Yamaha Fz6-n, skillnader?

exneet

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Älmhult
Hoj
z750
Är på gång att köpa en yamaha fz6-n.

Vet ju att de finns en 78hk och en 98hk version.

Finns de någon möjlighet att kunna se någon skillnad på dessa två?
Vill ju inte komma hem me den lilla motorn;).

Fick först för mig att 98 hk alltid ha svart motor, men ha nu sett annonser me silvriga 98hk, eller e de fejk?

Tack på förhand!
 
jag kommer följa denna tråd för kompisen har köpt en 07:a's 78hk:are
kanske kommer lite info hur man får den till 98hk :yoparty
 
uuh har en tidning av Bike framför mig där dom testar den mot honda hornet och suzuki gsr 600 å där står det att yamahan har 98 hk och inget annat :)

edit: åhå kikade på yahamas hemsida å det finns två olika modeller juh.. FZ6-S/N å FZ6-S/N "S2".. Den som heter S2 har 98hk å svart motor å den som inte heter så har 78hk hk och silvrig motor. Så komplicerat va det.
 
Last edited:
titta här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=159849


har precis köpt en med den lilla motorn. Men som jag har fatta så är ramens färg som sagt. men man ska kunna ta bort nån spärr som sitter efter gasvajern som jag har fatta det! men sen är ju frågan om man får ut dom extra hästarna! köpte min på yamaha och han sa att det bara var strypningen där som avgjorde hästarna....men men

du får ju billigare försäkring men den mindre motorn :)
 
uuh har en tidning av Bike framför mig där dom testar den mot honda hornet och suzuki gsr 600 å där står det att yamahan har 98 hk och inget annat :)

edit: åhå kikade på yahamas hemsida å det finns två olika modeller juh.. FZ6-S/N å FZ6-S/N "S2".. Den som heter S2 har 98hk å svart motor å den som inte heter så har 78hk hk och silvrig motor. Så komplicerat va det.

Tror tyvärr inte de e så enkelt på de äldre årsmodellerna, 04, 05..

Finns de inga motorbokstäver eller liknade på hojen?
 
Är du rädd att säljaren ska ljuga eller vad? Eller tänker du ifall du ska köpa en som redan är strypt tex? Står inte orginal effekten i registrerings papprena, eller står den ändast nuvarande effekten?
 
Jag äger en fz6-n -05 med 98HK och den har silvrig motor.
Tror nog det är bara någon strypning som skall väck.

På finska Yamaha hemsidan står det att 2007 FZ6-N har 57kW (98hv) :confused:

//Johan
 
Så här ligger det till....

FZ6 N & S tillverkade år 2006 och tidigare har alla silverram och 98 HK. From årsmodell 2007 har alla svarta ramar 98 Hk och silverramar 78 hk. Finns även vissa undantag med årsmodell 2006 där dom sista tillverkningarna hade svart ram och 98 Hk.

Hoppas detta reder ut alla frågetecken.... Om du fortfarande är osäker kolla i reg. beviset. Där står vilken effekt som gäller på just det exemplaret... Sen kan det ju alltid vara så att ägaren bytt motor på ex en 95:a och satt i en motor från 2007 och därav mindre effekt men det verkar långsökt....

Till alla er som bara tror att det är gasstoppet som är strypningen.. Glöm det eller bevisa motsatsen genom att bänka maskinen!!! Enl. Yamnaha har cykeln även en elektronisk strypning....
 
Last edited:
Till alla er som bara tror att det är gasstoppet som är strypningen.. Glöm det eller bevisa motsatsen genom att bänka maskinen!!! Enl. Yamnaha har cykeln även en elektronisk strypning....

Då ska man ju helst bänka den med strypningen först. Effekten på bakhjulet är ju inte detsamma som motoreffekt.

Någon som har tips om var man bänkar billigt kring lund så gör jag det gärna.

Säger inte att det inte finns någon annan strypning men det verkar ju ganska onödigt med gasstopet när de ändå rotat med det elektroniska.

Jag äger en fz6-n -05 med 98HK och den har silvrig motor.
Tror nog det är bara någon strypning som skall väck.

På finska Yamaha hemsidan står det att 2007 FZ6-N har 57kW (98hv) :confused:

//Johan

Har hört att det bara var i sverige som de ströp den för att kunna locka med lägre försäkringspremie. Vet dock inte om det stämmer.
 
Last edited:
Då ska man ju helst bänka den med strypningen först. Effekten på bakhjulet är ju inte detsamma som motoreffekt.

Någon som har tips om var man bänkar billigt kring lund så gör jag det gärna.

Säger inte att det inte finns någon annan strypning men det verkar ju ganska onödigt med gasstopet när de ändå rotat med det elektroniska.

Har hört att det bara var i sverige som de ströp den för att kunna locka med lägre försäkringspremie. Vet dock inte om det stämmer.

Ebos i Malmö kan du bänka den, vet dock inte vad det kostar, men det står på deras hemsida.

Sen ang premien... Kollar jag själv och jämnför "lilla" med "stora" motorn på bilsport så skiljer det ett par hundralappar, så det kan kvitta:tummenupp
 
Ebos i Malmö kan du bänka den, vet dock inte vad det kostar, men det står på deras hemsida.

Sen ang premien... Kollar jag själv och jämnför "lilla" med "stora" motorn på bilsport så skiljer det ett par hundralappar, så det kan kvitta:tummenupp

Gammal tråd ju. :gnissla

Motorad skrev en artikel om det och det är endast ett gasstop som strypning.

Efter att motorn på min rasat två gånger fick jag en s2:a istället och den kändes som en 78hk med bortplockat gasstopp. Dock blev försäkringen 2000:- dyrare på mig, -07:or både s2:an och den tidigare.
Sålde s2:an för ca 1månad sen för 50000:-.
 
Så här ligger det till....

FZ6 N & S tillverkade år 2006 och tidigare har alla silverram och 98 HK. From årsmodell 2007 har alla svarta ramar 98 Hk och silverramar 78 hk. Finns även vissa undantag med årsmodell 2006 där dom sista tillverkningarna hade svart ram och 98 Hk.

Hoppas detta reder ut alla frågetecken.... Om du fortfarande är osäker kolla i reg. beviset. Där står vilken effekt som gäller på just det exemplaret... Sen kan det ju alltid vara så att ägaren bytt motor på ex en 95:a och satt i en motor från 2007 och därav mindre effekt men det verkar långsökt....

Till alla er som bara tror att det är gasstoppet som är strypningen.. Glöm det eller bevisa motsatsen genom att bänka maskinen!!! Enl. Yamnaha har cykeln även en elektronisk strypning....

Tjena Lynx.
Förvånad över din kommentar angående strypningen. Du har ju haft hojen så
pass länge samt att det var du som drog igång FZ tråden att du borde veta
att t ex puttpk:s hoj från början är en 78hk men som nu vid bänkning ger över
100 pållar någonting.

Däremot så ska det var osagt om det är som så att strypning IDAG fortfarande
är av typen gastopp. Man får ju tänka på att dom har stoppat motorn i XJ6
och där har dom pillat ännu mera med den.
 
Gammal tråd ju. :gnissla

Motorad skrev en artikel om det och det är endast ett gasstop som strypning.

Efter att motorn på min rasat två gånger fick jag en s2:a istället och den kändes som en 78hk med bortplockat gasstopp. Dock blev försäkringen 2000:- dyrare på mig, -07:or både s2:an och den tidigare.
Sålde s2:an för ca 1månad sen för 50000:-.

Hehe, jag vet, jag var och tittade på din annons och var lite sugen själv:)
 
Det finns väl silvriga med 98 hk med? Oavsett 78/98, jag tror det är någon "lätt" strypning, handlarna pratar om omarbetad topp mm..men vette fan...hursomhelst så är det ändå en "liten" motor, men 98 hk spinner på bra, det är inga problem hänga på stora maskiner på kurvsmisk eller bana, lite mjukare i fjädring än sporthoj visst och än mjukare med passagerare, men inget som stört mig nämnvärt, man får en vädligt följsam cykel, under förutsättning med rätt chaufför i sadeln då... förutom på långa raksträckor då...Jag är väldigt nöjd med min 2007:a ialla fall och har kört snart 800 problemfria mil i år.
 
Last edited:
Det finns väl silvriga med 98 hk med? Oavsett 78/98, jag tror det är någon "lätt" strypning, handlarna pratar om omarbetad topp mm..men vette fan...hursomhelst så är det ändå en "liten" motor, men 98 hk spinner på bra, det är inga problem hänga på stora maskiner på kurvsmisk eller bana, lite mjukare i fjädring än sporthoj visst och än mjukare med passagerare, men inget som stört mig nämnvärt, man får en vädligt följsam cykel, under förutsättning med rätt chaufför i sadeln då... förutom på långa raksträckor då...Jag är väldigt nöjd med min 2007:a ialla fall och har kört snart 800 problemfria mil i år.

Min farsa har en FZ6 2007 78 hk, när han köpte den visade säljaren hur den var strypt. Den är strypt så att gashandtaget inte går att vrida lika långt. (Dom jämförde 78 hk och 98 hk och det gick att vrida längre på 98 hk modellen).
Jag fotade med mobilen, dock det gick inte att hålla stilla så bra men ni kanske ser ändå:

När man gasar så kommer det att ta stopp när "pinnen" går emot stoppet (Den roterar). På 98 hk versionen så ska det tydligen inte finnas två pinnar, utan bara en och då går det att ge mer gas.
Hoppas ni förstår något av det jag försökte förklara :D
Jag tror det är det som är skillnaden, ni med 98 hk versionen kan ju kolla hur era ser ut (Den sitter på vänster sida vid ramen)
 
Jag kan i egenskap av Yamaha-mekaniker bekräfta att det stämmer som tidigare nämnts att fram till och med årsmodell 2006 var alla FZ6 98hk, sedan blev det en skillnad mellan FZ6 (78hk) och FZ6 S2 (98hk). Det stämmer även att det enbart rör sig om en liten plåtbit som sitter vid gasspjället för att förhindra att man kan öppna spjället fullt. Inga skillnader i topplockskanaler, kamaxlar, ventiler, motorstyrning eller spjällstorlek.

En strypt FZ6 -04 borde innebära 25kW, och då är det inte alls omöjligt att det sitter strypbrickor i insugen utöver plåtbiten på spjällhuset. Halvpilligt att ta bort, men inte överdrivet svårt.

Tänk på att hojen "måste" typregistreras när man ändrar effekten. :fakta
 
yamaha fz-6

Jag kan i egenskap av Yamaha-mekaniker bekräfta att det stämmer som tidigare nämnts att fram till och med årsmodell 2006 var alla FZ6 98hk, sedan blev det en skillnad mellan FZ6 (78hk) och FZ6 S2 (98hk). Det stämmer även att det enbart rör sig om en liten plåtbit som sitter vid gasspjället för att förhindra att man kan öppna spjället fullt. Inga skillnader i topplockskanaler, kamaxlar, ventiler, motorstyrning eller spjällstorlek.

En strypt FZ6 -04 borde innebära 25kW, och då är det inte alls omöjligt att det sitter strypbrickor i insugen utöver plåtbiten på spjällhuset. Halvpilligt att ta bort, men inte överdrivet svårt.

Tänk på att hojen "måste" typregistreras när man ändrar effekten. :fakta

Såg att du hade egenskap av yamaha-mekaniker. Jag har en fz6s - 04 som ska strypas till mellanklass och har läst på mc-kompaniet om nya godkända strypbrickor som montera i insuget. Jag har aldrig meckat förut och undrar om jag ska ge mig på det överhuvudtaget!? Är det komplicerat?
Man skulle ju spara några loppor om man lyckas fixa det själv!

Tacksam för svar!
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top