Erfarenheter av KTM 525 ERC ?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
KTM%20525.jpg

Vad har ni för erfarenheter av denna anabola Enduro hoj?

Kvaliten? byter ni kolvar efter 200h, grusåkar hoj av rang?

Söker kombinationen Grusmaskin/Endurohoj.

Min WR426 är mer än tillräcklig i skogen men saknar el-start och är e reggad.
525:an väger 10kg mindre har 10mer hästar och är LV reg och 100c till.

Ös på om era erfarenheter

Last edited:
Du menar EXC misstänker jag.
Det är en suverän hoj på de flesta sätt. Det enda direkta nackdelen jag kan komma på på rak arm är att vevaxeln ibland är för tight shimsad från fabrik, vilket resulterar i ras. Av mina erfarenheter sker detta i så fall runt 40timmar, men har hört att det kan uppstå betydligt senare också. Felet avhjälps genom att ta bort en schimsbricka i motorn.
I övrigt är den nog ett av de bättre köp man kan göra i klassen. Min kompis 525 är uppe runt 300timmar i sin 525, och den är oöppnad. Han plågar sin satan också, stålet från kall osv... Jag skulle renovera efter ca 180 timmar vilket de flesta verkar göra som motionskör.

mycket bra hoj.. rev min precis. 129,9 timmar.. såg inte ut att va startad ens.. om man bortser från sotet på kolven.

Lite tråkiga serviceintervaller....15h:)

Annars nöjd

Det som får mig att tveka, men vill man köra touring får man skaffa ett sänke

Jag skulle renovera efter ca 180 timmar vilket de flesta verkar göra som motionskör.

Det där med timtal är en mystik

mycket bra hoj.. rev min precis. 129,9 timmar.. såg inte ut att va startad ens.. om man bortser från sotet på kolven.

Hur vet du att den gått 129,9 timmar.Någon form av timräknare?

Hur har du använt den SMR? Enduro?

Last edited:
Tjuvar tråden lite...
Jag fegade pga serviceintervallerna och köpte en 660 istf 525. Vet ännu inte om jag ångrar mig eller inte.
Hur mycket väger 525 och vilken effekt har den?

530n ska vare lite bättre när det gäller serviceintervaller och så? Hörde att ventilerna inte alls behöver sjysteras lika ofta som på 525an. Vet dock inte hur det var med oljebyten och när det rekomenderas att man byter kolv och så.

Tjuvar tråden lite...
Jag fegade pga serviceintervallerna och köpte en 660 istf 525. Vet ännu inte om jag ångrar mig eller inte.

Kan säga så här att när jag hade min 660 och fick provköra en 525:a så sålde jag 660 ganska snabbt.

525:an e mkt smidgare och roligare, men som sagt serviceintervallen e inte rolig. Dock e den gjord på en timma eller två.

Tjuvar tråden lite...

Skulle jag åka gokartbana skulle jag föredra 525:an med rejält modifierad fjädring (det vill säga inte bara byta fjädrar), till allt annat skulle jag föredra den 660 som jag hade.

Hur vet du att den gått 129,9 timmar.Någon form av timräknare?

Hur har du använt den SMR? Enduro?

där är timmräknare i original instrumenteringen. den har gått 99,8% som motard och resten som enduro :) funkar super till båda.

530n ska vare lite bättre när det gäller serviceintervaller och så? Hörde att ventilerna inte alls behöver sjysteras lika ofta som på 525an. Vet dock inte hur det var med oljebyten och när det rekomenderas att man byter kolv och så.

hmm... vad menar du med sjysteras :) ... är det att kontrolera spelet eller att ställa det rätt. för jag har bara behövt justera spelet 2 gånger tror jag på 129 timmar....

Last edited:
där är timmräknare i original instrumenteringen. den har gått 99,8% som motard och resten som enduro :) funkar super till båda.
....

Som sagt det är kombinationen grusväg, enduro jag söker.

Tjuvar tråden lite...

ca 115 kg torr och 46 hk , faktum är att jag tror 450 EXC har lite mer power runt 48.
Men 525 (som eg är 510) har ett mycket bredare register men samma vikt chassie som 450 EXC.

Last edited:
OK, tack. ca 15 kg alltså. Antar att chassimåtten är ganska annorlunda också, eftersom att den gängse uppfattningen är att 525 är så mycket smidigare.

En Enduro är mjuk i fjädringen men jag antar att 660 du har är en formidabel grussmiskare men helt kass i tät bökig terräng.
Sen har en 660 klart mycket mer gyroeffekt än en 525 som är en racer med för och nackdelar.

Men som sagt jag hörde att det va en KTM adventure 660 som körde runt GGN på en bra placering, så allt går ..

Last edited:
En av stollarna på KTM i Örebro körde runt på en SuperEnduro både i år å förra året. Det är inte illa:D :yoparty

Tydligen var det en tysk som körde GGN på KTM:s nya superenduro 690 kom på 43:e plats i elitklassen.
FInns ute i butik för 82000

6045324429.jpg

attachment.php

Last edited:
Köpte min 525:a och då hade den gått 130 timmar, sålde den när den hade gått ca 210 timmar. Den gick fanimej klanderfritt. Bytte olja var 7:e timma och kollade ventilerna var 15:e och jag behövde bara justera en utblåsventil, en ggn.

Många säger att dom är rasbenägna men jag har inte hört någon som har varit missnöjd med sin 525:a. Sen att det står att man ska göra en storservice vid 100 timmar, det undrar jag om det är nödvändigt när man är en glad amatör som kör den.
Jag va supernöjd med min

Last edited:
Men det där är ju nya 690SMC

Vi har båda fel 690 Enduro heter den http://www.blocket.se/vi/14523068.htm?ca=11_s

Köpte min 525:a och då hade den gått 130 timmar, sålde den när den hade gått ca 210 timmar. Den gick fanimej klanderfritt. Bytte olja var 7:e timma och kollade ventilerna var 15:e och jag behövde bara justera en utblåsventil, en ggn.

Många säger att dom är rasbenägna men jag har inte hört någon som har varit missnöjd med sin 525:a. Sen att det står att man ska göra en storservice vid 100 timmar, det undrar jag om det är nödvändigt när man är en glad amatör som kör den.
Jag va supernöjd med min

Det som kan fråga sig är hur den skulle funka för LV körning, en olje volym på 1200cc och ingen oljekylare låter inte så bra.
De flesta moderna 4T har olje kylare..

Last edited:
Vi har båda fel 690 Enduro heter den http://www.blocket.se/vi/14523068.htm?ca=11_s

Det som kan fråga sig är hur den skulle funka för LV körning, en olje volym på 1200cc och ingen oljekylare låter inte så bra.
De flesta moderna 4T har olje kylare..

Jag körde långa sträckor med min och det fungerade fint. Körde till tjejen på motorväg ca 5 mil och det gick fint, dock så körde jag lungt, inga höga varv. Jag var även ute och körde längre sträckor med sporthojjar och det funkar, men det är inte så bekvämt

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti