Vad ska man tänka på inför besiktning?

AngelAlita

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2006
Ort
sthlm
Hoj
Svart Fazer 600-98
Hej!!

Tänkte höra efter om det är någon som har lite råd o tips till mig som är väldigt grön på området och nu står inför min första besiktning av min pärla Yamaha Fazer 600-98.

Vad är det som man behöver se över på hojen inför besiktning och starten på säsongen?

Tänkte lämna in den på en verksta, men funderade på om det fanns någon som jag själv kan göra fast jag är så pass ovan...?

Grymt tacksam för svar!

//Kira
 
Last edited:
En annan grej som de kan sätta dit en på (om de är på dåligt humör) är om man har bytt ruta och den inte har en lite tjockare kant än vad själva rutan är i övrigt. Detta för att man tydligen lättare kan bli av med skallen om man kör av vägen, om nu rutan är för tunn...

Jag har själv fått ombesiktning för en sån skitgrej. Jag löste det genom att sätta dit en list längs med rutan, tips från han som gav mig 2:an.
 
Ska snart besiktiga min mc med för första gången och undrar om det är värt att satsa på att åka dit med ett devil avgas system, eller om man ska byta till orginal varge gång man besiktigar den.Vad det är för typ och så har jag tyvär ingen aning om men mc:n är en yamaha r1 01:a. Jag har försökt få med en bild på det men vet ej om jag lyckades..
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    88.4 KB · Visningar: 343
Hur funkar det med kåp-hojar, plockar dom bort kåporna för att kolla slangar, oljeläckage mm?

Jag ska besiktiga med min hoj snart som är stypt till 25kW på pappret men inte på hojen. Säger dom något om det, borde vara ganska lätt att upptäcka vid en ev. provkörning?
 
Ska snart besiktiga min mc med för första gången och undrar om det är värt att satsa på att åka dit med ett devil avgas system, eller om man ska byta till orginal varge gång man besiktigar den.Vad det är för typ och så har jag tyvär ingen aning om men mc:n är en yamaha r1 01:a. Jag har försökt få med en bild på det men vet ej om jag lyckades..

byta till original eller dB killer.
 
Hur funkar det med kåp-hojar, plockar dom bort kåporna för att kolla slangar, oljeläckage mm?

Sånt har de nog inte tid med. Tror snittbesiktningen har tagit en kvart de gånger jag har varit dit, något längre om de gör en bullermätning eller om de ser att nånting läker. Annars är en besiktning väldigt fort avklarad.
 
Hur funkar det med kåp-hojar, plockar dom bort kåporna för att kolla slangar, oljeläckage mm?

Jag ska besiktiga med min hoj snart som är stypt till 25kW på pappret men inte på hojen. Säger dom något om det, borde vara ganska lätt att upptäcka vid en ev. provkörning?

Sist jag besiktigade så frågade jag om de kollade effekten också. Normalt så gör de inte det men om de märker att hojen har mer effekt än den borde ha så kollar dom :ajjabajja
 
Hur funkar det med kåp-hojar, plockar dom bort kåporna för att kolla slangar, oljeläckage mm?

Jag ska besiktiga med min hoj snart som är stypt till 25kW på pappret men inte på hojen. Säger dom något om det, borde vara ganska lätt att upptäcka vid en ev. provkörning?
Sist när jag va där plockade han ner kåporna ,bytte oljan o filter , sen justerade han tom ventilerna o sist men inte minst:synkade fuggarna med , snacka om service hos Bilprovningen!!:tummenupp
 
Sist när jag va där plockade han ner kåporna ,bytte oljan o filter , sen justerade han tom ventilerna o sist men inte minst:synkade fuggarna med , snacka om service hos Bilprovningen!!:tummenupp

O herre jävlar vad rolig du var nu då...

Hur funkar det med kåp-hojar, plockar dom bort kåporna för att kolla slangar, oljeläckage mm?

Jag ska besiktiga med min hoj snart som är stypt till 25kW på pappret men inte på hojen. Säger dom något om det, borde vara ganska lätt att upptäcka vid en ev. provkörning?

Har aldrig hört att de plockar bort kåporna!

MEN har du inte strypningen på så finns det ju en risk att har upptäcker det och du får åka hem, skruva dit strypningen (ändå), och åka tillbaka till bilprovningen.....your choice...
 
Last edited:
När det gäller motorcykel så är nog jag petigare än bilprovningen, så det är ju den där reflexen möjligen...

Sist fick jag en muntlig anmärkning på att låssprint saknades på framaxelmuttern, jag brukar inte göra så, men nu är den najjad, trots att det är en låsmutter :D
 
O herre jävlar vad rolig du var nu då...



Har aldrig hört att de plockar bort kåporna!

MEN har du inte strypningen på så finns det ju en risk att har upptäcker det och du får åka hem, skruva dit strypningen (ändå), och åka tillbaka till bilprovningen.....your choice...
O herrejävlar vad dum du är , gå o lägg dig!!! fattar du nada eller ? :mad:
 
byt till original för å va på den säkra sidan, finns dom som fått igenom hojen med slipon, men e ju ganska lätt å skruva dit original-burken å få rent papper derekt!
 
Har ingen reflex bak men det finns ett hål i nr-plåt som jag gissar att föregående ägare har använt. Godkänt eller ej?? Nån som har koll
 
Last edited:
O herrejävlar vad dum du är , gå o lägg dig!!! fattar du nada eller ? :mad:

Ligger redan, och har också legat, så vad är din ursäkt :arsele

Har ingen refelx bak men det finns ett hål i nr-plåt som jag gissar att föregående ägare har använt. Godkänt eller ej?? Nån som har koll

Jag klistrade dit min reflex när jag stod och väntade på min tur, halva reflexen på regplåtens underkant och halva "hängandes" i luften. Det gick igenom! :tummenupp
 
Last edited:
Jag klistrade dit min reflex när jag stod och väntade på min tur, halva reflexen på regplåtens underkant och halva "hängandes" i luften. Det gick igenom! :tummenupp

Precis så kommer min att sitta också. Så jag kör på det.
Tackar för svaret:yoparty
 
Back
Top