Startmotorproblem?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag hade problem med min motor hela hösten, mest konstiga vibrationer: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=163279 men den verkade gå ordentligt fett också, det är kolsvart å svagt kletigt i samtliga burkar :gnissla Dock lika mycket i alla.

Nu har jag rivit isär motorn i molekyler, och ska börja mäta upp allt för å försöka hitta något glapp/spel någonstans som inte ska vara där. Men när jag tog bort startmotorkopplingen och kände på "frihjulet" så snurrar det inte helt fritt, det känns som när man har dragit ett hjullager åt skogen för hårt. Det hoppar runt så att säga, svårt att förklara :rolleyes:
Hur ska det kännas? Ska det kunna snurra helt fritt och mjukt? Dvs knäpper man till det så ska det iaf röra sig lite innan det stannar?

När jag vände uppåner på motorn så ramlade en skruv ut från nånstans i närheten av drevet. Vad gör den? :va Den har alltså lossnat när jag har kört, och legat i kletet vid drevet :rolleyes:
Det verkar som den kommer från vänstra gängan på bilden, den alldeles ovanför insexen.

Bifogat

• IMG_0532_small.jpg
    IMG_0532_small.jpg
    137 KB · Visningar: 88
Startmotordrevet ska snurra mjukt och lätt åt ena hållet,och låsa direkt åt det andra.
Men det visste du redan.

Som att smeka en kvinnas skuldra...:tummenupp
Det här är mer som att smeka byggarbas-Runes rygg, efter ett byggpass i solen :gnissla Det kärvar, men på ett mjukt sätt.

Det råkar inte vara någon i Stockholmstrakten som också har rivit isär sin motor så jag kan få känna på en frisk startmotorkoppling? Eller i Gävle kanske?

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...