850n beter sig konstigt!

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
Vet att det är lite fel ställe att fråga men jag får inget svar på garaget så jag tar den här istället och hoppas på mer tur. :gnissla
Har en 850 -94 som gått utan problem tills nu när den stått ett tag.
Om jag står på tomgång i friläge och gasar upp den försiktigt så är det inga problem att varva men om jag trycker till snabbt på gasen så skakar hela bilen/motorn till, "pluddrar" och låter som att den ska dö.
Samma sak händer om jag upprepar gasningen vid körning. Gasar jag lugnt så driver den sakta framåt utan problem, men om jag trycker gasen i botten så hackar den till som fan och sen börjar den dra.
Vet inte om det är att den får för lite bränsle eller vad det är som gör att den beter sig såhär? Någon med tips eller idéer??? Tacksam för svar!!

Testa o koppla ur batteriet och låt den stå 10-20 minuter innan du kopplar in igen. (kan kanske hjälpa)

Har exakt samma fenomen på min rishög, 940 GrandLuxe -92a...

Har dock hört mig för lite och fått tips om att det är pga fukten.

Den blir som du beskriver om den får stå ett par dagar, kan vara så att det är t.ex. en spricka i fördelarlocket (som inte syns) vilket gör att den går som du beskriver...

Kan det vara så att batteriet ger ut för lite spänning? Att jag måste köpa ett nytt batteri helt enkelt bara?

Även om batteriet vore dåligt så skulle den gå bra om du väl fick igång den och den laddar som den ska.

Däremot kan ju generatorn vara dålig vilket då genererar i för lite ström...men då skulle du ju ha märkt det...om du inte fick igång den alltså...

Last edited:
jag har en 850 t5. den bluddrade och höll på som fan när jag gasade på. bytte tändkablar, sen gick den som en klocka. kolla datummärkningen på kablarna. har dom suttit på sen bilen var ny så är det antagligen dags att byta. detta är tydligen ganska vanligt på 850. vet inte om det drabbar turbon oftare dock...

Har exakt samma fenomen på min rishög, 940 GrandLuxe -92a...

Har dock hört mig för lite och fått tips om att det är pga fukten.

Den blir som du beskriver om den får stå ett par dagar, kan vara så att det är t.ex. en spricka i fördelarlocket (som inte syns) vilket gör att den går som du beskriver...

Även om batteriet vore dåligt så skulle den gå bra om du väl fick igång den och den laddar som den ska.

Däremot kan ju generatorn vara dålig vilket då genererar i för lite ström...men då skulle du ju ha märkt det...om du inte fick igång den alltså...

Det här med fukt kan mycket väl också vara boven. Grejen är den att jag körde en motortvätt på den för några veckor sen. Och när jag skulle köra från tvätthallen så uppstod problemet. Men då dog motorn och jag fick bogsera hem bilen. Dagen efter startade den utan problem och har gått problemfritt sen dess. Sen när den stått i en vecka så händer det igen.. Nu kan jag dock starta den utan problem och även köra med den om man gasar lugnt...suck!

Det här med fukt kan mycket väl också vara boven. Grejen är den att jag körde en motortvätt på den för några veckor sen. Och när jag skulle köra från tvätthallen så uppstod problemet. Men då dog motorn och jag fick bogsera hem bilen. Dagen efter startade den utan problem och har gått problemfritt sen dess. Sen när den stått i en vecka så händer det igen.. Nu kan jag dock starta den utan problem och även köra med den om man gasar lugnt...suck!

Då rekomenderar jag dig att ta bort tändstiftslocket och dra bort kablarna och blåsa rent från vatten.. Om det finns något..

Det första jag kom att tänka på är att bränslefiltret kanske har sopat igen.. Kostar knappt en hundring på Biltema, så det kan vara värt att testa.

Har du tur är det bara fukt. Efter jag motortvättade polarens S70 fick jag ta bort fördelarlocket och torka rent. Det hade kommit in fukt, men det var inget fel på locket. Gick som en klocka sedan. Verkar ju lite konstigt att din bil har fungerat ett tag perfekt för att sedan börja krångla igen. Men börja med locket och lyft upp tändkablarna så det inte är vatten där heller. Lycka till :tummenupp

Har du tur är det bara fukt. Efter jag motortvättade polarens S70 fick jag ta bort fördelarlocket och torka rent. Det hade kommit in fukt, men det var inget fel på locket. Gick som en klocka sedan. Verkar ju lite konstigt att din bil har fungerat ett tag perfekt för att sedan börja krångla igen. Men börja med locket och lyft upp tändkablarna så det inte är vatten där heller. Lycka till :tummenupp

Ja visst är det skumt att den har gått felfritt ett tag och sen helt plötsligt "får ett återfall" :va
Jag tackar för alla tips! Skriver här hur det går sen så ni som hade liknande problem förhoppningsvis kan lösa era också. :tummenupp God natt!

Kompisen hade exakt samma fel precis.. De var fel på hans luftmassemätare.. Har du öppet luftfilter?

Inga felkoder ? Tänds den oranga lampan med en lamndasymbol på ?
I så fall så kan du kolla felkoder själv på 94:an har jag för mig i motorrummet.

Annars tror jag med luftmassemätaren eller att det ligger vatten i tändstiftshålen.
Den har djupa tändstiftshål i toppen där det lätt hamnar vatten om man motortvättar lite för mycket...

Ja visst är det skumt att den har gått felfritt ett tag och sen helt plötsligt "får ett återfall" :va
Jag tackar för alla tips! Skriver här hur det går sen så ni som hade liknande problem förhoppningsvis kan lösa era också. :tummenupp God natt!

Nej det är inte så konstigt enligt en mycket kunnig "hobbymekkare" jag känner.

Han säger att om du kan bryta sönder fördelarlocket med händerna så var det redan paj, det vor alltså förmodligen redan sprickor i det!

Har haft samma problem med fukt i min 850 (i fördelarlocket) och då går bilen knappt att starta. Jag tror på fördelarlocket.

jag tror också på fukt i fördelarn..

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!