Ej godkänd uppkörningshoj. Wtf?

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Stor precis och snackade med ägaren till "min" trafikskola. Han sa att om man ska köra upp för tungt mc-kort måste uppkörningshojen väga minst 225 kilo. Jag tyckte att det lät jävligt skumt och sa att jag trodde att det var effekten som spelade in. "Ja, effekt OCH vikt", replikerade gubbe. Jag blev ganska dyster då min hoj har en torrvikt på "bara" 191 kg.
Jag ringde i.a.f. till vägverket för att höra om det fanns någon sanning i det han sagt. Hon jag pratade med svarade att hojen måste han minst 700cc (eller om det var 750cc) och ha en effekt som ej får understiga 35kW. Jag frågade då om det fanns något viktkrav, men det trodde hon absolut inte. Hon hade inte hört talas om något sådant.

Så, hur ligger det till? Var gubben full, galen eller bådeoch? Eller är det sant som han säger?
 
Du måste ha ett förhållande av effekt och vikt som överstiger 0,16 kW / kg, så hojen måste inte väga så mycket, bara den har över 0,16 kw per kilo OCH över 700 cc
 
Nja, ska väl vara förhållande mellan vikt/effekt som överskrider något värde, men vikt endast spelar nog ingen roll, har jag för mig iaf!
 
Nej några sådanna reglar skall inte finnas. Bågarna idag väger ju inte över 200 kg.
 
Från VV Hemsida

Så här står det på VV:s hemsida:


Körprov med motorcykel

En motorcykel som används vid körprovet måste vara tvåhjulig och den får inte ha sidvagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Motorcykeln får inte vara utrustad med automatisk frikopp*ling eller, om provet inte avser behörighet för automatväxlad motorcykel, automatisk växling. Samma motorcykel skall an*vändas under hela provet.


Skyddsutrustning

När du gör körprovet ska du ha skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.

Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:

För behörighet A:

Motorns slagvolym får inte understiga 700 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

För behörighet A, begränsad:

Motorns slagvolym får inte understiga 375 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

För behörighet A1:

Lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte överstiga 11 kW.
Vid körprov för motorcykel ska du kunna visa det senaste utfärdade registreringsbeviset för provfordonet.
 
Du måste ha ett förhållande av effekt och vikt som överstiger 0,16 kW / kg, så hojen måste inte väga så mycket, bara den har över 0,16 kw per kilo OCH över 700 cc

Great! Men du som är kunnig på detta:
Hojen väger 191 kg torr.
98hk.
950cc.

You do the math. :)

Tack på förhand!

/Från en som inte har en susning om vad en kW är

Så här står det på VV:s hemsida:


Körprov med motorcykel

En motorcykel som används vid körprovet måste vara tvåhjulig och den får inte ha sidvagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Motorcykeln får inte vara utrustad med automatisk frikopp*ling eller, om provet inte avser behörighet för automatväxlad motorcykel, automatisk växling. Samma motorcykel skall an*vändas under hela provet.


Skyddsutrustning

När du gör körprovet ska du ha skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.

Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:

För behörighet A:

Motorns slagvolym får inte understiga 700 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

För behörighet A, begränsad:

Motorns slagvolym får inte understiga 375 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

För behörighet A1:

Lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte överstiga 11 kW.
Vid körprov för motorcykel ska du kunna visa det senaste utfärdade registreringsbeviset för provfordonet.


Ja, men då måste ju min hoj vara clean som fan.
Tack för info!
 
Last edited:
Great! Men du som är kunnig på detta:
Hojen väger 191 kg torr.
98hk.
950cc.

You do the math. :)

Tack på förhand!

/Från en som inte har en susning om vad en kW är

Du kan göra så här: Gå till www.google.com, skriv "98 hp in kW"
Simsalabim räknas hp om till kW. Google räknar om det mesta som olika fysiska storheter, valutor etc.

Btw

98 hp = 73.0785874 kilowatts, ungefär
Jag körde upp med min förra/första ducati. Den har en tjänstevikt under 200kg enligt regbeviset. Vägverkets kontrollant var väldigt nitisk och kollade alla uppgifter i regbeviset. En annan kille kom med en "Honda Black widow", en fet customhoj. Killen fick inte köra upp för bågen hade för svag motor trots att det var en 750 :tungan Det trodde man ju inte kunde hända med en nyare motorcykel.

Bästa hälsningar

Jonas
 
Last edited:
Det är bullshit.. Sumon har typ 72 kw.. väger 205 kilo (tjänstevikt) och har därmed effekt/vikt-förhållandet 0,35 kw / Kilo.

Gubben är full, ljuger och har druckit gammal creme fraiche!
 
Gubben lever kvar på mitten av nittiotalet.

När jag tog A 1993 så fanns inte mellanklassen och massa andra fåniga regler och förordningar, det fanns bara A Lätt och A tung.

För A tung så fanns då ett viktkrav för minsta tjänstevikt som var något kring 200kg och ett minsta kubikkrav som var 750cc.
Då för 13 år sen så var inte detta något konstigt eftersom den mest hyper-sportiga CBR900RR vägde in på 220kg torrvikt eller nåt sånt.

/Nitrous
 
Tack för alla lugnande svar! Jag är är glad att det finns kunnigt folk på detta fora. Jag blev lite halvknäckt när jag fick höra att jag inte skulle få köra upp på min hoj. Men nu kan jag säkerligen sova gott inatt.

Tack än en gång!!!

Gubben lever kvar på mitten av nittiotalet.

När jag tog A 1993 så fanns inte mellanklassen och massa andra fåniga regler och förordningar, det fanns bara A Lätt och A tung.

För A tung så fanns då ett viktkrav för minsta tjänstevikt som var något kring 200kg och ett minsta kubikkrav som var 750cc.
Då för 13 år sen så var inte detta något konstigt eftersom den mest hyper-sportiga CBR900RR vägde in på 220kg torrvikt eller nåt sånt.

/Nitrous


Ja, på tal om det... Jag kom precis på att han sa att man inte fick köra upp på en R1:a eftersom den har för många hk samt väger för lite.
Om gubben for med medvetna osanningar, så ska jag fan byta körskola.
 
Last edited:
Hojen jag körde upp på hade ung samma torrvikt som din.
Detta var 4 år sen så det ska inte vara några problem nu heller :tummenupp .

Lycka till!
 
Ja, på tal om det... Jag kom precis på att han sa att man inte fick köra upp på en R1:a eftersom den har för många hk samt väger för lite.
Om gubben for med medvetna osanningar, så ska jag fan byta körskola.
Vilket jävla skitsnack! Jag hoppas du konfronterar honom och sedan redovisar hans reaktion här på Sporthoj.

Då för 13 år sen så var inte detta något konstigt eftersom den mest hyper-sportiga CBR900RR vägde in på 220kg torrvikt eller nåt sånt.

/Nitrous
185kg. :mattias
 
Så här står det på VV:s hemsida:


Skyddsutrustning

När du gör körprovet ska du ha skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.

Man behöver alltså inte ha hjälm. :rolleyes:
 
Vilket jävla skitsnack! Jag hoppas du konfronterar honom och sedan redovisar hans reaktion här på Sporthoj.


185kg. :mattias


Jo, medan jag satt här och osade svavel, så ringde jag till körskolan för att få tag på honom. Men jag fick bara tag på receptionisten. Jag ska ner till körskolan på torsdag och hoppas där träffa på personen i fråga.

Det är ju ytterst pinsamt att ägaren till en trafikskoja för med dylika osanningar. Vid minst fem tillfällen frågade jag om han skojade. Men han nekade hela tiden och menade att det var så det var, allt enligt VV.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top