Vilken hoj har bäst rykte? 250 2t

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Tjena!
Det är så att jag går i valet o kvalet av att skaffa en 250 2t och börja köra cross..

Vad för någon bör man satsa på? Jag vill max lägga 30 tusen.. har kollat mestadels på kawasaki kx 250 runt 04-06. men det känns tveksamt (ingen åf häromkring)

Sen så självklart ktm sx 250. känns som ett mer säkert kort, då jag skruvat massor ktm tidigare.. dock så är dom lite dyrare..

vad har ni erfarna att säga till om i ämnet? vad bör man satsa på? hållbarheten? service?

förresten: om man skulle få lust att tävla. finns det någon klass man får göra det med 250 2t som 17åring?
 
Last edited:
Du kan nästan inte göra fel med köp av en 250, alla är mkt bra hojjar.
Hitta en i valfri färg med bra åf i närheten :)
Jag skulle valt en blå, gul eller orange men det är ju jag det.

Brukar finnas motions/amatörtävlingar i MX på de flesta ställen och det är en bra början.
 
Du kan nästan inte göra fel med köp av en 250, alla är mkt bra hojjar.
Hitta en i valfri färg med bra åf i närheten :)
Jag skulle valt en blå, gul eller orange men det är ju jag det.

Brukar finnas motions/amatörtävlingar i MX på de flesta ställen och det är en bra början.

tack för hjälpen.

Får ta mig en riktig funderare om hur jag skall göra, vill inte släppa landsvägskörandet helt.. :gnissla
 
De flesta 2T-crossarna är "bullet-proof". Satsa på den som du har bäst kontakter med ÅF eller polare som kör.
Kolla denna tråden också
det finns motionstävlingar (typ "korpen") för nybörjare och avdankade gamlingar (som jag.. ;) ) Sen efter det så är det dags att ta licens och börja tävla på riktigt om du vill. Men ett par kul år i motionsserien kan du allt ha!

Lycka till!
 
En rm250 2003 års modell går helt grymt bra! Jag tycker den går bättre än både 04 och 05, har inte testat nåra senare från suzuki. Tidigare modeller från dom typ 99 o framåt har enligt mitt tycke alldeles för starkt bottendrag original. Fixas lätt med en annan pipa visserligen men ändå. Dom börjar bli till åren också.

Yamaha är alltid ett säkert kort men jag själv gillar dom inte riktigt, chassit lirar i en annan liga för mig åt det negativa hållet. Kan inte förklara riktigt.

Honda har jag inte testat men dom har ju ryktet att vara bra hojar. Kawasaki har jag haft också men inte helt nöjd där, även synonymt med halvtaskig kvalitet senare 90-talet och början på -00.

KTM är bra grejor och går bra från 02 o framåt, innan 02 vet jag att dom har haft problem med sving o grejer. Dock går dom bra även innan 02.

Jag skulle satsat mina rubiner på en RM250 2003. Du får en fin för 26±2-3 laxar.
 
De flesta 2T-crossarna är "bullet-proof". Satsa på den som du har bäst kontakter med ÅF eller polare som kör.
Kolla denna tråden också
det finns motionstävlingar (typ "korpen") för nybörjare och avdankade gamlingar (som jag.. ;) ) Sen efter det så är det dags att ta licens och börja tävla på riktigt om du vill. Men ett par kul år i motionsserien kan du allt ha!

Lycka till!

Det har jag också hört, vilket gör mig glad. Jag vill dock helst ha en 2t. då jag slipper lämna iväg hojen om något större skulle hända, då jag kan mecka 2t utan o innan.

En polare till mig har en kx250 som jag kört en del, mkt bra intryck.. oså är det en till polare till mig som vill köpa ktm 250sx oxå. så vi kan bli ett par stycken. kan bli väldigt roligt.. :tummenupp
 
Tjena,
kul att du skall börja köra cross. Vad gäller KTM 250 SX 2-t så har en snubbe i vår klubb haft både 04:an, 05:an samt 06:an och han har varit helnöjd med alla. Någon av årsmodellerna hade dock ett fruktansvärt drag i motorn... men det är ju i och för sig ingen nackdel....Det enda han gnällde lite om var att kedjesläpan fick bytas lite för ofta:va (inga pengar i sig men tråkigt..)

Om du vill sticka ut lite extra så kanske du kan fundera på någon av dessa
http://www.maicouk.co.uk/html/mx.html
700 kubikaren på 80 hästar.. helt sjukt (...du lär ta alla starter motionsklassen!:D )
Lycka till.:tummenupp
 
En rm250 2003 års modell går helt grymt bra! Jag tycker den går bättre än både 04 och 05, har inte testat nåra senare från suzuki. Tidigare modeller från dom typ 99 o framåt har enligt mitt tycke alldeles för starkt bottendrag original. Fixas lätt med en annan pipa visserligen men ändå. Dom börjar bli till åren också.

Yamaha är alltid ett säkert kort men jag själv gillar dom inte riktigt, chassit lirar i en annan liga för mig åt det negativa hållet. Kan inte förklara riktigt.

Honda har jag inte testat men dom har ju ryktet att vara bra hojar. Kawasaki har jag haft också men inte helt nöjd där, även synonymt med halvtaskig kvalitet senare 90-talet och början på -00.

KTM är bra grejor och går bra från 02 o framåt, innan 02 vet jag att dom har haft problem med sving o grejer. Dock går dom bra även innan 02.

Jag skulle satsat mina rubiner på en RM250 2003. Du får en fin för 26±2-3 laxar.


Tja! Jo jag tänkte höra. Ska kanske byta min crf 450 02 mot en ktm sx 250cc 00a. Är det stora problem med KTM cyklarna som är äldre än 02?
Tack i förhand!
 
Kvalitetsmässigt anser jag att Honda och Yamaha står snäppet över de övriga men sen ska ju påpekas att japanernas modeller inte utvecklats de senaste åren bortsett från att fjädringen uppdaterats lite. Så KTM är nog den modernaste tvåtaktaren idag.
 
Kvalitetsmässigt anser jag att Honda och Yamaha står snäppet över de övriga men sen ska ju påpekas att japanernas modeller inte utvecklats de senaste åren bortsett från att fjädringen uppdaterats lite. Så KTM är nog den modernaste tvåtaktaren idag.

OKej. Men tror ni att ktmén som är en 00a är något att ha? eller kommer det bara bli skruva? Hur stora/vilka problem har dom?
 
OKej. Men tror ni att ktmén som är en 00a är något att ha? eller kommer det bara bli skruva? Hur stora/vilka problem har dom?
På en 10år gammal crosshoj betyder tidigare ägare mer än märket.Skruva får du vilken du än väljer.
 
OKej. Men tror ni att ktmén som är en 00a är något att ha? eller kommer det bara bli skruva? Hur stora/vilka problem har dom?

En 10 år gammal crosshoj kommer du få skruva i mer än köra oavsett fabrikat. Och väljer du KTM får du skruva mer än i en Honda om de är i jämförbart skick.

Dock är timmar och tidigare ägares skötsel mer avgörande än fabrikat. Särskillt på en så gammal hoj.

Vet inte om dom har några kända problem.
 
En 10 år gammal crosshoj kommer du få skruva i mer än köra oavsett fabrikat. Och väljer du KTM får du skruva mer än i en Honda om de är i jämförbart skick.

Dock är timmar och tidigare ägares skötsel mer avgörande än fabrikat. Särskillt på en så gammal hoj.

Vet inte om dom har några kända problem.

okej tack för svar
 
Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back
Top