Yamaha R6 TURBO AWD

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Läste här om dagen en artikel i Bike om en Yamaha R6 med 240 hästar och tvåhjulsdrift, men vart besviken över hur lite information det fanns om bygget! Det var ungefär 1/2 sida med text :mad: Har googlat och sökt här på SH men inte hittat något.

Är det någon som vet mer om det här bygget? Finns till och med kanske byggaren här på SH? Skulle vara väldigt kul att få lite mer ingående information!:tummenupp
 
Last edited:
Har inte läst artikeln men, har den Öhlins AWD och svartlackad???
 
läste med det, skulle vara roligt om han hade ngn sida med projektet på nätet
 
Låter som en ganska spännande pryl :) Undrar hur den skulle bete sig på bana? :va

Ja absolut!
En sak jag funderat på är vad som händer med 0-100 siffran med tvåhjulsdrift. Speciellt om framhjulet skulle få mer än 15 % utav kraften. Eftersom den största begränsningen är att motocykeln går på bakhjulet.

Såg ingen drivning till framdäcket? Han kanske menar öhlinsfjädrar i framgaffeln?

Nej nej nej, den har tvåjulsdrift, med ett modifierat öhlinssystem. Han har inte uppdaterat sin hemsida sen 2006, så han har inte skrivit om alla modifieringar som gjorts.
 
Last edited:
Kolla med Jojoman ,han har ritat lite på systemet åt Öhlins vet jag.


Han kanske kan kasta lite ljus på hur det funkar.
 
Kolla med Jojoman ,han har ritat lite på systemet åt Öhlins vet jag.


Han kanske kan kasta lite ljus på hur det funkar.
En hydraulpump på motorn som drivs av en rem. Hydraulslangar till hjulet där det sitter en hydraulmotor i navet. Bara klippa och klista till själv.
 
Mycket information om hur originalsystemet från Öhlins fungerar finns att tillgå. Men i artikeln framgår det att byggaren (Mikael Tiainen) har modifierat det på något sätt, hur framgår det inte. Det framgår även att han jobbat åt såväl Haldex som Ford.

Med originalet kan man max få:
"Transmitted Power Capacity 25 kW"

Frågan är om hans modifikation påverkar detta?
 
Last edited:
Var det inte det som fanns på någon endurohoj för några år sen?
 
En hydraulpump på motorn som drivs av en rem. Hydraulslangar till hjulet där det sitter en hydraulmotor i navet. Bara klippa och klista till själv.

Grunden är ju rätt självklar iom att det är hydralik.


Men att få det att lira som man vill är ju inte alltid enkelt eller självklart.
 
Han finns här på sporthoj men är antagligen inte så aktiv.

Köpte mina fälgar till min förra r6a av honom.

Mikael Tiainens står det i ett gammalt repotage att han heter.

Kommer inte ihåg nicket här på sh.
 
Har några bekanta vid namn Jeffry och Anders som kört hojen på bana...

Deras kommentarer, motorn gick snällt och fint, ingen hysterisk turbo kick och handlingen på hojen skall varit OK. Rykten säger att AWD kommer till sitt rätta jag i väta...;-)

Var det inte det som fanns på någon endurohoj för några år sen?

En Yamaha WR450 och AWD kallades 2-trac. David Fretigne har kört paris-dakar med detta system
 
Last edited:
Kul att bygget fått någon att lyfta på ögonbrynen i alla fall...
Ledsen för att jag varit dålig på att uppdatera hemsidan det senaste, men det har varit sjukt mycket att göra!
AWD-systemet är helt riktigt ett Öhlinssystem. Skillnade mot det som sitter på WR:en: Alla slangar och rör är givetvis bytta för att passa R6:an, grövre returledning från motor till pump (för att minska tryckfallet), oljekylare för hydrauloljan och en helt ny kedjetransmission från utgående axeln till hydraulpumpen.
Det är också helt riktigt att den maximala teoretiska effekten på framhjulet är 25 kW och det maximala överförbara vridmomentet är 162 Nm på framhjulet. Detta räcker gott och väl för att spinna loss båda hjulen på grus och sand.

Jo, Anders A och Jeffry DeVries åkte ju några varv med hojen på Gelleråsen i sommras. Synd bara att jag först efteråt, när jag pratade med Jeffry, hörde att laddtrycket endast kom upp i 0,5 bar (borde varit 0,9-1,0 bar). Det låg fel WG-mapp i ECU:n...

Jag får väl försöka få ihop en byggberättelse och lägga upp på hemsidan så småningom.

//Mikael
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top