Byggtråd: Buell Turbo

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
RD350/Buell
Har nu satt igång me projktet som skulle ha varit gjort förra säsongen egentligen med själva överladds byggandet det vart bara en form av panik meckande då själva ramen vart omlackad förra vintern som vart halvdant och sen vart jag inte nöjd med den mattsvarta kulören, den ska vara mattsvart på riktigt å inte nå "halv" matt som det vart.. ska lacka hela hojjen så me röd Buell text på tanken i matt stil så klart..

Skicket på hojjen har ju inte varit det bästa denna säsongen då det vart bara ett oljebyte å sen bara åka runt på träffar å fester å ha kul, så efter mer än 6500 mil så har den fått lida pin i lite drygt 5000 mil som jag spöat den ordentligt, vartefter jag nu har plockat isär den så är jag förvånad att jag har lyckats med å tagit mig hem efter en europa tripp med den och med endast 1 belt haveri sen att allt annat e helslut e väl en annan sak :)

Kommer att ställa en del frågor om saker å ting under resans gång här och hoppas på lite glada tillrop osv då man inte kommer att klara allt själv och så man får lite vägledning på vart man kan tänkas få lite info å kanske ett litet hantag.. :)

Lite bilder å så kommer att hammna här vartefter. lägger uppbilden då vi trodde vi skulle förlänga sommaren me en skön europa tripp..:D
Sen ett kort som när jag just hadde handlat den me blott 1400mil på mätaren

/Micke

Bifogat

• Europa_Buell_1.jpg
    Europa_Buell_1.jpg
    69.9 KB · Visningar: 603
  • bästa leksaken.jpg
    bästa leksaken.jpg
    98.8 KB · Visningar: 602
Last edited:
Flytta tråden till turboforumet, det är där kunskapen finns !

Toppen!
Äntligen en byggtråd om din turboharley! Grattis till kolvfyndet!

/J

Flytta tråden till turboforumet, det är där kunskapen finns !

Hmm.. det är ju sant.. men det är ju inte bara själva turboriet som ska göras utan hela hojjen ska få sig en omgång..

/yam

Toppen!
Äntligen en byggtråd om din turboharley! Grattis till kolvfyndet!

/J

Ja.. jag vill ju ha en sån så dår man ju lov å mecka.. sen är det helt nödvändigt å renovera hela hojjen me. Det är du som e upphov till mitt kolvfynd så Tack!! :)

Last edited:
Vill du ha tråden flyttad dit så hojta till bara.

Kul projekt.
La själv ner mitt turboprojekt som också var baserad på en v-twin.
Ville inte ha den hojen jag höll på att bygga kom jag på efter ett tag:D
Ny hoj på gång nu också den med tvångsmatning.

Har en passande turbo och wastegate liggandes till din hoj om du redan inte har fixat dom doningarna.

Vill du ha tråden flyttad dit så hojta till bara.

okey då!

Kul projekt.
La själv ner mitt turboprojekt som också var baserad på en v-twin.
Ville inte ha den hojen jag höll på att bygga kom jag på efter ett tag:D
Ny hoj på gång nu också den med tvångsmatning.

Har en passande turbo och wastegate liggandes till din hoj om du redan inte har fixat dom doningarna.

va e de för prylar då?

Last edited:
Har meckat lite å fixat i garaget i går kväll/natt.. lyfte av toppar å konstaterade att det har vart lite otätt på bakre cyllen inte mycket men det var sot på pinnbulten på ena bulten, 2 av toppbultarna på båda cyllarna satt ojämt som faen vilket nog förklarar att cyl fotspackningen gått å läckt olja som följd, insugspackningen på bakre cyllen var det oxå korsdrag i som förmodligen lär vara orsak till lite fnysningar lite då å då.

Söndagens jobb blir att fortsätta å ta isär motorn så veven kommer ur så jag får lämmna iväg den till en duktig kille me nya vevlager å en balansering, problemet var bara att det inte fanns tid först den senare tiden av Februari. Topparna ska jag ta isär å kolla upp samt snygga till dom lite grann, det blir dock inga jätte stora portningsjobb å inte större ventiler heller, iaf inte som de e tänkt nu.. förövrigt lär jag nog städa så det blir lite ordning på allt som man kan börja rigga upp chassiet en sväng igen för lite rör dragning när det blir dags för det..

Kommer lite bilder inom kort då kameran e hos min dotter å den lär servas efter en "coca cola" incident som hon så vackert utryckte sig..

/yam

Liten uppdatering..

Har nu meckat isär hela motorn mer eller mindre iaf, lyckades dela blocket men fick inte ur veven så ska åka till den lokala HD mecken i grannbyn som får slå ett getöga på de hela i morrn (Tisdag) och ta bort muttern till beltdrevet så man kan byta lager.

Chassiet ska få sig en omgång me.. det är ju helt isär så det ska väl blästra av ramen å allt annat som ska lackas famöver här.. ska mocka upp den så jag kan göra ett grenrör till turbon å lite andra prylar som ska dit.

Kolvarna ska beställas bara det blir lite över å handla för.. sen undrar jag om det inte blir en Pro-flo 4-stegs pump även om den e dyr som faen.
Lager till kopplingskorg å låda samt transkedja ska beställas i veckan så det blir klart..

Nåt jag klurar på är hur plenumet ska se ut.. hadde tänkt å göra det runt med inloppet rakt uppe ifrån eller går det att ha det på sidan me??

ja det är vad som sker just nu.. förövrugt e HD sjuka grejjer..:)

Pucken: ringer i morrn under dan..

/yam

Liten uppdatering..

Har nu meckat isär hela motorn mer eller mindre iaf, lyckades dela blocket men fick inte ur veven så ska åka till den lokala HD mecken i grannbyn som får slå ett getöga på de hela i morrn (Tisdag) och ta bort muttern till beltdrevet så man kan byta lager.

Chassiet ska få sig en omgång me.. det är ju helt isär så det ska väl blästra av ramen å allt annat som ska lackas famöver här.. ska mocka upp den så jag kan göra ett grenrör till turbon å lite andra prylar som ska dit.

Kolvarna ska beställas bara det blir lite över å handla för.. sen undrar jag om det inte blir en Pro-flo 4-stegs pump även om den e dyr som faen.
Lager till kopplingskorg å låda samt transkedja ska beställas i veckan så det blir klart..

Nåt jag klurar på är hur plenumet ska se ut.. hadde tänkt å göra det runt med inloppet rakt uppe ifrån eller går det att ha det på sidan me??

ja det är vad som sker just nu.. förövrugt e HD sjuka grejjer..:)

Pucken: ringer i morrn under dan..

/yam

Du kan ha inloppet i plenium hur du vill undvik bara att blåsa rakt in i insugs röret. Hur många liter får du till på plenet?

Du kan ha inloppet i plenium hur du vill undvik bara att blåsa rakt in i insugs röret. Hur många liter får du till på plenet?

Tjena hej!!

Har inte gjort nåra större kalkyleringar på det än.. men den är ju en 1200'a så de e väl de man får räkna på.

Vart ska man sätta det så kallade pitotröret då?

/yam

Tjena hej!!

Har inte gjort nåra större kalkyleringar på det än.. men den är ju en 1200'a så de e väl de man får räkna på.

/yam

Du ska nog försöka att få till ett plenum på ca tre liter.
Tänk på att det är inte bara "lådan" som du räknar volymen på, utan också tryckröret från turbon till plenumet.
Pitonröret ska sitta rakt igenom tryckröret precis innan det går in i plenumet.

Var du sugen på turbon ?

Tjena hej!!

/yam
Jag håller med föregående talare minst 3liter skulle jag haft. spara inte in på volymen den går bara bättre med större vol och blir lättare att bestyck in:tummenupp Pitotröret kan sitta i ingången i plenium (mest vanligt) Jag satt ett extra bara för trycksättning av förgasarens flotörhus direkt i turbons kompressorhus utgång. Då försvann alla bestyckningsproblem:tummenupp

Du ska nog försöka att få till ett plenum på ca tre liter.
Tänk på att det är inte bara "lådan" som du räknar volymen på, utan också tryckröret från turbon till plenumet.
Pitonröret ska sitta rakt igenom tryckröret precis innan det går in i plenumet.

Var du sugen på turbon ?

Var inne på din Tråd å kollade å såg lite bilder i en länk som du fått där så jag hajja direkt pitot funktion, ska bara klura ut det hela med cv-fuggen me som jag pillat på ikväll..

Jag håller med föregående talare minst 3liter skulle jag haft. spara inte in på volymen den går bara bättre med större vol och blir lättare att bestyck in:tummenupp Pitotröret kan sitta i ingången i plenium (mest vanligt) Jag satt ett extra bara för trycksättning av förgasarens flotörhus direkt i turbons kompressorhus utgång. Då försvann alla bestyckningsproblem:tummenupp

aha.. ok.. men om man sätter direkt från pitotröret så ger det väl lite mera till flotörhuset?? kanske jag som hajja fel när jag läste om det i nån tråd nånstans..

/yam

aha.. ok.. men om man sätter direkt från pitotröret så ger det väl lite mera till flotörhuset?? kanske jag som hajja fel när jag läste om det i nån tråd nånstans..

/yam

Funkar säkert med flotörhustryck taget från pitotrör i ingången på plenium! men jag hade lite problem med bestyckningen när jag hade monterat i t-koppling på pitotrör i tryckröret som går in i plenium,,, vet ej varför detta t-rör försåg även tryckregulatorn... men det ska ju funka,, För säkerhets skull så monterade jag i turbons kompressordel.. på td04 agge så är det org dump direkt på agget det plockade jag väck och monterade en aluminiumplåt med pitotrör direkt då försvann alla problem!!?? När jag nu snart ska uppdatera hela turbohistorian kommer jag att ta allt tryck endast därifrån då får man snabbaste förtryck till allt borde vara klockrent:tummenupp så jag skulle nog rekomendera att sätta pitotröret så nära turbon som möjligt!!

Ja här har det inte hänt så mycket.. en liten tillfällig pengabrist har sinkat just för stunden.

Det som hänt e iaf att motorn e helt isär och vevaxeln e uppmätt å felfri så när som byte av ramlager på väntersidan, kamsidans lager ligger mer närmare minimi spelet än gränsen för slitet så det får duga, vevlagren var bra med utan märkbara slitage vilket kommer spara en slant till andra bra saker.

Kommande jobb som blir är att fixa å kolla svinglagringen samt blästra av ramen å andra grejjer som ska lackas framöver skaffa en del alu för rör å plenumbygge å lite annat smått å gott.

ska fixa bilder snart även om det inte är så mycket att se.. :)

/yam

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...