Jaget vs hjärnan...bevisar här att hjärnan inte är Jaget!

Smartman

Bannad
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
250 cc
Sinnesintrycken UPPLEVS I HJÄRNAN, men AV VAD/VEM? :va

Ljusvågor och ljudvågor passerar in genom ögonen och öronen och omvandlas där till elektriska signaler, som sedan skickas vidare in till hjärnan, som där uppfattas som bilder och ljud.

FRÅGAN är då:

VAD/VEM är det som fångar upp dessa sinnesintryck i hjärnan (bilder och ljud) och uppfattar och UPPLEVER dem som angenäma eller oangenäma?

Givetvis JAGET, dvs den medvetna själen, vi som lever i kroppen...eller hur? :tummenupp

:2cool

Ateister påstår i sin grava okunnighet att Jaget består av kemikalier och elektriska impulser... :smasha

Det är en omöjlighet, eftersom vare sig kemikalier eller impulser kan UPPLEVA något, kan inte plågas av t.ex. samvetskval eller sorg...

Hur skulle kemikalier kunna plågas av t.ex. samvetskval? :va

Snacka om SJUKT VRICKAT! :gnissla

Givetvis är det JAGET, dvs den medvetna själen, vi som lever i kroppen, som upplever lycka och lidande...datamaskinen eller bilen har ingen själ och kan därför inte heller uppleva lycka eller lidande...

Materia kan inte uppleva någonting...det är bara själen som kan uppleva, såsom du och jag, inne i våra materiella kroppar!

Allt som lever har en själ i sig! :yoparty

Och det är just själen, du och jag, som lever vidare efter kroppens död....och kroppen vi föds in i under nästa liv bestäms helt och hållet av vårt karma, våra gärningar, goda och onda, vi utfört i detta liv... :2cool

Vad säger ni ATEISTER? :D :D :D

Last edited:
Jag har köpt en Marabou Daim! Nån som testat den? Är helt såld på marabou digestive & den med apelsin (?) men nu tänkte jag testa nåt nytt.

Erfarenheter?

men herregud..

vissa förstår visst aldrig:huvet

Marabou Daim är helt klart en ny nivå av choklad :)

godare än bara marabou choklad, mildare och godare än bara daim... det är den perfekta kombination (symbios? hehe)

tidigare åt jag framförallt schweizernötten och ibland den med apelsin, men nu är det monopol på Marabou Daim - bättre blir det inte :)

nej, det extra nivån av njutning gör att hjärnan skickar signaler som säger till kroppen att producera extra mycket glädje-kemikalier i kroppen, och därmed bränner lite fett - så chokladens onyttigheter och bränningen går 50/50.

its a win win situation att käka Marabou Daim ;)

nej, det extra nivån av njutning gör att hjärnan skickar signaler som säger till kroppen att producera extra mycket glädje-kemikalier i kroppen, och därmed bränner lite fett - så chokladens onyttigheter och bränningen går 50/50.

its a win win situation att käka Marabou Daim ;)

Men VEM är det som UPPLEVER njutningen?

Just det, SJÄLEN, dvs JAGET i kroppen... :yoparty

som sagt, hoppas du har otur på ett övergångställe..

Hjälper inte...jag reinkarnerar bara tillbaka hit... :D :D :D

Men då skickar jag djävuen på dig som tycker om att leka med små pojkar som är dumma i huvudet... som dig.

Men allvarligt. Vart vill du komma med alla dina totalt ointressanta trådar om teorier och saker som inte bygger på nån seriös fakta?

haha, måste vara störtskönt att överlåta alla ens handlingar, ja, hela sitt liv till "karma" och "gud" och annat tjafs...

"frihet" utan whatsoever ansvar

störtskönt!(?)

Men då skickar jag djävuen på dig som tycker om att leka med små pojkar som är dumma i huvudet... som dig.

Men allvarligt. Vart vill du komma med alla dina totalt ointressanta trådar om teorier och saker som inte bygger på nån seriös fakta?

Så berätta för oss, VAD är FAKTA i denna sak?

LYCKA TILL! :D

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...