R1 - Tänder dåligt på cylinder 2 och 3 HJÄLP!

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Tjena.

Bågen går orent på låga varv, låter som om den går på tre eller enbart två cylindrar. När man varvar upp så kommer den igång över 3000 rpm. Men sådant kan man inte leva med känner jag.
Har precis renoverat förgasare tre, men den skall fungera lika bra som dom övriga.
När jag tar ut samtliga tändstift efter att stängt av den när den går dåligt blir resultatet som följer:
Cylinder 1 och 4 har tändstift som ser lite vita/grå i nyansen och är torra (borde väl vara så det skall vara)
Cylinder 2 och 3 har tändstift som är alldeles sotiga och lätt blöta (borde ju inte se ut så om jag inte minns fel).
Nu går ju 1 och 4 på samma tändspole och 2 och 3 på samma. Enligt min uteslutnings metod så säger detta mig att tändspolen till 2 och 3 har något skit för sig. Kan detta hända? Borde den inte ge upp helt? Är det en inställningsgrej eller ett tecken på att den håller på och klappa ihop totalt? Och framförallt, är det någon som vet vad en sådan skojare kostar?
Snabba svar är hiskeligt önskvärda då det vankas ny bankörning inom 8 dagar.
 
Ingen som har en aning?
Vi hade ett liknande problem med vår R1 -98 på Falken vid REC-tävlingen i helgen, vi tittade på följande:

1. Tändföljden är precis som du säger men hur sätter du i tändspolarna på stiften? Dom ska sitta som de är numrerade 1 - 2 - 3 - 4. Vi placerade dem enligt tändföljden men "omkopplingen" sker genom tändspolarna.

2. Vårt problem var dock av annan art, när vi spände kamkedjan så kuggade den över och kammarna stod alltså fel. :näsblod
Detta gav nästan exakt samma problem som du beskriver, har du varit på kammarna eller kamkedjesträckaren?

Hoppas du löser problemet.
 
Hur ser kablar och anslutningar ut till 2-3 spolen? Lös anlutning? Ärg?

Anslutningarna ser bra ut, inget att anmärka på faktiskt.

Vi hade ett liknande problem med vår R1 -98 på Falken vid REC-tävlingen i helgen, vi tittade på följande:

1. Tändföljden är precis som du säger men hur sätter du i tändspolarna på stiften? Dom ska sitta som de är numrerade 1 - 2 - 3 - 4. Vi placerade dem enligt tändföljden men "omkopplingen" sker genom tändspolarna.

2. Vårt problem var dock av annan art, när vi spände kamkedjan så kuggade den över och kammarna stod alltså fel. :näsblod
Detta gav nästan exakt samma problem som du beskriver, har du varit på kammarna eller kamkedjesträckaren?

Hoppas du löser problemet.

Jag har inte ändrat på tändspolarna, samma som original uppsättningen.
Inte rört Kamkedja eller sträckare.

Har du synkroniserat förgasarna efter "renoveringen"?
Låter lite typisk "osynkat"!

Mats

Jag har inte ändrt så mycket i förgasaren. Plockat isär och rengjort plus bytt flotörhuspackning. Det borde väl inte ändra på synkningen hoppas jag.
 
Last edited:
Fan

Nu har jag bytt tändstift! Inte fan hjälpte det.
Det är ju märkligt att den går på alla cylindrar när man varvar, men när den går ner på tomgång så slutar en eller två cylindrar att gå. Varvar man sedan på lite igen så kommer dom, släpper man av till tomgång så går den efter en kort stund över till att bara gå på två till tre cylindrar igen.
Känns ju inte som om det är tändspolen, eller???
Kan det vara så att munstycken behöver ändras i förgasaren ändå? Och isåfall hur?
Nu behöver jag akut hjälp då jag troligen inte hinner få en tid på någon verkstad innan jag skall ut på banan i nästa vecka.

Så snälla, kom med all er kunskap.:)
 
jag hade samma problem på min yzf 750 och mitt problem var att luft slangen till tanken hade kommit iklämm så efter att jag dratt lite i den och set till att den inte klämdes under tanken så gick den fint igen, värt att prova iaf....
 
Går det inte att byta plats på tändspolarna för att se om den flyttar felet till cyl 1 och 4???
 
Går det inte att byta plats på tändspolarna för att se om den flyttar felet till cyl 1 och 4???

Sitter bara två spolar, en till 1 och 4, och en till 2 och 3.

Har du löst problemet? Prova annars att skifta spolarna se om problemet följer med.

Lånar tråden lite:
Har liknande problem med min R1 -01.
Det är så här att den går bara på tre cylindrar, ettans grenrör e kallt efter varmkörning. den har gnista på alla stift, har provat nya stift, spolar och kablar. Har nyligen plockat ner förgasarbryggan och rengjort munstycken och kollat membran och funktion, allt ser ok ut.
När den går puffar det till lite baklänges i ettans förgasare då och då, och så är det lite lite sotigt runt spjället i bara den förgasaren.

Nån som snälla kan hjälpa mig, snälla...
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top