Apa mille räserbygge

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Bäst att jag startar min egen tråd och slutar att tjuvåka på Bonzos fightertråd ;).
00 Aprilia mille rsv, Sänkt, Alucuts, Sektionerad tank 60mm, ska bli så ren det bara går och gömma undan det mesta så gott det går. Har inte skruvat plastraket förut, gått över till the "darkside" från Hd träsket.(Storsida ,strut och järnsportster). Så jag kanske har en del frågor, men som Mr Garrisson säger: Remember children, there are no such thing as a stupid question, only stupid people....:va
 

Bifogat

  • 20080416(010).jpg
    20080416(010).jpg
    230.5 KB · Visningar: 1,314
  • 20080416(002).jpg
    20080416(002).jpg
    218.4 KB · Visningar: 871
Last edited:

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Tjena !

Va precis inne och creddade ditt bygge i Bonzos tråd så jag håller det kort
här. Du får väl gå in där och läsa.

Asballt bygge so far. Ska ge kritik åt båda hållen om du lägger upp bilder löpande. Kan egentligen bara se en liiiiiiiten grej hittils och det är ju
gaffelbenen som sticker upp ganska ordentliget efter sänkningen.
Kanske du kan dölja med lite trix längre fram när det tillkommer lite mätare
och annat junk där fram.

Kör hårt och grattis till ett bra val av hoj. Måste va skönt att få lite
hästkrafter för pengarna nu i jämförelse med de gamla spisarna du höll på
med innan. Vågar ju knappt tänka på vad 135 kör och hållbara hp skulle kosta i hd-pengar.
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Tack för input. Jo tyckte det skulle va kul att riva något nytt istället för att bygga upp nått från skrot för en gångs skull och för mycket mindre pengar som sagt. Sen om det blir bättre är ju en öppen fråga. Hoppas inte att Italienska maffian tar illa vid sig bara och skickar en hitman till Sollefte.
Jodå , gaffeln ska styvas upp och kortas 60mm. Har inte hunnit det än.
 

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Ser ut som ett seriöst bygge, och dom brukar bli bäst enligt mig :)

Många som bygger hojar eller "plastraketer" som du kallar dom bygger just i plast o glasfiber men plåt är så mycket snyggare och häftigare.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ballt projekt :tummenupp

Ska bli kul att följa. Vad har du mer för planer för hojen?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Super najs bygge detta! :tummenupp


Funderade på det Slangarn sa om gafflarna. På sätt och vis håller jag med, de sticker upp rätt så mycket. Men å andra sidan, var inte det rätt vanligt på den svart vita tiden?? Att de stack upp så där när de byggt om orginalen till café stuk? (rejsstuk på 60talet) :va

Jag tycker det ser fräckt ut, fast, jag hade inte velat köra huvet i dem vid eventuell olycka... :lol


Ska bli kul att följa detta bygget!
:hej
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Nä, gaffeln måste nog kortas. Jag e Minimalistiskt lagd;) Vill ju ta bort allt onödigt. Undrar om man kan fylla motorn med flytande kväve och skrota kylarna ochså:confused: Får svetsa flänsar på cyllarna så det blir mer old school då samtidigt:D . Fläktarna ska iallafall skrotas och kylaren gömmas under motorn i nån sorts spoiler/kåpa/oljetank. Fast jag har funderat på att ha oljan i ena ramröret. Kan Buell ha det i svingen så...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nä, gaffeln måste nog kortas. Jag e Minimalistiskt lagd;) Vill ju ta bort allt onödigt. Undrar om man kan fylla motorn med flytande kväve och skrota kylarna ochså:confused: Får svetsa flänsar på cyllarna så det blir mer old school då samtidigt:D . Fläktarna ska iallafall skrotas och kylaren gömmas under motorn i nån sorts spoiler/kåpa/oljetank. Fast jag har funderat på att ha oljan i ena ramröret. Kan Buell ha det i svingen så...

Hmm, gaffeln går ju att dölja med en clean falsk gaffelkrona ovanpå den vanliga.
Däri kan man ju gömma kontroll-lampor och annan skit man måste ha.

Grymt snyggt bygge annars, jag gillar verkligen bakdelen du har bankat till!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Nä, gaffeln måste nog kortas. Jag e Minimalistiskt lagd;) Vill ju ta bort allt onödigt. Undrar om man kan fylla motorn med flytande kväve och skrota kylarna ochså:confused: Får svetsa flänsar på cyllarna så det blir mer old school då samtidigt:D . Fläktarna ska iallafall skrotas och kylaren gömmas under motorn i nån sorts spoiler/kåpa/oljetank. Fast jag har funderat på att ha oljan i ena ramröret. Kan Buell ha det i svingen så...

Jag har en lång kylare liggandes.
Tänkt för att passa under motorn.
Två sp-1 kylare som är ihopsvetsade på längden.
Blev kvar när jag skrotade mitt tidigare bygge.
Hör av dig om det kan vara något för dig.

Coolt bygge btw !:tummenupp
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Tack för input. Skulle man haft en flyscreen eller en liten toppkåpa så hade det nog inte gjort något att gaffelbenen sticker upp, men utan så blir det nog mkt bättre om man kortar dem. Original mätaren ser ju nästan ut som en gaffelkrona;) så att den direkt på då men näe, det blir en rund Acewell så småningom. Oj två på längden, blir uppåt 70cm då? Tror att det blir lite långt. R6 kylaren är svagt böjd och sitter som en smäck där under. Måste bara flytta lite anslutningar så ska det nog funka
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
53 cm men skit samma.
Du verkar hittat ett bättre alternativ !:tummenupp

MEN bilder för helvete !
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
53 cm men skit samma.
Du verkar hittat ett bättre alternativ !:tummenupp

MEN bilder för helvete !

Jo tror det ska gå med r6an, blir tajtsom faen. Bygger avgas nu runt den först och tror jag får typ 15mm tillgodo emellan för kylarn! Ska visa bilder efter helgen.
Kan tipsa om en bra Hojskrot i Kramfors: http://www.adalensbildemontering.se/
Hade tre millar liggande där, köpte en främre avgaskrök för en hundring även R 6kylaren fick jag därifrån 500 pix som ny. De är dock en jäkla oordning och de har inte fört upp några delar på data än men en kille är ansvarig för mc biten och han har hyfsad koll och e mkt hjälpsam. Enligt honom så har de skrotat ett Par hundra hojar där de senaste åren.
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Avgas

Då har man tillbringat hela helgen att svetsa om och tajta till kollektorsystemet för att bara inse att det blir kasst hur än jag gör:huvet Man skulle dessutom haft tillgång till en bra rörbock istället för lösa snäva krökar om det ska bli riktigt som man vill ha det.

Då slog det mig idag att vafan, Megafoner! En på varje sida. Typ Husqvarnas 30talsräser men kortare :yoparty Inte optimalt effektmässigt kanske men tror det kan bli coolt.Man kanske kunde dra ett utjämningrör under motorn? Å måste nog proppa dom fulla med svarvspån till besiktningen :D Jobbigt om man måste göra två system för att blidka Sbp.
Bilder som lovat men sorry, lysrörs belysning och mobilkamera suger.

1 Skändade loggan lite.
2 Gaffatejp är bra när man vill se hur jävla styggt det blir:huvet .
3 Mycket jobb för lite resultat när man vill ha´t tajt
4 En Sida jag inte visat förr
5 Gillar INTE kantiga system!
6 R6 kylaren där jag tänkte ha den.
 

Bifogat

  • skändning av loggan.jpg
    skändning av loggan.jpg
    72.1 KB · Visningar: 317
  • 20080427(002).jpg
    20080427(002).jpg
    232.7 KB · Visningar: 472
  • 20080426(005).jpg
    20080426(005).jpg
    213.5 KB · Visningar: 356
  • rsz_20080416(007).jpg
    rsz_20080416(007).jpg
    169.5 KB · Visningar: 517
  • 20080427(008).jpg
    20080427(008).jpg
    167.4 KB · Visningar: 412
  • kyl edit.jpg
    kyl edit.jpg
    141 KB · Visningar: 472

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
En sak att tänka på är att Aprilia motorn skapar ganska mycket värme så jag hoppas värkligen att det funkar med att ha kylaren där.

Vad va det för Millar de hade på skroten? någon 04-> eller bara äldre Millar?
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
En sak att tänka på är att Aprilia motorn skapar ganska mycket värme så jag hoppas värkligen att det funkar med att ha kylaren där.
Det hoppas jag ochså, men med ett scoop som riktar luftflödet tror jag det ska funka:hoppa

Vad va det för Millar de hade på skroten? någon 04-> eller bara äldre Millar?
Dom jag såg va tom. 03. 04 kom den kantigare ramen eller hur? Men ring och hör, de har alla hojar i datan men dock ingen större koll på delarna.
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Helt kewlt! :tummenupp

En fråga bara, har du valsat fram bakdelen i engelska hjulet eller bankat till den mha. sandpåse och dylika verktyg?
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Helt kewlt! :tummenupp

En fråga bara, har du valsat fram bakdelen i engelska hjulet eller bankat till den mha. sandpåse och dylika verktyg?
Lite av varje faktiskt, Gjorde först en ram av alu,Handknackade sitsen i 3mm mot en trämall. Fick sen hjälp av en polare som har karosserifirma(www.metallkraft.se) och han gjorde två sidor i 1.5mm alu som jag sen svetsade ihop och finlirade till själv med hjulet för att passa in på min ram.
 

Bifogat

  • 20080321(001).jpg
    20080321(001).jpg
    226.9 KB · Visningar: 715

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Long time no see

Jo det var ett tag sen jag hade något att visa upp men här kommer lite bilder. Insåg det omöjliga att få den körklar i sommar så jag har tagit det lugnt. Så jävla kul är det väl inte att åka hoj ändå:va Jag gillar mer att va i garaget men jag e ju sjuk i huvet:dummer .Det varit lite trögt att få fram vissa delar som ett par snygga meggisar så jag gjorde dom själv. Lätt ovala och bisarra va. Håller på med insatserna nu och en snygg avslutning till dom...
Det bästa var att jag fick rören lika långa på centimetern och avslutet där bak lika. Snyggat till ramen lite också och lagt igen lite pressningar.
 

Bifogat

  • 20080613(001).jpg
    20080613(001).jpg
    233.7 KB · Visningar: 417
  • 20080613(002).jpg
    20080613(002).jpg
    237.8 KB · Visningar: 411
  • 20080613(006).jpg
    20080613(006).jpg
    144.8 KB · Visningar: 499
  • 20080507.jpg
    20080507.jpg
    173.9 KB · Visningar: 363
  • 20080507(001).jpg
    20080507(001).jpg
    199.1 KB · Visningar: 379
  • 20080613(003).jpg
    20080613(003).jpg
    177.7 KB · Visningar: 399
Last edited:

RND

Blygsam
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX7R -98
Jo då de meggisarna var lätt bisarra. Det är alltid skönt att beskåda byggbilder som visar på bra hantverk. Ser fram emot att få se en klar presentation av detta bygge !! :tummenupp

//RND
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top