magnus_moss
Racing is life!
- Gick med
- 11 Aug 2003
- Ort
- västkusten
- Hoj
- Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är något speciellt med att rulla upp mot en FET racerbana där HJÄLTAR kört och firat triumfer. Är man så gammal som jag så skickar "Brabham drive"(bild 1) kalla kårar längs ryggen. Gôtt!
Väl där så var det molnigt men uppehåll. "Late thunder" var utlovat och än såg det ut att hålla. Eastern Creek Ridedays höll med en seriös mängd hojar (bild 2) och allt var väldigt välordnat. Skinställ o hjälmar var framlagda och hojarna var uppmärkta med namn så fint(bild 3). "Raceshift? not a problem mr Mossberg!" Nice! Mossberg glad (bild 4)
"Al" från Californian Superbike School var där och hälsade på och jag hängde på några varv där han visade spår. Bra. Sedan var det dags för röd (=snabb) grupp. Gott. Upp och iväg. Banan är ju egentligen ganska långsam... med min cykel som hade originaldrevning så kör man mycket på tvåan och trean. På något ställe borde man egentligen gå ner på ettan också men det fick duga med att gå på från 11000.
MEN.... sedan kommer då rakan och kurva 1! Enligt Al ska man "come down in sixth real loud, dip off into fifth and then gently on the gas again". "So you dont brake?" undrade en vilsen svensk? "Nope!" sa al och flinade!
tänkte jag. För kurva 1 är hårig alltså, en 90 graders låååååååång vänster. Till slut kom jag dit att jag(till min stora glädje) nådde varvstoppet på femman (259 km/h på mätaren)strax innan 100 metersskylten, dippade av (och bromsade en touch, erkänner! ) rullade in och "gently went on the gas again". När jag mot slutet av kröken öppnade full igen hade jag 12500 varv på femman och var glad att jag levde.
En kille gick av där och spåret i det daggvåta gräset var hur långt som helst! Kille hamnade i däcken och fick åka ambulans. Plötsligt känns sandfållor BRA!
En annan kille hade otur. Han gick av ut på rakan (tvåans växel) tillsammans med en annan tjomme och vipps så gick hojen av på känt Suzuki-maner (bild 5 och 6). Synd
Hade en kul dag med 5 fina pass där det faktiskt blev lite racing med ett par andra gossar på R1r och Aprilior. Roligt. Klockan kvart i fyra började det mörkna rejält och plötsligt small det till och himlen öppnade sig. Hagel stora som älgbajsar började vräka ner och aktiviteten på bana avtog. Snabbt! (Bild 6). När det kändes som det höll på att avta kom det loss igen med hagel stora som tennisbollar (bild 7). Helt otroligt. Min hyrbil stod som tur var under tak men andra fick sönderslagna rutor, plåtskador på bilarna och hem fick taken sönderslagna! Annorlunda avslut på en annars fiiiiiiin bandag.
Om någon tar sig hit till Sydne såbara måste ni ju köra här! Kolla in http://superbikeschool.com.au/ så finns Ride Days både for Eastern Creek och Phillip Island. $169 (x6 så har ni kronor) för bandagen och ytterligare $300 för grejorna. Maxbeloppet vid vurpa är $3000 så om man ska totalmula en hoj så är det ju här!!!!
Väl där så var det molnigt men uppehåll. "Late thunder" var utlovat och än såg det ut att hålla. Eastern Creek Ridedays höll med en seriös mängd hojar (bild 2) och allt var väldigt välordnat. Skinställ o hjälmar var framlagda och hojarna var uppmärkta med namn så fint(bild 3). "Raceshift? not a problem mr Mossberg!" Nice! Mossberg glad (bild 4)
"Al" från Californian Superbike School var där och hälsade på och jag hängde på några varv där han visade spår. Bra. Sedan var det dags för röd (=snabb) grupp. Gott. Upp och iväg. Banan är ju egentligen ganska långsam... med min cykel som hade originaldrevning så kör man mycket på tvåan och trean. På något ställe borde man egentligen gå ner på ettan också men det fick duga med att gå på från 11000.
MEN.... sedan kommer då rakan och kurva 1! Enligt Al ska man "come down in sixth real loud, dip off into fifth and then gently on the gas again". "So you dont brake?" undrade en vilsen svensk? "Nope!" sa al och flinade!
tänkte jag. För kurva 1 är hårig alltså, en 90 graders låååååååång vänster. Till slut kom jag dit att jag(till min stora glädje) nådde varvstoppet på femman (259 km/h på mätaren)strax innan 100 metersskylten, dippade av (och bromsade en touch, erkänner! ) rullade in och "gently went on the gas again". När jag mot slutet av kröken öppnade full igen hade jag 12500 varv på femman och var glad att jag levde.
En kille gick av där och spåret i det daggvåta gräset var hur långt som helst! Kille hamnade i däcken och fick åka ambulans. Plötsligt känns sandfållor BRA!
En annan kille hade otur. Han gick av ut på rakan (tvåans växel) tillsammans med en annan tjomme och vipps så gick hojen av på känt Suzuki-maner (bild 5 och 6). Synd
Hade en kul dag med 5 fina pass där det faktiskt blev lite racing med ett par andra gossar på R1r och Aprilior. Roligt. Klockan kvart i fyra började det mörkna rejält och plötsligt small det till och himlen öppnade sig. Hagel stora som älgbajsar började vräka ner och aktiviteten på bana avtog. Snabbt! (Bild 6). När det kändes som det höll på att avta kom det loss igen med hagel stora som tennisbollar (bild 7). Helt otroligt. Min hyrbil stod som tur var under tak men andra fick sönderslagna rutor, plåtskador på bilarna och hem fick taken sönderslagna! Annorlunda avslut på en annars fiiiiiiin bandag.
Om någon tar sig hit till Sydne såbara måste ni ju köra här! Kolla in http://superbikeschool.com.au/ så finns Ride Days både for Eastern Creek och Phillip Island. $169 (x6 så har ni kronor) för bandagen och ytterligare $300 för grejorna. Maxbeloppet vid vurpa är $3000 så om man ska totalmula en hoj så är det ju här!!!!
Bifogat
-
CIMG3794.JPG41.3 KB · Visningar: 71
-
CIMG3837.JPG43.3 KB · Visningar: 124
-
CIMG3830.JPG74.7 KB · Visningar: 135
-
CIMG3819.JPG84.8 KB · Visningar: 207
-
CIMG3817.JPG90.4 KB · Visningar: 216
-
CIMG3812.JPG81.6 KB · Visningar: 175
-
CIMG3806.JPG81.2 KB · Visningar: 104
-
CIMG3816.JPG84.2 KB · Visningar: 144
Last edited: