Bankörning med UMCC på Mittsverigebanan 14-15 Juni

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
R6 med lila kåpor
Mittsverigebanan med UMCC lördag/söndag den 14-15 juni!


Bankörningen är i första hand avsedd för medlemmar i UMCC, men även ni icke UMCC:are kan anmäla er.
Det kommer att finnas 60 platser indelade tre grupper på vardera 20 förare. Långsam/Mellan/Snabb.
Ej trafikförsäkrade hojar enbart i snabb grupp.

Vi har nu klart med instruktörer från Superbike och Rookie 1000.
Några hålltider för helgen.
Lördag
08.15 Inskrivning och besiktning av hoj
08.45 Förarmöte
09.00-16.00 Körning utan krascher =)

Söndag
08.30 Förarmöte
09.00-16.00 Körning utan krascher =)

Priset för två dagar bankörning + 2 nätter boende på Antjärns camping:
Medlemmar: 900kr.
Icke medlemmar: 1200kr.
Betalning till mitt konto i swedbank.
Clearing nr: 8420-2
Konto nr: 134 101 639-0

För att jag ska veta vem som betalat skriv grupp och vilket nummer som står före erat namn i listan som betalnings medelande, för att vara riktigt säker kan ni skicka ett PM också.

Pris utan boende: 200kr lägre oavsett medlemskap eller inte.

För att anmäla er kontakta Robert eller Thommy med PM eller ring mig på 0703335362 efter 18. Platsen är bokad när avgiften är betald.
Vill ni följa med utan att köra välkomnas funktionärer och åskådare med öppna armar.
När ni kontaktar oss skriv namn, vilken grupp ni vill köra i, om ni är medlem i UMCC
eller inte och om ni vill bo med oss på campingen, ange även telefonnummer och mailadress.

KOPIERA INTE LISTAN

Långsam
1. Marie (bet)
2. johnxii (bet)
3. TT-Henke (bet)
4. Kristofer Nilsson (bet)
5. Erik Forsberg (bet)
6. Erik Ögren (bet)
7. Pontus (Bet)
8. Robert (Bet)
9. Rickard Sing (bet)
10. Samuel (bet)
11. jonatan nilsson (bet)
12. ixc (bet)
13. Petter Oppman (endast lördag)
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.


Mellan
1. Pelle (bet)
2. Ante Tele (bet)
3. Johan Bergman (Bet)
4. Freddy (bet)
5. Per Johansson (enbart lördag)
6. cissiLF (bet)
7. christine (bet)
8. Järven (bet)
9. Pansarvagnen (bet)
10. Pansarvagnen (Bet)
11. Anders Lundström (bet)
12. Karin Persson
13. Fredrik Grahn
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.


Snabb
1. Wagge (bet)
2. Loco (bet)
3. Mattias (bet)
4. Gulleplutt (bet)
5. roger bolander (bet)
6. xyron (bet)
7. P-nutZ
8. P-nutZ
9. ingon (bet)
10. Alex R1100S (bet)
11. Lindroth (bet)
12. Krister Bohm (bet)
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
 
Last edited:

BJOB

Johan
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Gsxr1000 K5
Men det måste ju finnas en massa fler som vill med och ha skoj en helg på bana ;)
Dessutom så blir det ju grillning på kvällen , vilket inte är att förakta efter en dag på bana :)
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Jag har en fråga. Hur är det med försäkring och hur löser ni alla det? Det står att "ej trafikförs hojar enbart i snabba gruppen" men i det finstilta hos mitt försbolag (bilsport mc) står det att försäkringen inte gäller "Under tävling eller träning för tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former".

Klassas banåkning som "tävlingsliknande"? Hastighetskörning kan vi ju kanske enas om att det är iaf. ;)

John
 

lundqvistm

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2007
Ort
Umeå
Hoj
kawasaki er6-f
Jag frågade bilsport och mc om detta när jag ändrade försäkringen nu.
Om man kör på bana och det inte var tävling så gällde försäkringen enligt henne. Men det kan ju vara värt att kolla en extra gång...
 

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
R6 med lila kåpor
Vad gäller försäkring så gäller följande i allmänhet.
Hos alla försäkringsbolag utom Trygghansa och If gäller trafikförsäkringen under en bankörning. Hurvida vagnsskadeförsäkringen gäller eller inte är olika för alla försäkringsbolag.
 

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
R6 med lila kåpor
Vi kommer att få riktigt bra instruktörer från olika delar av Roadracing scenen, bla från Superstock 600 och Superbike.
 

KiRe

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Nordmaling
Hoj
KTM 660 SMC -04
några frågor...

hejsan första gången för mig på bana... hade nu nån förberedande fråga...

vad är det som gäller som utrustning?
krachpuckar,klädsel,ljudnivå mm? tacksam för svar...
 

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
R6 med lila kåpor
Trevligt med folk som får upp ögonen får banåkning.

Jag ska försöka svara på frågorna på bästa sätt.
Krachpuckar är för att skydda din egen motorcyckel från att få större skador än nödvändigt om du lägger den. Så om du vill ha det eller inte är helt upp till dig.

Vad gäller klädsel så är heltäckande skyddsklädel ett måste, både skinn och allväder duger fint i lugna och mellan, i snabb är det bara skinn som gäller, handskar, ryggskydd och hjälm.

Ljudnivån är lätt att besvara 95 dB i förbifart gäller. Är du osäker på om din hoj klarar det så finns det en enkel regel. Har du orginal så klarar du det troligast, har du effektpipa så ta med orginal/db killer för att vara säker.

Vad som gäller för hojen i övrigt är att den inte läcker vätskor, har bra bromsar, frächa däck och att speglar är bortplockade eller invikta och tejpade. Lyktor av glas ska vara tjepade.

När du kommer till banan på lördag morgon så kommer det att vara inskrivning, besiktning och förarmöte. Inskrivningen är bara för att veta vilka som har kommit. Besiktning av hojen så att den är i bra skick för bankörning. Förarmötet består av information om vad som kommer att hända under dagen och vilka regler som gäller för dom olika grupperna.

Det är vad jag kan tänka på just nu.
Hittade en bra tråd i ämnet som tar upp allt man behöver veta och lite till.

Har du fler frågor så tveka inte att ställa dom.

Edit: Glömde skriva ryggskydd bland utrustningen.
Edit 2 : Allväder fungerar i mellangruppen. Även om skinn är att föredra.
Edit 3 : Det är 95 dB i förbifart som gäller, inte 100
 
Last edited:

KiRe

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Nordmaling
Hoj
KTM 660 SMC -04
tack för dom svaren då vet jag vad som gäller... var lite orolig att jag skulle vara tvungen att fara och panikhandla ett skinnställ mm ser verkligen fram emot att få testa motarden på banan...
 

Järven

Loch Ness
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R 1100-92(såld) Yamaha FZ1-S
Vad gäller försäkring så gäller följande i allmänhet.
Hos alla försäkringsbolag utom Trygghansa och If gäller trafikförsäkringen under en bankörning. Hurvida vagnsskadeförsäkringen gäller eller inte är olika för alla försäkringsbolag.

Ok men säg att man har Trygg Hansa och inte trafikförsäkringen gäller. Får man inte komma dit och köra då eller blir man "bara" ruinerad om nåt händer?:gnissla
 

-Freddy-

Guest
Vad gäller klädsel så är heltäckande skyddsklädel ett måste, både skinn och allväder duger fint i lugna gruppen, i mellan och snabb är det bara skinn som gäller, handskar och hjälm.

Ajdå, jag som sålde mitt skinnställ igår till förmån för en allväderskostym. :D blir att ragga skinnställ då!
 

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
R6 med lila kåpor
Ok men säg att man har Trygg Hansa och inte trafikförsäkringen gäller. Får man inte komma dit och köra då eller blir man "bara" ruinerad om nåt händer?:gnissla

Du får komma och köra. Men om du inte redan har det så införskaffa en olycksfallsförsäkring som täcker bankörning så har du ett litet skydd iaf.
 

Wheels

Inte lika kul i år!
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Fireblade 929
En ordentlig olycksfallsförsäkring bör (läs skall) all hojåkare ha! Finns en hel del att skriva om detta, men tro mig på mitt ord bara och skaffa en ordentlig försäkring.
//Pelle
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Instämmer i försäkringskören! Tänk bara på att när ni skaffar en olycksfallsförsäkring att den gäller motorsport. Min gäller allt utom kampsport och eftersom jag förhoppningsvis är genomsnäll av naturen så känns det där med kampsport inte så viktigt. Jag har min olycksfallsförsäkring hos LF, den är inte så blodigt dyr heller.
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Du får komma och köra. Men om du inte redan har det så införskaffa en olycksfallsförsäkring som täcker bankörning så har du ett litet skydd iaf.
Jag pratade med Trygghansa senadst igår och enligt dem så gäller trafikförsäkringen men inte vagnskadedelen. Trafikdelen kan de inte "villkora bort" utan den gäller även på en bandag. (Ej tävling eller träning inför tävling).
Sen är det klart bra att ha det extra skyddet som en privat olycksfallsförsäkring innebär eftersom man får ersättning från fler än en försäkring vid ev. "invaliditet"
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
En ordentlig olycksfallsförsäkring bör (läs skall) all hojåkare ha! Finns en hel del att skriva om detta, men tro mig på mitt ord bara och skaffa en ordentlig försäkring.
//Pelle
Nu är det fixat! Kostade 21:- /månad och täckte upp till 1 600 000:-. Nackdelen med den försäkringen jag tog var att jag inte fick hålla på med "Avancerad flygning". :gnissla Allt annat gick bra :banana
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top