Servo till gasen r1 -04 problem.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Ända sättet att få på gasvajrarna var att lossa hela skivan som sitter vid insuget, som vajrarna sitter på.

NU till problemet, gasen hänger sej innan stoppet nere i insuget.
Jag tror det har med servot till gasen att göra.

Är det någon som sitter på lite kunskaper angående detta? Skulle verkligen behöva hjälp!


/mvh jonas
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Någon måste ju kunna dessa hojar?
Ingen inom örebro gränsen som kan komma och titta mot betalning. :tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Antar att du har dubbla wirar? Sitter väl justeringar på dom ,förmodligen nere vid insuget.slacka båda helt och justera lite itaget. Har själv lite problem så får ha "mycket" spel så går gasen lätt.
 

YamahaNiklas

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
2006 Yamaha R1
Vad då för jävla servo ? Finns bara två vajrar mellan gasrullen och (förgasarspjällen), prova att justera dem
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Antar att du har dubbla wirar? Sitter väl justeringar på dom ,förmodligen nere vid insuget.slacka båda helt och justera lite itaget. Har själv lite problem så får ha "mycket" spel så går gasen lätt.

wirarna är helt slaka :) men skrivan som dom sitter på går inte helt tillbaka.
När jag petar på gasen så får hojen frispel och rusar motorn.
/mvh jonas

Vad då för jävla servo ? Finns bara två vajrar mellan gasrullen och (förgasarspjällen), prova att justera dem

Kanske inte något servo men den "tps" sitter på är ju någon typ av servo?

Det är alltså skivan som wirarna sitter i mellan insugen som inte går hela vägen tillbaka, fattas typ 3 mm.
Skitskumt.
/mvh Jonas
 
Last edited:

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Är returfjädrarna hela?
På min hoj sitter små mjuka returfjädrar mellan varje förgasare och en huvud-returfjäder i mitten. Kanske den är av.
Går spjällen tillbaka som de ska utan vajrar?
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Är returfjädrarna hela?
På min hoj sitter små mjuka returfjädrar mellan varje förgasare och en huvud-returfjäder i mitten. Kanske den är av.
Går spjällen tillbaka som de ska utan vajrar?

Fjädern är hel.
Spjällen går tillbaka om man hakar av en liten arm som tydligen går till spjället.

Alltså problemet är ju skitskumt.
Innan jag satte på nya wirar så funka det bra.
/mvh Jonas
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Innan du lossade skivan använde du mycket kraft för att försöka få av wirarna? Kan kanske ha vridit spjäll axeln i TPS:en? Eller om du har osis sabbat den. Skruva loss den och kolla om spjällen går tillbaks. Sedan kolla hur den ser ut om den är skadad etc. Annars montera tillbaka. Dom flesta brukar ha ett lite klick ljud presis när du börjar vri på rullen=lämnar tomgångsläget eller låglast.Alltså den skall klicka precis när gasspjällen är i botten i tomgångs läge eller precics innan.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Innan du lossade skivan använde du mycket kraft för att försöka få av wirarna? Kan kanske ha vridit spjäll axeln i TPS:en? Eller om du har osis sabbat den. Skruva loss den och kolla om spjällen går tillbaks. Sedan kolla hur den ser ut om den är skadad etc. Annars montera tillbaka. Dom flesta brukar ha ett lite klick ljud presis när du börjar vri på rullen=lämnar tomgångsläget eller låglast.Alltså den skall klicka precis när gasspjällen är i botten i tomgångs läge eller precics innan.

Nej, jag var hyffast lätt på handen.
Klick ljudet finns där, men jag ska prova att montera bort tpsen igen och kolla.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Tps'en är inte någon sorts servo, utan en givare - som ger olika mycket resistans vid olika lägen, så att nån elektronikbox ska kunna veta hur mycket du vrider på rullen. Så har jag fattat det, rätta mig om jag har fel. Jag fick byta den på min hoj, och i Haynes-manualen står det vilket värde man ska ha vid tomgång.

Edit: Google säger: http://en.wikipedia.org/wiki/Throttle_position_sensor
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top