Skjutsa sovande barn

Explorer58

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
Sertão
Är det någon som har erfarenhet av att skjutsa barn som är så små att de inte säkert kan hålla sig vakna tills man kommer fram? Ja, eller sömniga vuxna också för den delen? Vad kan man göra för att försäkra sig om att de inte ramlar av om de somnar? Man skulle ju kunna koppla ihop föraren med passageraren med en rem runt midjan, åtminstone om det är ett litet barn. Har någon provat det?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag var ett sömnigt barn ( 17 år ) och satt bakpå och sov Katrineholm-Gnesta, typ 8 mil en gång, inga problem. Hjälmen i ryggen på föraren.

Fast det var en Goldving med fotplattor, armstöd och ryggstöd:)
 

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
KTM530
Hej.

Jag åkte mycket hoj i Norge med min pappa när jag var liten. Det var många gånger jag sov när han stannade. iof hade jag vanan inne och följer man bara med naturligt så löser ju hojen automatiskt att man sitter kvar. 8-10 år var jag när jag åkte som mest. // Teodor.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Om målsättningen BARA är att barnet inte skall falla av så funkar naturligtvis en rem som binder ihop barn med föraren. Så till vida barnet inte sitter säkert utan rem, ex. Gold Wing.

Det finns också speciella barnsäten med upphöjningar vid sidan som också skulle kunna användas. Jag hinner dock inte leta reda på dessa just nu.

Faktum är att det säkraste, för barnet, är om ni kan hitta en lösning där barnet INTE binds fast i NÅGOT alls. Om barnet inte kan sitta säkert utan att man binder fast det (ex. pga. att det somnar, så är barnet helt enkelt för litet för att man skall ta med sig det på mc. Vänta till barnet blir större eller placera barnet i en sidovagn = funkar utmärkt!

Vad är det för farligt att binda fast barnet, ex. i föraren eller i en sits på mc´n?

Vad händer om man välter och barnet hamnar under föraren/mc´n? :mad:

Ta nu min text som goda råd, inte för att jag vill förstöra nöjet med att åka mc och få med hela familjen! Men barnet klarar sig mycket sämre OM olyckan skulle vara framme om det sitter fastspännt i något som kan skada barnet mycket värre om barnet hamnar underst. Hört om "Elefanten i baksätet"? Detta scenario är identiskt fast nu på mc.

Mitt råd är således:
- Försök leta reda på den typen av sits jag pratar om (spänns fast i mc´n) och har hyfsat höga kanter som barnets kropp kan luta sig mot (på båda sidorna). Om detta ÄNDÅ inte är tillräckligt och ni INTE vill montera på sidvagn så ber jag er att ta en allvarlig funderare på om det verkligen finns en annan lösning (det gör det kanske?) som ÄR säker för barnet! Att binda fast barnet är dock INGEN sådan säker lösning!

Mvh!
// Niklas
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Förr i tiden när exet och jag ofta åkte på semester och långturer, så somnade hon alltid efter ett tag. Det märktes genom att hennes hjälm började slå i min vid inbromsningar. Det gick alltid bra och hon trillade aldrig av, tvärtom följde hon med mycket bättre i kurvor när hon var helt avslappnad. Hojen var en Z1000, alltså bara vanlig sadel och fotpinnar.
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
Som läste : Skjuta sovande barn.....:rofl

jag med! :yoparty


men jag tror inte att det är någon fara... tjejen sover alltid mot mig när vi kör långsträckor... på en zxr 400 dvs ingen guldvinge!

sen vet jag inte om jag vågat ta chansen som redan nämnt... men någon rem hade jag inte vågat surra fast dom i heller!
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Har kört ganska mycket med båda barnen.

När de är små, och somnar, får man helt enkelt ha en helt annan ambitionsnivå..
Vartefter de blir större, går det att köra längre.

RASTA, så ofta som det behövs.


Om det däremot är en vuxen kan ni ju alltid ställa av honom/henne vid en mack, tills de lär sig att hålla sig vakna :D

/ Micke
 

Explorer58

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
Sertão
Tack för alla bra svar, och för tipsen om sele och sitts.
Hm ... "skjuta" i stället för "skjutsa", ja det är ju förstås ett radikalt sätt att bli av med problemet!
Och visst, jag inser att det är riktigt som några skriver att man bör stanna hojen om barnet somnar, och helst strax innan.
Tack, alla.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top