R1-00 Turbo Upgrade

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Då har man mekat ner hojen i molekyler, för några hästar till..rätt dumt
när man ändå har en 230 stycken redan.. men men.
Planerna är att sänka kompan lite till med lågkompkolvar, byta turbo till en
16t , öka laddtrycket till 1,0b ,nytt grenrör med bättre pulser , bygga färdigt
alu. plenumet , byta till dump med mindre läckage, byta wg klocka till en som man kan lägga mottryck på och montera mystisk el/luft styrd ventil för mottrycket. Och om det hinns bygga om avgasröret så att det mynnar under baklyset och sen lite fräckare lack.

Några bilder på grenrörs bygget , den nya turbon o mcx dumpen (som ska vara bra). Och på den mystiska laddtrycks ventilen..ska funka så att när man uppnått det laddtryck jag ställt in givaren på växlar den så att den evakuerar den sida på wg:n där jag har mottryck och trycket läggs på den andra sidan membranet som öppnar wg:n .Givaren ska ställas ca 0,1b under det laddtryck som wg: själv reglerar.

Grenrör 1.1.JPG

Grenrör 2.2.JPG

grenrör 3.3.JPG

Delar.0.JPG
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag vill absolut inte prata skit om MCX grejor, men jag provtryckte systemet i somras med en sån dump och den läckte som ett såll. Det blev en klar skillnad på gassvaret efter att jag bytte ut den mot en Boschdump.
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Jag vill absolut inte prata skit om MCX grejor, men jag provtryckte systemet i somras med en sån dump och den läckte som ett såll. Det blev en klar skillnad på gassvaret efter att jag bytte ut den mot en Boschdump.

Precis vad jag misstänkte..Jag beställde Malpassi dumpen som har membran och oringstätad kolv, men fick den här, Jag ringde och pratade med dem, de har visst slutat med Malpassi dumpen och sa att denna skulle vara tät, men men de är ju de själv som tillverkar dem så...

NOC Spanade lite på ditt grenrör och testade att bygga själv. Blev rätt bra
men det är ju inte i rf som ditt.:tungan
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Tyckte jag kände igen designen, hehe :D Ser ju skitbra ut det där, snyggt!:tummenupp

Vad kör du för godstjocklek på grenröret?

Vad är fördelen med en wg-klocka som man kan lägga mottryck på(med din el/luft-styrning)?
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Tyckte jag kände igen designen, hehe :D Ser ju skitbra ut det där, snyggt!:tummenupp

Vad kör du för godstjocklek på grenröret?

Vad är fördelen med en wg-klocka som man kan lägga mottryck på(med din el/luft-styrning)?

Tackar.. bör få lite bättre spoolup nu när alla 4 rören mynnar var för sig i flänsen.
Köpte tryckkärls böjar 34 utvändigt ca29 inner. Wg klockan får hjälp av laddtrycket att hålla emot avgastrycket. Men sen när laddtrycket uppnåtts
så dränerar el/luft ventilen mothållssidan och lägger på trycket på "wg öppningssidan".

Kollade in din stylingtråd med byte till -08 kåpset..blir fränt att följa.
 
Last edited:

Strömberg

Kör alltid för fort!!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg 650 Supermoto -07 Nu kittad för isen!!
en tanke bara.... vill man inte ha så lika långa rör som möjligt innan dom går ihop i kollektorn?? tänkte på pulserna.. men de kanske går lika bra ändå??

bra gjort för övrigt.. kul att se att de grejas.. har själv drömmar om turbo hoj...
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Matthias,
Lång historia kort... det går lika bra ändå :)

Exc,
vad betingar en sån pjäs med mottrycksdel?
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Exc,
vad betingar en sån pjäs med mottrycksdel?

Har kollat in en klocka på Motornord men den verkar vara väldigt stor (1600kr tror jag det var). Läste i någon gammal tråd här att man kan bygga om sin original med en tätning på axeln /pinnen som går till själva spjället, och på så vis få den tät även på nedersidan/mothållssidan. Min ventil är köpt på Näsströms system här i umeå och givaren på Alutek (900kr för dem). Men jag är inte 100 på priset då jag köpte det av en arbetskompis, Mr Abarth tror jag han kallas här på forumet.
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Nu har det iaf. hänt lite i garaget. De rätta lågkompkolvarna har kommit, och blivit monterade på stakarna. Blocket och kopplingskåpa osv. har blivit målade mattsvart. Toppen är genomgången, slipat in ventilerna, jag slipade även bort gjutskägg och dylikt i kanalerna. Ett DRYGT göra...
Toppackningarna och div. packningar har kommit. Ska beställa nya ringar till Wiseco kolvarna sen är det dags att smälla ihop motorn igen.

Någon som vet vem som är billigast på Wiseco? Jag skulle behöva 4 set 2913XA

kolvar.JPGTopp.JPG
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skulle rekommndera att du slipar av mellan insugsventilerna där överhänget in mot mittenventilen blir väldigt utsatt av värme. De sugmotortoppar jag petat på har haft synliga spikningsmärken vid just de punkterna och material har försvunnit så att överdelen av ventilsätet blivit blottlagt vilket blir en våldsam källa för detonation. Dvs du gör en radie på utsidan av ytterventilernas säte in mot mittenventilen.
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Skulle rekommndera att du slipar av mellan insugsventilerna där överhänget in mot mittenventilen blir väldigt utsatt av värme. De sugmotortoppar jag petat på har haft synliga spikningsmärken vid just de punkterna och material har försvunnit så att överdelen av ventilsätet blivit blottlagt vilket blir en våldsam källa för detonation. Dvs du gör en radie på utsidan av ytterventilernas säte in mot mittenventilen.

Tack för tipset..det ska jag göra. Har kollat lite närmare på det ikväll,, det är ju världens skarpaste kant där.

Nu blir det garageuppehåll i en vecka.. ska åka upp till Gällivare o dricka öl, Jäger o bulta skoter:yoparty
 
Last edited:

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Nu har det blivit några mördar pass i garaget,,igen, kanske är det så att vädret o vägarna börjar locka..

Jag har slipat bort "spikkanterna" i toppen, och monterat ihop blocket och bultat på toppen, tyvärr så hade inte den lokala Yamma handlaren några ventil shims hemma så i väntan på de, och att kunna justera in kammarna så hängde jag in motorn och började bygga det nya avgasröret i 3 TUM:yoparty
Avgasroret och att bygga ljuddämparen är inte något jag gör igen, MEN det blev rätt maffit iaf. Passade på att slakta bort fästet för originaldumpen, hålen kommer att tigas igen och 90 gradaren blir svetsad direkt i kompressorhuset.

1 motor.JPG 22 motor.JPG

33 avgas.JPG 44 dämp.JPG

55 färdigt.JPG 66 agas pip.JPG
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
ett tipps till er som kör med td04hl agregat typ 12-19T med volvo orginal wg.... kapa upp wg klockan med båg fil. ta ur orginal fjädern. å köp en hårdare dito. autotech motor säljer bland annat hårrdare fjädrar. ger rejält mycket snabbare ladd å mer explosiv motorkarktär. en billig lösning för å få en "rappare" maskin. sätt i fjädern istället för den gamla å punkta ihop klockan igen. punkta bara så ni inte eldar upp gummi membranet i den.
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
ett tipps till er som kör med td04hl agregat typ 12-19T med volvo orginal wg.... kapa upp wg klockan med båg fil. ta ur orginal fjädern. å köp en hårdare dito. autotech motor säljer bland annat hårrdare fjädrar. ger rejält mycket snabbare ladd å mer explosiv motorkarktär. en billig lösning för å få en "rappare" maskin. sätt i fjädern istället för den gamla å punkta ihop klockan igen. punkta bara så ni inte eldar upp gummi membranet i den.

AAa det blir att kolla med Autotech, jag hade tänkt byta hela klockan. Men med havererad vevaxel på skotern så ser inte ekonomin så ljus ut. Det blir nog betydligt billigare att bara byta fjädern.:tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ser ju nice ut det där!

Deadline?

Själv är jag jävligt sugen på att bygga klart snart, men är på kurs i karlstad nu så i helgen då jävvlar. :yoparty

Blir väl uppstart i december med mitt tempo...
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Ser ju nice ut det där!

Deadline?

Själv är jag jävligt sugen på att bygga klart snart, men är på kurs i karlstad nu så i helgen då jävvlar. :yoparty

Blir väl uppstart i december med mitt tempo...

Tackar! Får jag bara ventilshimsen någon gång, så skulle det nog kunna bli uppstart i helgen, (men då med plåtplenumet) Har inte jobbat med Alu plenumet något sen sist. Måste jaga rören mot gasarna o doprör mm. i alu till det plenumet och sen svetsa det klart.

He he!! jag har haft fullt upp och knappt hunnit sitta vid kåmpjåtern något på sista tiden,,så jag har dålig koll på hur långt du har kommit. Men en hel helg i garaget med måttligt med öl och mycke kaffe så händer det ändå rätt mycket:yoparty
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Lite nya(gamla) bider, Bla. på den isär plockade wg klockan, hittade en lämplig fjäder i garaget (den lilla på bilden) som jag monterade i wg klockan med originalaren, det bör trycka upp laddet något iaf. Jag hoppas på 0,9b el. med en massa tur ända till 1,0b. Byggde även om den så att den reglerar spjället i turbon med en vire.
En bild är på det nya alu plenumet som jag har lyckats gnistra ihop, gick tungt med svetsningen från början , dels för att jag svetsade ihop själva lådan
i sommras med en mig o alu tråd = inte fint el. bra. Men på slutet började det gå rätt hyfsat med svetsningen tyvärr på undersidan av plenumet. Jag provtryckte anläggningen i kväll och den var riktigt tät, några porer i plenumet som jag får ta någon annan gång. Mcx dumpen var faktiskt hyfsat tät ,helt tät på sug sidan/ovansidan kolven iaf. Sen blev det en liten provtur
med bra resultat, den känns starkare på botten än förut och fin spoolup,kom bara upp till 0,8b men belastade aldrig fullt, kan vara lite onödigt att fara ut och våldköra runt stan med en oförsäkrad och avställd hoj:tummenupp

Wg i delar.JPG wg på plats.JPG
plenum på plats.JPG
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mcx dumpen var faktiskt hyfsat tät ,helt tät på sug sidan/ovansidan kolven iaf.

Å fan, jag kanske fick tag i ett måndagsexemplar då. Hur högt tryck hade du vid provtryckningen?

Kul att den går bättre, hoppas bara du fixar trafikförsäkringen innan du gör några fler resor...:tummenupp
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Å fan, jag kanske fick tag i ett måndagsexemplar då. Hur högt tryck hade du vid provtryckningen?

Kul att den går bättre, hoppas bara du fixar trafikförsäkringen innan du gör några fler resor...:tummenupp

Jag testade med 1,0b vid provtryckningen , nog bubblade det lite med såpvattnet på nedersidan, men det läkte inte så mycket att vattnet bara blåste bort . Ska testa igen när jag kört lite och den har nötts.

Kul att kolvarna kom till andvändning!

Jajamen.. har kört med ladd på 0,8b utan problem, hoppas det går bra ända upp till 1,0b. Jag kör bara med 2 topp packningar nu.:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top