Inbjudan till supermotardkurs

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Team pyamas inbjuder till en 2 dagars supermotardkurs den 10 – 11 maj.
Kursen hålls på Vessingsboda gokartbana på Åland . Kursen inriktar sig till dig som vill lära dig köra på bana eller rent av vill börja tävla i supermoto.
Teori och praktik kommer att varvas under dagarna och det kommer även finnas gott om tid för fri åkning. Ledord för utbildningen är att det ska vara mycket personlig feedback.
Totalt finns det 30 platser och deltagarna kommer att fördelas på 2 grupper. Varje grupp kör 30 minuter per timme så räkna med mycket bantid.
Kostnad för kursen är endast 750 kr Vi kan även erbjuda ett paket med resa tur och retur, boende 2 nätter (fredag till söndag) inklusive frukost för 750 kr. Kostnad för fordon tillkommer. Boendet gäller plats i dubbelrum.

För mer info samt bokning: www.teampyamas.se

Du kan även kontakta mig Martin eller David enligt kontaktuppgifter nedan om du har ytterligare frågor. PM här på SH går givetvis också bra.

David Johansson (Dawan)
Mobil 070-9995975
Mail david@teampyamas.se

Martin Engström (M:et)
Mail martinengstrom77@hotmail.com
 
Hade varit hur kul som helst. Och förmodligen lärorikt.

Men det finns inte en chans att jag kan motivera att dra till Åland 2 ggr med så kort mellanrum. Tyvärr.

Hade det legat senare hade det nog gått. Men jag vet oxå att banan är svåråtkomlig senare under turistsäsongen.

Bra initiativ dock! :tummenupp

Det är väl bara att hoppas på fler såna initiativ.

/Lucky9
 
Blir riktigt sugen... Har dock problemet att jag kanske inte har kort då (om allt går som jag vill har jag det). Är det okej att köra utan eller är det krav på det?
 
@Lucky9. TYvärr är det som du säger svårt att komma åt banan. När säsongen har dragit igång för kartingverksamheten så är det väldigt svårt att få tillgång till banan. Det här var det enda datum som vi fick nu. möjligtvis att vi kan anordna något liknande i höst, vi får se.

@Wanted. Inga problem att köra utan kort. Det är inget krav från vår sida så det är bara att hänga på :tummenupp
 
Perfekt då kan man ju lämna kvar hojen på åland mellan gångerna. Bra initiativ! Hoppas det blir lite folk med.:tummenupp
 
Hej. Låter spännande.
Man är lite nybörjare på Motard men kört en del mx i några år. Men är riktigt sugen på å prova på lite asfalt under kontrollerade former.

Vad är det för krav på hojen? Har en KTM 690 SM, är den för stor för banan eller funkar det?
Måste hojen bestyckas på nåt sätt, uppsamlingskärl, najas etc?

/Jocke
 
Vad är det för krav på hojen? Har en KTM 690 SM, är den för stor för banan eller funkar det?
Måste hojen bestyckas på nåt sätt, uppsamlingskärl, najas etc?

/Jocke

§ 1. Motorcyklar som framförs på banan måste vara försedda med sk "kraschpuckar". Dessa "puckar" skall monteras på alla metalldelar som kan komma i kontakt med banan vid omkullkörning oavsett vinklar. Mao skall man, vid kontroll, kunna lägga omkull motorcykeln hursomhelt och enbart plast skall vidröra banan. "Puckarna" skall ha en godstjocklek på minst 20 mm och vara fästa med minst två försänkta M6 skruvar. Hjulaxeländar skall skyddas med puckar fästa med en genomgående skruv genom hjulaxeln, min M6. Skruvförsänkningen skall göras så att minst 10 mm av godstjockleken avskiljer skruvskallen från kontaktytan. Kontaktytan skall vara minst 100 cm2 per puck. Kontaktytan kan ha valbar form men om hörn uppstår skall de vara väl avfasade. Alternativa lösningar på puckar som inte följer
ovanstående måste godkännas av hyresvärden innan motorcykeln får framföras på banan.
 
Hej. Låter spännande.
Man är lite nybörjare på Motard men kört en del mx i några år. Men är riktigt sugen på å prova på lite asfalt under kontrollerade former.

Vad är det för krav på hojen? Har en KTM 690 SM, är den för stor för banan eller funkar det?
Måste hojen bestyckas på nåt sätt, uppsamlingskärl, najas etc?

/Jocke

Hej

Vi ställer inga större krav på hojen mer än att det ska vara en supermoto för att man ska kunna tillgodogöra sig något av utbildningen. En 690 ska inte vara något som helst problem. Visst, den är inte lika smidig som en KTM 525 men det går bra ändå. Jag har kört 660 ett flertal gånger på den här banan och det gick kalasbra. Börjar man komma upp på de större "motarderna" typ KTM 950 så är det inget jag skulle rekomendera. Då kan man nog tillgodogöra sig mer på en vanlig banåkakurs på en större bana typ Kinnekulle.
Som Nilzz hänvisade till så ska hojen vara försedd med kraschpuckar på utstickande delar. Det behöver inte vara riktigt lika rigoröst som paragrafen beskriver men du måste ha skydd för fotpinnarna så de inte kan riva hål i beläggningen i händelse av vurpa, kraschpuckar på hjulaxlarna samt skydd på styrändarna, typ barkbusters eller motsvarande. Uppsamlingskärl ska finnas för bensin och olja (vevhusventilation). Najning behövs inte. Reglerna finns beskrivna på anmälningssidan på teampyamas.se.

//Martin
 
Last edited:
Var hittade du den texten? Gäller för vilken bana? När?



Näer, det gör de inte. Iaf hittar inte jag nåt sånt:gnissla . Länka?

Om du går in på kursen så finns all information där. Det finns ett antal flikar med olika information. Direkt länken är:
http://www.teampyamas.se/index.asp?&event=16&view=1&event=16&view=1
Kolla under stycket besiktning. Tittar du under fliken "Bra att veta" så ser du banägarens kompletta kravlista. Texten gäller alltså enbart för Vessingsboda.
 
vurpor

Jag blev lite sugen...
köper man färdiga puck-set eller bygger man själv ? (var och kostnad ?)

Jag har tidigare kört enduro, där vupade man jämt, gör man samma i Motard ?
Kan man köra med en duke med vanliga däck, eller måste man ha något mjukare ?

Hur gör man med blinkers och liknande ?

puckar på 100 cm2 måste vara fel skrivet, -eller ?

Asfalt är nytt för mig, så jag vet inte var gränserna går ... :va
 
Last edited:
Jag blev lite sugen...
köper man färdiga puck-set eller bygger man själv ? (var och kostnad ?)

Jag har tidigare kört enduro, där vupade man jämt, gör man samma i Motard ?
Kan man köra med en duke med vanliga däck, eller måste man ha något mjukare ?

Hur gör man med blinkers och liknande ?

puckar på 100 cm2 måste vara fel skrivet, -eller ?

Asfalt är nytt för mig, så jag vet inte var gränserna går ... :va

Det finns puckar att köpa både till fotpinnarna och hjulaxlarna, KTM orginal så de flesta KTM-återförsäljarna kan nog tillhandahålla det. För hjulaxlarna kan man annars köpa skateboarrdhjul och gängstång och fixa själv. Min erfarenhet är att det till och med fungerar bättre än köpegrejerna. På fotpinnarna har jag behållit KTMs överfall och gjort egna puckar i teflon under fotpinnarna. Håller klart bättre än orginal. Men överfallen är som sagt smidiga att använda. Det går dock att fixa med bult och brickor också. Till styret är det lättast att använda vanliga barkbusters som är fastskruvade i båda ändar.

Det är inte ens i närheten lika många vurpor i motard som i enduro. Speciellt inte på asfaltspartiet, och här kommer det bara vara asfalt.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "vanliga däck" men det blir helt klart roligare med mjukare däck med lite fäste. Pilot Road och liknande når man gränsen med lite väl snabbt. Pilot Power tycker jag själv fungerar väldigt bra på Åland. Jag har kört med sådana på KTM 660 flera gånger och det är inga problem att slita ner fotpinnarna ett par cm med dom.

Blinkers och liknande kan sitta kvar. Är man rädd om dom så gör det givetvis inget att plocka bort dom.

Puckar på 100 cm2 är överdrivet. Reglerna är skrivna av kartingfolk som inte har så stor erfarenhet av motorcyklar. Se bara till att det är rejäla grejer som inte flyger bort vid marksyning så är det inga problem.

Vet du inte vart gränsen går så kommer det här vara en perfekt kurs för dig:tummenupp

Puh, det blev långt men jag hoppas jag svarat på dina frågor.
 
Last edited:
Hur gör man med blinkers och liknande ?

puckar på 100 cm2 måste vara fel skrivet, -eller ?

Asfalt är nytt för mig, så jag vet inte var gränserna går ... :va

Det verkar vara felskrivet. Antingen köper du färdiga puckar eller tillverkar själv av en bit skärbräda i plats. Det senare i billigare :)

/Dawan
 
Någon som har en bild på puckarn man ska ha vid fotpinnarna?

Det står att kostnad för fordon tillkommer. Vad kostar det om man ska över till åland med en ww Transporter då?

Är jävligt sugen på att följa med.
 
Någon som har en bild på puckarn man ska ha vid fotpinnarna?

Det står att kostnad för fordon tillkommer. Vad kostar det om man ska över till åland med en ww Transporter då?

Är jävligt sugen på att följa med.


Hej

TomK har en bra beskrivning på sin sida hur han har löst problemet med fotpinnepuckar:
http://irt.slu.se/tomk/sm/vessingsboda/footrest.jpg

Tom, säg till om du vill att jag tar bort länken till din sida.

Jag har bara priserna för Eckerölinjen, Viking Line har jag ingen aning om men det går säkert att Googla fram. Kostnaden för att ta över en VW Transporter med Eckerölinjen är iaf inte så stor. Har du lilla skåpet så går den som kategori 1 och kostar 60 kr enkel resa.


Måtten som är angivna är maxmått Höjd x Längd x Bredd

Kategori 1
2,40 x 6 x 1,9 meter
60 kr enkel resa

Kategori 2
2,40 x 10 x 1,9 meter
120 kr enkel resa

Kategori 3
Om något mått i kategori 2 överskrids
1000 kr enkel resa
 
Last edited:
Klart du ska med... ju fler värmlänningar destå bättre, eller hur?

Självklart! Men snart är det lelles också. Ska se om ekonomin räcker hela vägen fram. Just nu står bågen utan startmotor. Men det vore väldigt roligt att få tips av personer som kan köra supermotard hur man ska hantera den, känns som att det är lite annan teknik än vad jag lärt mig på sporthojskurserna.

Något liknade detta skydd alltså::va
 

Bifogat

  • higashi-fotpinnar.jpg
    higashi-fotpinnar.jpg
    28.1 KB · Visningar: 83
Last edited:
Självklart! Men snart är det lelles också. Ska se om ekonomin räcker hela vägen fram. Just nu står bågen utan startmotor. Men det vore väldigt roligt att få tips av personer som kan köra supermotard hur man ska hantera den, känns som att det är lite annan teknik än vad jag lärt mig på sporthojskurserna.

Något liknade detta skydd alltså::va

Det skyddet fungerar alldeles utmärkt! Klart du ska med, räknar du bantid per krona så får du svårt att hitta billigare alternativ:tummenupp
 
Måste bara tillägga att de skydden till fotpinnarna som bilden visar inte håller särskilt bra. De slipas upp fort när man skrapar fotpinnarna i backen och har man lagt cykeln en gång är det förbrukade. Bättre att fixa med en skärbräda.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top