GPS på hojen

p2d

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
ER6n
Har en Suzuki DR 650 Se som jag skulle vilja ha GPS på.. Någon som kan rekomendera någon modell? Vore ju kanon om det klarar regn.. Men det viktigaste är ju ändå att fästa den på ett vettigt sätt..

Vet att det finns speciella mc-modeller, kommer tyvärr inte ihåg vilket/vilka märken det handlade om men det lär snart redas ut här :)

Garmin Zumo och TomTom Rider är väl de mest etablerade som jag känner till.

Har själv köpt en StreetPilot 2820 från http://www.touratech.se/

Funkar kanon :tummenupp Vattentätt, Bluetooth, MP3, rutter och poi etc etc

Ända "felet" är att den inte har inbyggt batteri.

Tror att de kan fixa ett fäste till dig också, ring David o kolla

Ps SP 2820 har kostat över 10.000:- så för 4000 är det ett :yoparty köp

Obs jag är inte sponsrad av Touratech :)

Tittar själv på Magellan Roadmate 2500 - Crossover

Den tar alla kartformat och funkar således både p väg, till sjöss och i skogen.
Vattentät oxå givetvis.

En viktig sak för mig är att man kan få positionsangivelse (vilket man inte får i vanliga bilnavigatorer) och därmed oxå kunna navigera med dess hjälp.
T.ex lägga upp rutter osv. Loggningsfunktion tycker jag oxå är viktigt.

Tittar själv på Magellan Roadmate 2500 - Crossover

Den tar alla kartformat och funkar således både p väg, till sjöss och i skogen.
Vattentät oxå givetvis.

En viktig sak för mig är att man kan få positionsangivelse (vilket man inte får i vanliga bilnavigatorer) och därmed oxå kunna navigera med dess hjälp.
T.ex lägga upp rutter osv. Loggningsfunktion tycker jag oxå är viktigt.

Jo den verkar ju vettig.. Men hur får jag fast den på hojen?

Mitt val av GPS baseras pga att den är vattentät, priset samt en batteritid på 8 timmer!

Har en Garmin Zumo 550. Den kommer med fäste både för bil och mc, men jag ska ändå göra ett eget fäste till hojen som passar just min hoj precis där jag vill ha GPS:en.
Är mäkta impad av Garmins europakarta. T o m skogsvägar är utmärkta.

Garmins 60Cx/Csx är kanon. Den är "bärbar" så man kan använda den även till fots, i bilen etc etc.

Jag hade en förut och den var kanon. Bytte upp mig till en större (278C) som är mer MC-orienterad. Eftersom den är större lämpar den sig inte till annat än just hoj (eller bil).

Garmin 60Csx GPS på CBR600F?

Garmins 60Cx/Csx är kanon. Den är "bärbar" så man kan använda den även till fots, i bilen etc etc.

Jag hade en förut och den var kanon. Bytte upp mig till en större (278C) som är mer MC-orienterad. Eftersom den är större lämpar den sig inte till annat än just hoj (eller bil).

Försöker klura ut något sätt att få fast ett (vilket?!) fäste för Garmin 60Csx på min gamla CBR600F. Enda stället som skulle funka tror jag är alldeles intill tändlåset till höger, det är ju aningen trångt plus att jag har tankväska - frågan är bara vilket fäste och hur tusan man sätter fast det i så fall..

Alla tankar och funderingar mer än välkomna!

Försöker klura ut något sätt att få fast ett (vilket?!) fäste för Garmin 60Csx på min gamla CBR600F. Enda stället som skulle funka tror jag är alldeles intill tändlåset till höger, det är ju aningen trångt plus att jag har tankväska - frågan är bara vilket fäste och hur tusan man sätter fast det i så fall..

Skicka upp en bild så att vi får se hur det ser ut.

På min Hayabusa som jag hade så borrade jag ett litet hål i styrkronan och gängade med M5, tog ett aluminiumplattjärn, (ja, ja ni förstår nog) Garmins bilhållare (som jag skruvade bort så mycket jag kunde ifrån) blev skitbra och tog inte mycket plats.
På den GSXR 1000 jag har nu så tog jag en gängstång genom styrkronan (styrbulten) och ett aluplattjärn och fästet. Denna gång var det en ZUMO 550.

Tack Ordförande! Tror jag använder ditt recept för fästet..

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back