Hur fungerar pekplattan egentligen?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Jag har en bärbar dator, och på den så styr man muspekaren med hjälp av en pekplatta.

Hur fungerar denna?

När man trycker med fingret så blir det ju bra, men om man tar andra grejer som pennor, usb-stickor, vattenflaskor och annat man har i närheten så blir det inget bra alls. Någon sa att det kanske var en svag ström i den som man jordade när man rörde på plattan, men då borde det väl fungera med metallobjekt likase vilket min gaffel visar att det inte gör. Märklig pryl det där :confused:

Din kropp har ett motstånd, resistans/kapacitans och det är detta som gör att skiten fungerar.

Varför skulle man vilja använda en vattenflaska för att styra pekaren med? :va

Varför skulle man vilja använda en vattenflaska för att styra pekaren med? :va
Jag har ingen större önskan att ha just en flaska som hjälpmedel, men ibland har man en penna i handen och den fungerar inte heller att styra med så jag började fundera på varför och då var jag helt sonika tvungen att testa olika objekt i min närhet som kan tänkas fungera men då alltså inte gjorde så. Lipsyl, sax, deodorant och reflexer är andra saker som inte fungerar till detta, ej hellersalta pinnar.

Jag tycker dock att är det som så att det är en elektrisk tjofräs som använder kroppens resistans så borde andra halvledare också fungera att styre med, men det verkar inte fungera någe vidare :va

Jag vet inte, har aldrig hittat den så jag kan mäta :confused:

modelmanoe2.jpg

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!