Däck slut efter 450mils fiskörning

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
Däck slut efter 450mils fiskörning (Dunlop Sportmax Qualifier)

Tog bågen till jobbet som vanligt imorse, men när jag parkerade bågen så jag att metallen på backdäcket i mitten krypit fram lite. Kollade trippmätaren 450 mil och då har jag kört in bågen samt kört attans lugnt pga av väglaget i höst och vinter. Inga burnisar och inget bakhjulsåka (även om jag önskar att jag kunde)
Bågen är en Z1000 och orginal däck 190/50..
Jag tycker 450mil verkar attans lite med jag kanske har fel? // Zweed

Last edited:
Kollat lufttrycket i däcken iaf varje månad? Fel däcktryck gör mycket mer än man tror både för däckslitage och bensinförbrukningen.

Har du åkt som du säger så är det sjukt dåligt - kort sträcka.
Har du möjligen varit slarvig och haft för lågt tryck i däcken så kanske livslängden har blivit så kort.

Själv körde jag ca 750 mil på första bakdäcket på min K 1200 S. Det var du lugn inkörning, ca 150 mil, sedan Europasemester 500 mil.
Andra lika starka hojar över 1000 cc har bakdäcket klarat sig ca 500 mil med blandad körning. ca 400 mil med beg bandäck till ca 1000 mil med touringdäck.

Vad sitter det för däck på?
Vet inte riktig,, glömde att kolla imorse och har försökt att kolla på nätet,, men inte hittat med det är iaf original som satt på. Kan tänka mig att det är Dunlop ähh ni blev jag osäker...

Kollat lufttrycket i däcken iaf varje månad? Fel däcktryck gör mycket mer än man tror både för däckslitage och bensinförbrukningen.

hmm näää.. lämnat in den på 100mils service,, sedan var den inne igen när de satte på slip on. Jag ska kolla ikväll vad för tryck jag har,,

Har du åkt som du säger så är det sjukt dåligt - kort sträcka.
Har du möjligen varit slarvig och haft för lågt tryck i däcken så kanske livslängden har blivit så kort.

Själv körde jag ca 750 mil på första bakdäcket på min K 1200 S. Det var du lugn inkörning, ca 150 mil, sedan Europasemester 500 mil.
Andra lika starka hojar över 1000 cc har bakdäcket klarat sig ca 500 mil med blandad körning. ca 400 mil med beg bandäck till ca 1000 mil med touringdäck.

Kan ju vara så att det har tagit lite extra på däcket eftersom att det har varit kallt (då menar jag mellan +1-+8) de flesta milen jag har kört.. Däcket blir ju hårdare då och kanske slits mer,, fast det är ju bara en tanke

Last edited:
hmm näää.. lämnat in den på 100mils service,, sedan var den inne igen när de satte på slip on. Jag ska kolla ikväll vad för tryck jag har
Kan ju vara så att det har tagit lite extra på däcket eftersom att det har varit kallt (då menar jag mellan +1-+8) de flesta milen jag har kört.. Däcket blir ju hårdare då och kanske slits mer,, fast det är ju bara en tanke
Även om det inte går att utesluta fabrikationsfel så tror jag att det mest troliga i ditt fall är att däcket faktiskt gått med fel lufttryck (för lågt). Eftersom däcktrycket påverkar väghållningen på en hoj i väldigt stor utsträckning är det vanligt - och rimligt - att man kollar trycket mycket oftare än bara vid verkstadsbesök. Om inte vid varje tankning så åtminstone någon gång i veckan. Jag vet inte om du gjort det eller inte, men följderna hade inte blivit så stora om hojen bara rullat någon vecka med fel tryck.
I den mån låg temperatur påverkar däckets livslängd är det snarare åt andra hållet; gummit blir hårdare, halare och slits inte lika mycket. Dessutom innebär kallt väder ju oftast också att man kör försiktigare än vanligt, återigen eftersom däckens väggrepp inte är lika bra, vilket också brukar påverka livslängden positivt.

Last edited:
Även om det inte går att utesluta fabrikationsfel så tror jag att det mest troliga i ditt fall är att däcket faktiskt gått med fel lufttryck (för lågt). Eftersom däcktrycket påverkar väghållningen på en hoj i väldigt stor utsträckning är det vanligt - och rimligt - att man kollar trycket mycket oftare än bara vid verkstadsbesök. Om inte vid varje tankning så åtminstone någon gång i veckan. Jag vet inte om du gjort det eller inte, men följderna hade inte blivit så stora om hojen bara rullat någon vecka med fel tryck.
I den mån låg temperatur påverkar däckets livslängd är det snarare åt andra hållet; gummit blir hårdare, halare och slits inte lika mycket. Dessutom innebär kallt väder ju oftast också att man kör försiktigare än vanligt, återigen eftersom däckens väggrepp inte är lika bra, vilket också brukar påverka livslängden positivt.

Jag får skylla mig själv lite eftersom jag inte har kollat luft trycket så noga..
Ang lufttryck eftersom det är bara mitten som slitits ned borde det inte vara för högt lufttryck? Samt om däcket är kallt borde det slitas ner lättare med tanke på att man kanske spinner lite utan att man reagerar på det. Självklart har jag kört lugnt när det är kallt ute men ibland har man ju fått lite småspinn... Men jag ska kolla upp lufttrycket efter jobbet..

Last edited:
Kasst däck skulle jag tro!
Jag hade en ny z750 och på den var också bakdäcket helt slut på 450 mil. Det är troligtvis samma däck på de två.

Jag bytte till Bridgestone bt021 och det körde jag över 600 mil med innan jag sålde hojen, däcket var ändå inte helt slut då.

Kasst däck skulle jag tro!
Jag hade en ny z750 och på den var också bakdäcket helt slut på 450 mil. Det är troligtvis samma däck på de två.

Jag bytte till Bridgestone bt021 och det körde jag över 600 mil med innan jag sålde hojen, däcket var ändå inte helt slut då.

På min Z750 höll också första bakdäcket bara ca 5000km.
Böt till ett diablo, det har ja nu kört en 4000km med och det finns mycket kvar.

ewil

Ang lufttryck eftersom det är bara mitten som slitits ned borde det inte vara för högt lufttryck?
Jo det är ju naturligt att tro, men i verkligheten blir inte resultatet så. Anledningen, såvitt jag förstår, är att ett för lågt lufttryck gör att anläggningsytan deformeras mer. När den krökta däckytan roterar och kommer i kontakt med asfalten deformeras den, plattas till, och gnids/rör sig mot asfalten. Ju lägre tryck desto större deformation och desto mer slitage.

Mitt bakdäck var slut efter 350 mil inkl. inkörning. Det är det som sitter orginal på R1-07:orna, Pilot power tror jag bestämt :va .

Då var det inga somhelst burnisar men väldigt aktiv körning. Sporthojar med 160 bakhjulshästar käkar bakdäck om man andvänder effekten.

Om man har hårdare däck och kör med korrekt ringtryck bör ett däck hålla minst 600 mil på en normal hoj.

/D.

Sprang ner och kollade nu det sitter ett Dunlop sportmax qualifier på den.

Går väl inte att få att hålla mycket längre dom däcken. det är ju iaf ett sorts sportdäck.

Har inte så mycket med saken att göra men, Michelin Pilot power som kom med min husa var så slut efter 3500km att det gick hål på det :D

Är det så illa??? kanske man ska köpa något annat däck..
Kanske, det beror på hur du vill använda hojen. Däck är så gott som alltid en kompromiss mellan de två egenskaperna grepp och livslängd. Prioriterar man det ena så blir det andra lidande.:tummenupp
Om du ser stålcorden mitt på däcket så kanske du använder hojen mest för lugn vardagskörning (läs: upprätt körning) och då kanske du skulle ha större glädje av ett mer gatanpassat däck med litet mindre grepp men mer livslängd.

Kanske, det beror på hur du vill använda hojen. Däck är så gott som alltid en kompromiss mellan de två egenskaperna grepp och livslängd. Prioriterar man det ena så blir det andra lidande.:tummenupp
Om du ser stålcorden mitt på däcket så kanske du använder hojen mest för lugn vardagskörning (läs: upprätt körning) och då kanske du skulle ha större glädje av ett mer gatanpassat däck med litet mindre grepp men mer livslängd.

Du har helt rätt är ingen rossi alls,,, något speciellt däck som du tänker på??

Michelin Pilot Road 2 rekomenderas. Hårdare på mitten mjukt på sidorna.

Hmm kollade precis priset, cirka 1000 sek mellan Qulifier och Pilot 2.. (pilot 2 dyrare)

Last edited:
Hmm kollade precis priset, cirka 1000 sek mellan Qulifier och Pilot 2.. (pilot 2 dyrare)
Jag har inga konkreta förslag, men du skall kanske titta i kategorin sporttouring hos respektive tillverkare snarare än sport eller high performance (eller race). Prisskillnaderna är ett annat kapitel, den prismedvetne tittar företrädesvis på webshoppar som exempelvis www.mynetmoto.com , där priserna ofta ligger 25-50% under listpris hos däckfirma.:tummenupp

Kollat runt lite nu och hittade detta namn "Dunlop Sportmax Qualifier PT 190/50 ZR17 TL 73W M/C, hinterrad, Spezialreifen Kawasaki Z1000 ABS" är det någon som har en aning vad detta är..skillnaden mellan detta och det vanliga Sportmax Qulifier är cirka 70 Euro... (är ganska säker på att jag har Dunlop Sportmax Qualifier PT nu)

Storfavoriter på marknaden för alla gat åkare:
-Dunlop Qualifier RR som kom sent under 2007 som har en grym räckvidd pga sin hårdare mittdel och i det närmaste slicks liknande gummi på sidorna!!
(klart det bästa allround däcket på marknaden)
-Dunlop Roadsmart som släpps i dagarna som är ett liknande däck som Pilot Road 2 fast snäppet vassare då det har 3!! olika gummiblandningar i från mitten och ut till kanterna!!
-Pilot Road 2 som är ett riktigt bra allround däck för gatåkaren som vill ha ut fler mil än på ett rent sport däck!!

/Fürstenhoff.

Tackar du som har lite kunskap om däck.. vad är Dunlop Sportmax Qualifier PT fär något???

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...