Vad definerar en sponsor?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Det här har ingen större betydelse men jag tänkte ändå att det kunde vara intressant att höra hur ni definerar en sponsor.

Är det först när man betalar med rena pengar som man blir en sponsor?
Är man en sponsor om man ger utövaren saker gratis, tex delar ur ett sortiment?
Är man en sponsor om man säljer saker till utövaren med minskade vinst?
Är man en sponsor om man säljer saker till utövaren utan vinst eller med förlust?

För mig är en sponsor en person eller ett företag som antingen ger mig pengar eller rabatter som är väsentligt bättre än vad gemeneman får.

Har även sett i olika sammanhang att idrottsutövare skiljer på sponsorer och samarbetspartners. Vart drar man den gränsen?

Det är nog ganska olika...
Det skiljer nog rätt mycket också om man kör Rookie, eller Pro Superbike.

Tror ingen i Pro Superbike sätter på ett klistermärke på hojen och kallar
dom sponsor för att man tex får 15% rabatt (jag hade inte gjort
det iallafall). Har dock hört några som gjort så, tex från Grevens mcdelar.
Men visst, kör man första året i Rookie serien, så är man glad för varenda
krona, inte sant? :)

Kraven ökar nog under åren som går har jag en känsla av..
Jag vill gärna ha något, pengar, något gratis(tex skinnställ och hjälmar), eller låna något som är värt en
viss summa, innan man kan kalla det sponsor. Får man tex låna en husbil
av modernt slag i en säsong, så man väl lungt säga att det är en sponsor (
tycker jag iallafall, då sådana husbilar är grymt dyra o köpa loss).

Sen vad som gäller samarbetspartners, så tror jag det är ungefär som
huvudsponsor. Då vill huvudsponsorn har något i utbyte, typ PR. Och
därför satsar dom lite extra, och man försöker promota huvudsponsorn lite
extra, och dom kan även tex. bjuda in kunder...
Gratis lackering är också en typ av sponsring. Skulle du lämnat iväg det som
vanligt, så hade det gått på några tusen, men kan du få hela arbetet gratis,
bara lämna prylarna och hämta dom klara sen, så tycker jag att man kalla
det sponsor också. Men det är som sagt i mitt tycke...

Men detta är bara vad jag tror o tycker :)

En sponsor är någon som ger mer än han tar så överskottet/besparingen gör att aktiviteten kan utföras till bådas nytta eller nöje.

Att det kan yttra sig i stålar, rabatter eller annan hjälp är egalt.
Men det e klart...däng in 250´000 på mitt konto så står jag för dekalerna själv å du kan få kaffe från bakluckan på rejsen, my man, my sponsor!!

Last edited:
Men visst, kör man första året i Rookie serien, så är man glad för varenda krona, inte sant? :)
Absolut!

Tror precis som du att definitionen av en sponsor är beroende av vilken nivå man befinner sig på.
En sponsor är någon som ger mer än han tar så överskottet/besparingen gör att aktiviteten kan utföras till bådas nytta eller nöje. Att det kan yttra sig i stålar, rabatter eller annan hjälp är egalt.
Det kan jag inte hålla med om. Om du får 10% på AVA som privatkund och en RR-förare får samma rabatt så kan det väl inte räknas som någon direkt sponsring riktad mot den aktuella föraren? Han får ju inte mer eller mindre än någon annan.

Så fort man får en förmån som inte "gemene man" har så är det spons för mig.

Sen finns det alltid någon form av motprestation. Typ reklam för den som sponsrar i någon form.

Definitionen av sponsring är då det kräver någon form av
motprestation
dvs
Företaget säger: Du får 5% rabatt på krash-kåpor om du sätter
på våra dekaler på dom. Det är sponsring.
Medan ett annat företag säger: Du får 20% rabatt på hjälmen.
Detta är inte sponsring

Det kan jag inte hålla med om. Om du får 10% på AVA som privatkund och en RR-förare får samma rabatt så kan det väl inte räknas som någon direkt sponsring riktad mot den aktuella föraren? Han får ju inte mer eller mindre än någon annan.

Nej just det, för då faller du utanför mitt argument...AVA´s 10% gör dig ingen skillnad från just en privatkund och därför är det ingen sponsring...
Ersättningen, rabatten måste ju ge något överskott...standardrabatter är ju därför verkningslösa.

Ersättningen, rabatten måste ju ge något överskott...standardrabatter är ju därför verkningslösa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sponsor
Det där tycker jag är en ganska bra definition.
Läste den innan jag postade tråden men det var just det här med "ekonomiskt stöd" jag funderade lite på.

Har ett företag gett föraren ekonomiskt stöd när de minskat sin egen vinst?
De tjänar alltså fortfarande pengar på föraren i mitt exempel (30% vinst blir tex 15% vinst).

Tex om en mc affär sponsrar ska de inte tjäna pengar på själva sponsringen utan rättare sagt förlora pengar...

De får ju igen pengarna på reklamen och de goda rekomendaionerna föraren ger.

En "riktig" sponsor går in med pengar. Eller ger bort saker som lackning och lån av husbil.
Nu har redan Bennybåge sagt detta men ändå... :tummenupp

Last edited:
De får ju igen pengarna på reklamen och de goda rekomendaionerna föraren ger.
Är det verkligen så enkelt? Det är bara att smäcka på dekaler på nåns hoj och så tjänar man pengar?

Edit: hur mycket är de goda rekomendationerna värda om den som får dem vet att det finns ett egenintresse bakom dem? Alltså att den sponsrade rekar en handlare eller pryl bara för att han får spons.

Last edited:
Är det verkligen så enkelt? Det är bara att smäcka på dekaler på nåns hoj och så tjänar man pengar?

Edit: hur mycket är de goda rekomendationerna värda om den som får dem vet att det finns ett egenintresse bakom dem? Alltså att den sponsrade rekar en handlare eller pryl bara för att han får spons.

Nä så enkelt är det verkligen inte... Men jag definerar bara hur min uppfattning av en sponsor är. En mc affär kan väl ge rabbat men. Men har de på nått sätt lagt ut pengar för att köpa en reklamplats på hojen? För det är väl de man gör när man jagar sponsorer? Man ger sponsorn ett utbyte i form av reklam...

Hur mycket det är värdt är ju väldigt svårt att veta. Man får väl helt enkelt ha lite självdistans. Bara för att man är sponsrad så är det väl inte direkt ett krav på att men rekomenderar deras produkt eller mc-affär? Men oftast när man är sponsrad så har man blivit behandlad på ett bra sätt och kan då rekommendera dem...
Ok detta kanske inte är ett bra exempel.. Men ta alla i MotoGP i år som pratade om att Michelin va helt värdelösa.... De var sponsrade av michelin men de sa inte allt för många positiva saker om dem...

Svaret torde vara rent elementärt enkelt:

En sponsor är den, som på något sätt, såväl ekonomiskt som andra handlingar, gynnar en utövare av någonting att utöva sin verksamhet, till ett mera förmånligt pris, eller annars mer gynnsam situation som denne utövare ej kunnat erhålla av egen kraft eller på annat sätt.

Nä så enkelt är det verkligen inte... Men jag definerar bara hur min uppfattning av en sponsor är. En mc affär kan väl ge rabbat men. Men har de på nått sätt lagt ut pengar för att köpa en reklamplats på hojen? För det är väl de man gör när man jagar sponsorer? Man ger sponsorn ett utbyte i form av reklam...

Hur mycket det är värdt är ju väldigt svårt att veta. Man får väl helt enkelt ha lite självdistans. Bara för att man är sponsrad så är det väl inte direkt ett krav på att men rekomenderar deras produkt eller mc-affär? Men oftast när man är sponsrad så har man blivit behandlad på ett bra sätt och kan då rekommendera dem...
Ok detta kanske inte är ett bra exempel.. Men ta alla i MotoGP i år som pratade om att Michelin va helt värdelösa.... De var sponsrade av michelin men de sa inte allt för många positiva saker om dem...
Hähä, vi är nog rätt överens ändå. Av ditt förra inlägg lät det lite som att man får vara tacksam för att få ge lite rabatt :D

Hähä, vi är nog rätt överens ändå. Av ditt förra inlägg lät det lite som att man får vara tacksam för att få ge lite rabatt :D
Det borde ni handlare vara, tacksamma alltså!

Vet du hur det känns att gå ut genom dörren på morgonen för att hämta tidningen och se bilar som det står Öhlins, Yamaha, Pepsi, Coca-Cola på osv?
Högre bud varje morgon och de ger sig inte utan står där med ett nytt, ännu högre bud, när man ska åka och äta lunch. Så där håller det på hela dagen och jag blir så jefla less!

:tungan

Det borde ni handlare vara, tacksamma alltså!

Vet du hur det känns att gå ut genom dörren på morgonen för att hämta tidningen och se bilar som det står Öhlins, Yamaha, Pepsi, Coca-Cola på osv?
Högre bud varje morgon och de ger sig inte utan står där med ett nytt, ännu högre bud, när man ska åka och äta lunch. Så där håller det på hela dagen och jag blir så jefla less!

:tungan
Du menar snubbarna som kallas delgivningsmän? :D

Om man snackar skit om en sponsors produkter eller rekommenderar andras så lär man inte få ngt spons året därpå om det kommer fram.
Att det inte funkar så i motogp hör väl inte riktigt hemma i den här diskussionen.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!