Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Jaha, då har vi fått en ny regel i reglementet i god tid innan säsongen börjar:

För att reglera avgasutströmmningsvinkeln beslutade sektionen följande:
§: 3.1.9.4 I avsikt att minska avgasljudets utbredning till omgivningen skall avgasrörs utlopp utformas så att utströmmande avgaser riktas nedåt i minimum 45° vinkel relativt en tänkt horisontell linje dragen bakåt. För att ge praktisk möjlighet att efterleva detta medges avsteg från punkt 3.1.9.1 Detta gäller inte standard avgassystem som är typgodkända för vägtrafik i Sverige på aktuell mc.


Protokoll: http://www.svemo.se/file_out.php?id=2464

Jag förstår tanken bakom beslutet men vet inte hur mycket det kommer att minska ljudet från banan. Det som däremot är lite dåligt är att Svemo kommer med den här infon i slutet av februari. Gissar att de flesta redan köpt sina system.

Frågan blir hur som helst hur man åtgärdar detta på sitt system?
Köper man bara en färdig krök eller måste man tillverka själv?
 
Nu får de väl ge sig......

Att ändra utloppsvinkeln på systemen gör knappast någon skillnad på avstånd, det hjälper för att lura ljudmätaren i bankanten men knappast för tant Agda 1km bort.....
 
Visst sänker det ljudet.
Visst förstår jag fördelen.
Men att få till det nu inför säsongen var kanske inte optimalt.

På gamla klassiska pipor går det ju lätt att åtgärda med en rörstump.
På nya modeller utan "slutrör" blir det lite mer pyssel.
 
Att ändra utloppsvinkeln på systemen gör knappast någon skillnad på avstånd, det hjälper för att lura ljudmätaren i bankanten men knappast för tant Agda 1km bort.....
Nu ska jag inte försöka vara drygare än normalt men borde inte Svemo ha gjort provmätningar alternativt tagit del av mätningar som andra utfört?
Eller är det bara ett spel för gallerierna, för att ha något att visa upp för kommuner, län etc?
 
Nu ska jag inte försöka vara drygare än normalt men borde inte Svemo ha gjort provmätningar alternativt tagit del av mätningar som andra utfört?
Eller är det bara ett spel för gallerierna, för att ha något att visa upp för kommuner, län etc?

Jag röstar för ett desperat spel för galleriet!!!
 
Först när jag läste det så trodde jag att det var 1:a APRIL idag... :huvet

Varför kan inte Svemo kan ha lite framförhållning och meddela denna typen av ändringar på hösten eller åtminstonde förvarna om att det är på gång. :confused: :fatta!

Frågan blir hur som helst hur man åtgärdar detta på sitt system?
Köper man bara en färdig krök eller måste man tillverka själv?
Bra fråga, någon som kan fixa? :va
 
Last edited:
Finns denna regel i något annat land?
Något som testats med visat resultat?

Har själv kört med helsystem på bankörning nittonhundranånting och fick ner ljudet med en nedåtriktad krök.
Huruvida det låter mindre hos närmsta granne är väl mer okänt.

Vore intressant om någon hade mer kunskap om det och kan delge ett svar.
 
som sagt,svemo är dumma i huvudet,om vi har ett bullerkrav på banan så ska väl det gälla och inte hur grejorna är designade.vad bra att de skickar ut en uppdatering av roadracingkalendern oxå varje år,not....
 
Jaha, då är det väl bara att starta den gamla vanliga karusellen, alla ringer och kollar med sina källor, mailar Lodnert osv... suck!
 
Det som gör det hela ännu lite mer oförståligt är "Detta gäller inte standard avgassystem som är typgodkända för vägtrafik i Sverige på aktuell mc."

Vad finns det för garanti för att ett "standard avgasystem" inte låter mer än ett eftermarknadssystem vid 10-15.000 varv?
 
Last edited:
Känns som att det kommer bli många fullösningar på tävlingarna i år.

Frågan är om det räcker att sätta fast en plåtbit bakom mynningen som riktar avgaserna neråt.
 
Jaha, då är det väl bara att starta den gamla vanliga karusellen, alla ringer och kollar med sina källor, mailar Lodnert osv... suck!

Vi gjorde ett test på Gelleråsen förra året med vinklat angassystem på 125R.
Det blev 3 decibel mindre i förbiåkning. Konstruktionen var enkel, gummislang som tål värme. Träning på Anderstorp har vi det alltid. Diskissionen om buller har ju varit på tapeten dom senaste åren, så detta är ju ingen överaskning. Ska vi köra racing så är det bara att gilla läget, skulle vara tråkigt om länstyrelsen eller någom annan myndighet stänger banor.

Pär Karlsson
 
Hhhmm...

Tänker då INTE borra i vårt nya helsystem för att på det sätt följa SVEMO's som vanligt sena regel tillägg - avstår då hellre i från att köra på Svenska banor till förmån för Nürburgring!!

/Fürstenhoff.
Nej inte borra, sätta fast med slangklämma eller liknande, man måste ju enkelt kunna slita bort skiten.
 
Varför kan inte Svemo kan ha lite framförhållning och meddela denna typen av ändringar på hösten eller åtminstonde förvarna om att det är på gång.
Sektionsmötet hölls den 25 januari och protokollet publiceras över en månad senare. 1 månad är lång tid, speciellt så här års om man säger. Är den här hanteringen vanlig inom SVEMO RR?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
Men kan regeln verkligen vara aktuell om man kör orginalsystem?
 
hur jävla svårt är det att komma med saker i tid.....
 
Nu när det ändå är klubbat. Har nån tips om var man hittar krökar av lämplig sort?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top