg
    Vecka 20.jpg
    115.6 KB · Visningar: 230
Last edited:
Besiktigad och klar i Sverige har den kostat mig 15780 kr. Nu har jag sålt delar för 14100 kr. Bara någon tusenlapp till så har man fått en besiktigad ram med motor och sving gratis :tummenupp .
.

Vart köpte du hojen :va
Är lite sugen på import av en SRAD -99:a

Vart köpte du hojen :va
Är lite sugen på import av en SRAD -99:a

Ebay.de. Alltså är det auktion i Tyskland. Smidigt om man hittar rätt objekt så är det bara o vänta till slutminuterna. Ser priset någorlunda bra ut så slänger man in ett bud när det är en halv minut kvar. Jag hade tur och fick min med 10 euro marginal :D . Det kommer ju upp nya objekt hela tiden. Blir det ena för dyrt så väntar man bara till nästa dyker upp. Länk nedan:

http://www.ebay.de/

Då har man fått tag i hjulaxlar, bakre bromsskiva och drevhållare! Väntar bara på att få hem alla delar...

Ebay.de. Alltså är det auktion i Tyskland. Smidigt om man hittar rätt objekt så är det bara o vänta till slutminuterna. Ser priset någorlunda bra ut så slänger man in ett bud när det är en halv minut kvar. Jag hade tur och fick min med 10 euro marginal :D . Det kommer ju upp nya objekt hela tiden. Blir det ena för dyrt så väntar man bara till nästa dyker upp. Länk nedan:

http://www.ebay.de/

OK, tack som fan. Jag är heeelt rudis på importbiten, därför frågar jag.
En fråga till i samma spår bara, var det mycket strul med regbes, tull etc.
kan du ge mig en kort resumé på hur turerna gick från att du köpte den tills den stod klar här,så lovar jag släppa dig sen :gnissla

OK, tack som fan. Jag är heeelt rudis på importbiten, därför frågar jag.
En fråga till i samma spår bara, var det mycket strul med regbes, tull etc.
kan du ge mig en kort resumé på hur turerna gick från att du köpte den tills den stod klar här,så lovar jag släppa dig sen :gnissla

Börja med att hitta ett lämpligt objekt som inte ligger allt för långt ner i Tyskland. Inte så skoj att köra långt plus att det kostar mer.
Sen bestämmer du dig för exakt vad du kan tänka dig att betala. Jag väntar alltid till det är ca 20-30 sekunder kvar på auktionen innan jag bjuder. Har man högst bud då hinner ofta inte någon bjuda över. När man väl fått hojen så åker man och hämtar den. Se alltid till att få med det tyska reg.beviset "fahrzeugbrief" och ett skrivet kvitto på affären med hans signatur. Du som köpare ska även stå med på kvittot. Innan du har kommit till tyskland ska även ägaren ha avregistrerat hojen i landet.
Tullen är inga problem. Du behöver inte anmäla något där. Bara om du har för mycket öl med dig hem...:gnissla . När du kommer hem ska du skicka in till vägverket en anmälan om ursprungskontroll. Det dokumentet går att hitta på deras hemsida. Det kostar 500 kr. Tillsammans med det ifyllt ska du skicka det tyska reg.beviset och kvittot på affären påskrivet av både köpare och säljare. Sen efter någon vecka får du ett beslut. Då kan du boka tid för reg.besiktning och kontrollbesiktning. Till besiktningen ska du ha med en vågsedel. Du måste alltså väga hojen och få ett kvitto på detta. Totalt kostade min registrering av hojen 1870 kr. Efter ytterligare några dagar kommer dina nya skyltar. Då är det bara att ställa på, försäkra och gasa :hojbusa

Börja med att hitta ett lämpligt objekt som inte ligger allt för långt ner i Tyskland. Inte så skoj att köra långt plus att det kostar mer. :hojbusa

KALAS!!! det där var en "walk trough" i världsklass. Jag kikade lite efter att jag fått adressen av dig och det finns ju en del smask, så nu är det väl "bara" att hålla ögonen öppna, men hur gör du med betalningen? Håller E-bay den eller hur funkade det där då?

KALAS!!! det där var en "walk trough" i världsklass. Jag kikade lite efter att jag fått adressen av dig och det finns ju en del smask, så nu är det väl "bara" att hålla ögonen öppna, men hur gör du med betalningen? Håller E-bay den eller hur funkade det där då?

Jag har gjort ca 25-26 affärer på ebay. Har alltid överfört direkt till deras bankkonton. Inte när jag köpt hoj utan då har jag betalat vid hämtning. Har aldrig blivit lurad. :tummenupp

Jag har gjort ca 25-26 affärer på ebay. Har alltid överfört direkt till deras bankkonton. Inte när jag köpt hoj utan då har jag betalat vid hämtning. Har aldrig blivit lurad. :tummenupp

klockreeeeent, ebay here I come.....kanske kan återkomma till dig om jag stöter på probs:Bugar

Ett par gaffelben från gsxr 1000 -01 kom idag på posten. Från det härliga ebay-landet deutschland...

Bifogat

• Gaffelben.jpg
    Gaffelben.jpg
    130.7 KB · Visningar: 281
Ett par bromsok till gsxr 1000-01 kom hem idag.

Bifogat

• Bromsok.jpg
    Bromsok.jpg
    170.7 KB · Visningar: 210
Kom hem lite mera smådelar idag...

Bifogat

• Delar.jpg
    Delar.jpg
    177.4 KB · Visningar: 220
Ebay är ett bra påhitt :) Vad fick du ge för gaffeln om man får fråga? Varför byter du förresten? Du har ju usd original. Men gixxer 1000-gaffeln är väl bättre antar jag. Jag är sugen på usd-gaffel och lite fetare bromsar på min, men jag vet inte om jag kan ha en sådan gaffel... Jag kan inte svänga fullt nu eftersom gaffeln tar i intercoolern, och men en tjockare usd-gaffel så blir svängradien ännu mer lidande... fan vad mycket "gaffel" det blev :D Byter du kronor också, eller det passar hyfsat?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back