ARAI Operation instruktions ver 2.0

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Bestämde mig för att inhandla ett par nya krukor valet föll givetvis på Arai´s RX7 Corsair.

Vet sedan tidigare att dessa Arai visir kan va VÄLDIGT nervretande.
Detta ska gälla även för Astro-TR , Astral-x , Condor , Quantum-2 , Profile , Vector , Chaser.

Har upptäckt ett litet knep som gör att man går från världens mest avancerade o bökiga visirmekanism till världens absolut lättaste robusta slitstarka och användarvänliga visirmekanism.

Genom att slipa väck två kanter på visiret och slänga väck dom två grå armarna går man från ett helvetet till himmelriket i visirbytarvärlden.


Arai operation instruktions ver 2.0

1. Öppna visiret helt och tryck på dom röda spärrarna bakom varje "sidosköld" med en vanlig rak skruvmejsel så att plastbiten lossnar i nerkant , om dom gråa plastspakarna är i vägen peta upp dom med skruvmejseln.

2. Stäng visiret helt och lirka försiktigt loss sköldarna snett bakåt-upp , om dom inte vill släppa jucka samtidigt lite med visiret mellan helt stängt till lite öppet.

3. Öppna visiret igen och det hoppar direkt ur sina fästen.


Man kan väldigt enkelt montera tillbaka visiret genom att lägga det i sina spår i öppet läge för att sedan stänga det.
Men nu går det under inga omständigheter att lirka tillbaka sköldarna i sina lägen med stängt visir för att sedan låsa dom i nedankant med dom röda spärrarna.


*Att använda Arai´s egna metod med att först montera sköldarna och sen försöka trycka ner visiret mellan sköldarna och hjälmen är dömt att misslyckas*


4. Montera tillbaka visiret i sina spår och stäng helt så att knäppet hörs från låset i visirets högra nedankant (sett framifrån).

5. Markera med ett vasst föremål på visiret enligt bild 4 , det övre markerade strecket som blir ska vara 4.7mm högt från "botten" så att säga.

6. Montera av visiret enligt punkt: 3

7. Slipa väck det markerade området på visiret enligt bild 6 och 7

8. Skrapa av kanterna med en vass kniv runt det slipade området.

9. Lirka loss dom två gråa spakarna med en liten platt skruvmejsel , armarna fyller inte längre någon funktion.

10. Montera tillbaka visiret i stängt läge enligt punkt: 4

11. NU går det att först "haka" i det övre fästet (bild 6 7 9) som sköldarna har för att sedan knäppa i det slutgiltiga låset i nedankant genom att trycka in dom röda låsen med en platt skruvmejsel , tryck till skölden med handen tills ett klick hörs.

OBS Tryck inte in sköldens nedre lås med bara handkraft , hjälp till att öppna det röda låset med skruvmejseln först , risk finns att man knäcker sköldens nedre hake annars (bild 10).


20min för att fixa en hjälm.
30sec att byta visiret nu.
 

Bifogat

  • DSCN3427 (Large).JPG
    DSCN3427 (Large).JPG
    80.3 KB · Visningar: 109
  • DSCN3448 (Large).JPG
    DSCN3448 (Large).JPG
    131.1 KB · Visningar: 76
  • DSCN3426 (Large).JPG
    DSCN3426 (Large).JPG
    59.3 KB · Visningar: 90
  • DSCN3425 (Large).JPG
    DSCN3425 (Large).JPG
    84.2 KB · Visningar: 125
  • RSCN3431 (Large).JPG
    RSCN3431 (Large).JPG
    61.8 KB · Visningar: 90
  • DSCN3430 (Large).JPG
    DSCN3430 (Large).JPG
    63.9 KB · Visningar: 80
  • RSCN3441 (Large).JPG
    RSCN3441 (Large).JPG
    67.9 KB · Visningar: 71
  • DSCN3428 (Large).JPG
    DSCN3428 (Large).JPG
    59.2 KB · Visningar: 82
Last edited:
Fler bilder.
 

Bifogat

  • DSCN3440 (Large).JPG
    DSCN3440 (Large).JPG
    93.9 KB · Visningar: 76
  • DSCN3439 (Large).JPG
    DSCN3439 (Large).JPG
    108.2 KB · Visningar: 79
  • DSCN3443 (Medium).JPG
    DSCN3443 (Medium).JPG
    94.9 KB · Visningar: 67
Äsch! Jag har kört Arai sen 1994 och aldrig knäckt nånting i visirmekanismen. Är det nåt som måste ändras så är det användarnas tummars placering (från centrala handflatan).

;)

Edit: Fast dom där armarna är sända direkt från helvetet. Det var bättre förr, när dom inte fanns och det krävdes en konnässörs handlag för att byta visir.
 
RX7:an är perfekt förutom visirmekanismen som är idiotiskt konstruerad.

Om man vill ha en mkt enkelt metod att byta visiren så modda enligt mina anvisningar.
Bombsäkert samt lägre vikt , bra va :hjälm :shrules
 
alltså, jag måste ju vara skitkorkad men frågar man inte får man inte veta...
Vad i hela friden är det du slipar bort?? Har suttit och studerat bilderna
och letat efter märket 4.7 mm från botten men jag ser nada... :D
 
Trettio sekunder för att byta visir efter modifieringen. En försämring med tjugo sekunder från original, alltså. Och det tar bara en halvtimme att göra modden, säger du? Underbart.
 
Jag tycker araimekaniken är kannylers! Gör man som man ska så hoppar visiret ur av sig själv och det är lika enkelt att få i det nya. Gör man fel, tja då går det åt helvete på samma sätt som med allt annat.

vatts de dijl LixÅm?
 
alltså, jag måste ju vara skitkorkad men frågar man inte får man inte veta...
Vad i hela friden är det du slipar bort?? Har suttit och studerat bilderna
och letat efter märket 4.7 mm från botten men jag ser nada... :D


Jämför bilderna 5 och 7.
på femman är det markerat med en stålpenna i visiret.
Finjusterat med Dremmeln (kapskiva) på båda sidor så att det blir lika.

Funktionen är perfekt.

Trettio sekunder för att byta visir efter modifieringen. En försämring med tjugo sekunder från original, alltså. Och det tar bara en halvtimme att göra modden, säger du? Underbart.


Du kan inte påstå att Arais egna funktion är direkt smidig och bra.
Det skulle inte förvåna mig om det är som svårast att byta visiret på just en Arai bland alla hjälmfabrikat.

Uppbyggnad funktion samt visirbytet ska va enkelt , basic , rejält och stryktåligt.
Vem som helst ska ju direkt kunna se hur det hänger ihop och hur det fungerar.
 
Last edited:
Vet inte om det är liknande konstruktion som på min gammla Q ? I alla fall så brydde jag mig inte om att läsa någon instruktion(man är ju karl). De röda "knapparna" var lite bökiga att trycka på så jag bänder och bryter lite närmast fästet så lossnar det direkt, av och på ca 10sek. Efter ca 100 byten så har inget pajat och visiriet sitter som ett smäck. Kanske röta..? Vem vet..?
 
Jämför bilderna 5 och 7.
på femman är det markerat med en stålpenna i visiret.
Finjusterat med Dremmeln (kapskiva) på båda sidor så att det blir lika.

Funktionen är perfekt.


Jösses det där lilla...Tyckte det såg ut som en reflektion bara..
Då är jag med... :D
Tackar så mycket!
 
Var på lelles idag och kompisen inhandlade en rx7r corsair på rean för 3600kr. Han köpte samtidigt ett visir som vi satt i bilen o försökte lirka dit sen. Har aldrig ägt en arai tidigare eller bytt visir på dessa men de var knepigt och tog tid. Man tappade tålamodet en aning men å andra sidan hade man inge vidare skill så man bröt ju bara lite här o där. Man e ju van med sin x-spirit.. :D Men detta tips ska jag framföra.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top