Fråga om riktig lowlife bilköpare

Status
Ej öppen för fler svar.

Moonflower

Liten blå terrorist
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Sthlm norr
Hoj
KTM 640 LC4
Okej, här kommer en tyvärr helt sann historia. Jag skulle hjälpa en tjejkompis som inte kan något om bilar att bli av med hennes gamla Saab 900 -89. Den hade fått några halvjobbiga anmärkningar på besiktningen; länkarmar, CO-halt mm. Jag lade ut en annons på blocket och begärde 2500:-.

Några dagar senare ringer en kille och säger att han har krockat sin bil och inte har så mycket pengar, han vill pruta och vi enas om 1500:- utan sommarhjulen. Jag erbjuder mig att hämta honom då han inte har bil. Jag plockar upp honom, vi åker hem till bilen, han provkör och jag visar honom besiktningspappret med felen. Han ger mig pengarna och säger att han vill skriva bilen på sin mamma, helt ok för mig. Han skriver under med hennes namn och lånar min telefon för att, som han säger, ringa och få hennes personnummer osv. Han får inte tag i dem och jag har bråttom iväg, jag ber honom sms:a uppgifterna under kvällen. Det tycker han är ok.

Två dagar senare får jag syn på registreringsbeviset och minns att jag inte har fått några uppgifter. Jag ringer upp killen som säger att han har tappat mitt nummer. Han säger också att hans mamma inte gillade bilen, och att de har krockat sin nya bil, och vill lämna tillbaks Saaben. Jag säger att det tyvärr inte går, och att han själv måste lösa det med sin mamma. Då säger han att han bara är 17 år och inte förstod att det var så mycket fel på bilen. Jag vidhåller att det är hans sak att lösa och att jag både i annonsen och vid visningen har angett felen.

Då ger killen luren till sin mamma som hävdar att jag har lurat hennes minderåriga son. Han förstår i princip ingenting, han sitter och gråter och mår psykiskt dåligt över det här, och han är bara 16 år. Hon ska dessutom polisanmäla mig. Jag vill inte lyssna på den här svamlande kärringen utan ber att få prata med hennes son. När han kommer tillbaka i luren hävdar han nu att jag har lurat honom och att han inte förstod någonting vid något tillfälle. Sedan ger han luren till morsan som tycker att jag är riktigt hemsk, jag har ju lurat hennes minderåriga 15-åriga son. Jag frågar hur gammal han egentligen är, hon svarar 15 år varpå jag frågar om han går tillbaka i ålder, han verkar ju bli yngre jävligt fort. Vi pratar vidare på samma meningslösa sätt en stund och jag avslutar med att jag kommer att polisanmäla dem för olovligt brukande av bil.


Ursäkta språket, men fy faan vad tröttsamt!!! Finns det någon här som har varit i någon liknande situation, och vad har ni i så fall gjort?
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Haha, finns fan inget värre än hönsmammor. Kommer att tänka på den där lönnfeta fjortisen och hans utvecklingsstörda mamma som grät ut i aftonbladet om hans ryggtavla.

Passa på att anmäla honom för olovlig körning och allt annat du kan komma på.
 

FreddaGädda

Guest
Typ.

Hade min hoj ute på blocket för 32 papp.
En bekant tipsade sin hojsugna morsa(som är en ökänd psykopat) om min hoj, och hon kom omgående förbi och testsatt den.
Hon spärrade maniskt ögonen i mig och väste fram "Jaha! Ja, den var ju fin!... Vad ska du ha för den då!?"
-"Ööh, ja.. Vi kan säga 35 för att det är du..", svarar jag.
Hon kacklar då vidare att hon ska hem och fixa med banken för affär dagen därpå.

Senare på kvällen ringer hon och fullkomligen vrålar i luren att jag är både det ena och det andra. Det visar sig att hon har råkat se min annons där jag begär 3000 kr mindre än priset jag gav till henne.
Jag slänger helt sonika på luren, och en kvart senare hör jag en bil sladda och stanna utanför. Det är kärringen som kommit för att hälsa på.
Jag kastar mig in under ett bord för att inte synas genom fönstren medan hon frenetiskt växlar mellan ringklockan och hederligt dörrbankande.
Till slut sätter hon sig i bilen igen och börnar iväg.

Jag har varken sett eller hört av kärringen sen dess.
Tre-fyra år sedan. :yoparty
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Fanns det några vittnen vid ägarbytet ?

Jag hade åkt hem till mamman o pratat med henne om hur hon vill att det hela ska skötas, som du själv nämnt, har sonen kört hem så är det olovlig körning i vilket fall som. Och 1500 kr är inte mycket att käfta om, om det finns kvitto så hade jag erbjudit mig att ta tillbaka bilen, och på en bra dag kanske ge hälften av pengarna tillbaka, men om de är griniga så fuck em.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hade en gubbe som betalade handpenning 1500-2000kr på en gammal BMW(-73a) för han skulle ha den som han sa, ca 8000kr! Jag hade förklarat att den var rostig mm. Men när han kommer och ska hämta den tycker han att den är för rostig och ska börja pruta.... tror han bjöd 6000kr.

Jag förklarade att vi haft ett ingånget avtal och att jag inte tänker göra några nya avtal med honom.

Då tycker han att han ska ha tillbaka handpenningen! :huvet

Eftersom han var så korkad att det var synd om honom gav jag tillbaka handpenningen. Och till saken hör att jag hade varit berädd att sälja bilen till priset han senare bjöd. Däremot vägrar göra affärer med idioter som inte håller ett avtal.
 

Moonflower

Liten blå terrorist
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Sthlm norr
Hoj
KTM 640 LC4
Det är mycket som jag inte har fått med i den korta beskrivningen, bla. att det är zigenare som blåljuger och säger emot sig själva hela tiden. Alltså helt meningslöst att ens försöka diskutera, då de nekar till allt soom har hänt. Jag spelade in den sista delen av samtalet, här kan ni lyssna:
http://upload.sh.nu/download.php?file=50c247c5e56e7b215408d876caf6cb89

Finns inga vittnen. Men faktum är att de kör runt i saaben, som de inte har kvitto på (vi skrev inget) och formellt inte äger.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
shit vilka människor. lägg på och anmäl bilen stulen ifall inte ägarbytet sker inom några dagar. hajar inte ens hur du kunde göra affär med dessa människor trotts allt du vet hur de är så lite får du/ni skylla er själva
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är mycket som jag inte har fått med i den korta beskrivningen, bla. att det är zigenare som blåljuger och säger emot sig själva hela tiden. Alltså helt meningslöst att ens försöka diskutera, då de nekar till allt soom har hänt. Jag spelade in den sista delen av samtalet, här kan ni lyssna:
http://upload.sh.nu/download.php?file=50c247c5e56e7b215408d876caf6cb89

Finns inga vittnen. Men faktum är att de kör runt i saaben, som de inte har kvitto på (vi skrev inget) och formellt inte äger.


Se till att få tillbaka den fort som f-n! Även om du får ge 3000kr!

Den kommer snabbt kosta mera i p-böter!
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Anmäl den som stulen då. De verkar ju hävda att de inte köpt den och inte har för avsikt att göra det heller.

Jobbiga människor :huvet
 

FreddaGädda

Guest
:yoparty

Cool inspelning.
Zigenare är omöjliga att ha och göra med.

Var nån här på SH som liksom du sålde en bil till en zigenare som ett par dagar efteråt inte var nöjd med bilen och ville lämna tillbaka den. När sporthojarn nekade återköp kom romen över med sina polare och hotade honom till att ta tillbaka bilen. Vill minnas att ziggisarna behöll bilstereon och aluminiumfälgarna för "besväret".
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Anmäl den stulen säg att du vet vem som körde den, samt att han körde som minderårig. få tillbaka bilen & behåll pengarna.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
För i helvete. Ta reda på särringens personnummer, skriv på pappret och skicka in. Sen får de lösa det.
 

Moonflower

Liten blå terrorist
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Sthlm norr
Hoj
KTM 640 LC4
Tack för svar!

Ska ringa polisen och kolla imorgon, men så vitt jag vet är det omöjligt att anmäla en bil som stulen om man har lämnat över nyckeln. Istället finns det något som kallas olovligt brukande, och jag hoppas verkligen att jag precis som vid en stöldanmälan friskrivs ifrån ev. p-böter osv.

Tur att brorsan bad mig spela in, jag hade inte tänkt på det annars.

Jag skulle mer än gärna skriva på hennes uppgifter på regbeviset, men jag vet inte hur jag ska få tag på personnumret.

Med facit i hand skulle jag ju ha gjort på ett annat sätt. Dock tyckte jag att det kändes så långsökt med strul; bilen funkade bra även om det var anmärkningar, han visste om allt och det handlar som sagt om 1500 spänn. För övrigt med vinterdäck i praktiskt taget nyskick. Jag skulle kunna ta tillbaka bilen direkt, men med tanke på att de har haft den under ett par dagar så kan det ju finnas många böter och trängselavgifter på den. Som jag inte räknar med att de avser att upplysa mig om...
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Det var ju som själva fan.. Händer sånt här på riktigt alltså?!
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
En ide jag fick. lägg upp en sticky med Rubriken "Gör inte affärer med zigenare!!!" så kanske man slipper höra mer om sånt här på sh iafalla ;)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En ide jag fick. lägg upp en sticky med Rubriken "Gör inte affärer med zigenare!!!" så kanske man slipper höra mer om sånt här på sh iafalla ;)
Jag vill verkligen inte vara en människa som har allt för många fördomar. Men jag gör inte bilaffärer med romer (zigenare, resande eller vad man nu vill kalla dem). Det är något som jag har lärt mig den hårda vägen...
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Men om du skriver hennes namn på beviset e det väl urkundsförfalskning och du åker hårdare än han :va

Man FÅr teckna avtal fr. o m man är 16 år om man gör det gällande egna pengar.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top