Turbo R1 -99 Updated Version 2008 ed.

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hej alla glada!

Förra vintern byggde jag om min 1999 R1:a. Byggde bland annat ett eget turbokit, pulverlackade ram, sving, fälgar, dämpare och sist med inte minst så konverterades hojen för E85-drift. Nu har både ägare och hoj lite fler intressen gemensamt...:D

Var en stressig vinter och halv sommar så hann inte göra så mycket åt det estetiska. Kraschkåpor kastades på så jag hann köra lite iaf! Lyckades till slut bromsa 238hk och 170nm på bakhjulet.:yoparty

Nu är det dags att ta tag i det yttre och göra lite justeringar jag inte hann med ifjol.

Här är en länk till den gamla byggtråden, som ligger i turboforumet.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=152518&highlight=byggtr%E5d





Ni får se allt eftersom vad som kommer hända, men till det yttre blir det rätt radikala ändringar! Såhär såg hojen ut i slutet av sommarn(utan kraschkåpor).
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    134.3 KB · Visningar: 2,486
  • 2.jpg
    2.jpg
    83.3 KB · Visningar: 1,401
  • 3.jpg
    3.jpg
    138.3 KB · Visningar: 2,194
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Oj, borde kanske ändra rubriken till något bättre... :D

Angående kåpor så har jag kollat runt för att hitta dom kåporna jag tycker är snyggast..:tungan
Kom fram till och har handlat följande:

R6 cuts 2007 - Original men lite skrapad.
R6 undertail 2006 - Ngc Racing RXR-R
R6 Toppkåpa 2006 - Ngc Racing RXR-R
R6 Framlyse 2006 - Original
R1 Sidokåpor 07/08 - Ngc Racing RXR-R
R1 Båt 07/08 - Ngc Racing RXR-R

Hade tänkte få detta att passa, får se hur många fat plast det kommer gå...hehe.:D

Började så smått idag, rev bort allt på den gamla bakdelen och konstaterade att den nya cutsen är bra jäkla mycket mer slimmad än den som yamaha försåg r1 anno 99 med. Så det får bli helt ny bakram. Ska fundera ut något bra där.

Tänkte skära ut hålen för lysena ur framkåpan, men det var lättare sagt än gjort. Det är som att toppkåpan från ngc är lite för "liten". Får inte in lyset i den ens. Sen är det svårt som apan att märka ut var jag ska göra hålen. Ska se om jag kan hitta nån i krokarna som har en r6a 2006/07/08 så jag kan mäta. Gjorde iaf två schabloner som jag överförde så jag fick formen, men vet inte hur den ska vara i höjdled än...


Sidokåporna verkar dock bli bra, ska nog passa utan några större mods annat än nya fästen...

Väntar fortfarande på båten från ngc, men den borde inte bli ngt problem att få dit.
 

Bifogat

  • 4.jpg
    4.jpg
    58.4 KB · Visningar: 869
  • 5.jpg
    5.jpg
    44.8 KB · Visningar: 866
  • 3.jpg
    3.jpg
    23.3 KB · Visningar: 525
  • 2.jpg
    2.jpg
    65 KB · Visningar: 501
  • 1.jpg
    1.jpg
    113.8 KB · Visningar: 470

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hmm, gick inte ändra rubrik...Bara underrubrik.:confused:
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Ambitiöst projekt, kommer bli hur udda och snyggt som helst det där:tummenupp

Lycka till med plastandet... och slipandet:yoparty
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det här ser ju ut att kunna bli hur bra som helst. Hur ska du göra med blåset? Ska du köra med megafonen eller blir det undertail?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lycka till med bygget, det ska bli intressant att följa!

Liten fråga bara, är det en synvilla eller blir röven så hög som på bilden?:va
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Det här ser ju ut att kunna bli hur bra som helst. Hur ska du göra med blåset? Ska du köra med megafonen eller blir det undertail?

Det kommer bli lite mer avgassystem än det är nu... Tänkte dra bak det och låta det mynna ut framför bakhjulet där jag bygger en egen dämpare/modiferar nåt slipon jag har på hyllan... Alternativt knackar jag om nån bildämpare. Nu sitter det 2½tums rakt ut, vet inte om det kanske räcker med 2" rördragning till dämparen. Det får vi också se med tiden.

Lycka till med bygget, det ska bli intressant att följa!

Liten fråga bara, är det en synvilla eller blir röven så hög som på bilden?:va
Tack! och nej nej! Inga tyskrövar här inte! Hehe...:D Jag la bara den nya kåpan på den gamla bakramen för att se ungefär hur det skulle se ut... Gamla bakramen ska kapas bort(den är fastsvetsad i huvudramen från fabrik) och så har jag varit och införskaffat material för att bygga en ny idag. Nu jobbar jag natt hela helgen, men ska se om jag inte hinner börja lite på dan imorrn...
Skulle tro att vinkeln blir rätt likt en originalbakdel.

Tack alla för de värmande orden, det hjälper till att hålla motivationen uppe :)
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Snyggt bygge men bromsok och skiva bak ser för hemskt ut.
En lite mer slimmad skiva och en snyggare och diskretare montering av oket skulle jag sätta högt på listan.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ok, några tips på snygga/bra lösningar?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Ok, några tips på snygga/bra lösningar?

Dölja oket lite mer upp emot svingen få det lite mera diskret och kanske nån sån här skiva? Kanske fästet svart också.
ga_491w_sm.jpg
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Tror man får ta en sväng förbi garaget och se hur det går!
Kanske kommer och lånar några fat med plast till mina kåpor också. En hel del lagjobb kvar på dem :huvet

Du är mer än välkommen att komma o kika. :) Men plasten ger du fan i :tungan
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Efter en helg av jobb och stillestånd i garaget är jag nu på gång igen. Idag satte jag kapen i ramen och kapade av hela bakramen. Insåg att jag aldrig skulle kunna modifiera originalramen så att den passade, enklare att göra en helt ny själv då.

Började så smått att kapa och punkta ihop lite profiler, inte helt lätt att komma på nån snitsig lösning som ska hålla för 2 pers guppandes upp och ner. Men man märker väl ifall man sätter sig på bakhjulet i 300 om inte annat.:crash

Nu ser man lite lättare hur bakdelen kommer att bli iaf. Funderar även på att byta ut trästaget mot ngt annat. Det är iofs i ek, så är nog rätt stadigt :hihi
 

Bifogat

  • 6a.jpg
    6a.jpg
    56 KB · Visningar: 991
  • 6.jpg
    6.jpg
    83.1 KB · Visningar: 1,572

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu blev det betydligt bättre lutning på bakdelen, blir garanterat skitbra när det är klart!
 

jeppe79

Fan va snabbt det går ibland....
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Borås
Hoj
R1-07...R1-98 streetfighterbygge
Efter en helg av jobb och stillestånd i garaget är jag nu på gång igen. Idag satte jag kapen i ramen och kapade av hela bakramen. Insåg att jag aldrig skulle kunna modifiera originalramen så att den passade, enklare att göra en helt ny själv då.

Började så smått att kapa och punkta ihop lite profiler, inte helt lätt att komma på nån snitsig lösning som ska hålla för 2 pers guppandes upp och ner. Men man märker väl ifall man sätter sig på bakhjulet i 300 om inte annat.:crash

Nu ser man lite lättare hur bakdelen kommer att bli iaf. Funderar även på att byta ut trästaget mot ngt annat. Det är iofs i ek, så är nog rätt stadigt :hihi

Ser väldigt nice ut...håller också på å bygger om min, -98. Undrar bara hur du tänkt göra med batt å all jävla sladd??? :va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top