Köra bakhjul!

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Hoj där!

Ni som är så jävla duktiga.. Fan, så lär mig kära bakhjul med min Gixxer 750 -02!

Har hört från en polare att jag ska ligga i 7000rpm i 1an och sen rycka i styret och ge full gas! :yoparty

När jag vill ha upp den (hehe) så bara precis ger jag henne i ettan och väntar på att hon reser sig.. så länge vill jag inte att hon ska vänta på att resa sig!

Ska jag dra upp henne på kopplingen eller hur fan ska jag göra?!

/Sulis (i´m a retard!):huvet

aja... kanske inte var bästa tidpunkten på dygnet för tips =) Får se imorgon om jag är lika tuff utan alkohol i blodet. Antagligen är jag lika dum imorgon som nu, när jag går och lägger mig!!
 
Last edited:
ligg på ettan axxa uppåt 5000rpm sen ha ett finger på kopplingen och tryck till fort samtidigt som du ger mera gas, sen känner du ddej för.
 
Testa dig fram.
Försök att hålla varvet precis där kraften börjar komma i registret och koppla sen snabbt med en finger på kopplingshantaget, dutta bara lite tryck inte in handtaget.

Puck2.a:Som sportlover skrev så är den länken ganska bra.
 
Hej prova att lära dej utan att koppla lite enklare! kör på 1an ligg runt 7000-8000 eller där kraften börjar gassa till!! Om du inte får upp den prova att stå upp o gunga upp den sammtidigt som du gassar till... sedan så lär man säg vart efter :tummenupp
 
Enklast borde väll i detta fall vara att endast använda gasen. Lite lättare att reglera hur fort den kommer upp.
PS. Glöm inte att vara bered med fotbromsen! DS.
 
Personligen tycker jag det är enklast med koppling, då man slipper så stora gasrörelser. Men nu när du ska lära dig börja med att sitt avslappnat och och vrid på rullen så du får in känslan för hur den beter sig på baken. När du inte tycker det är otäckt så börja använd kopplingen om du vill ha upp densnabbt.
Men börja med powerhjulningar.
 
Hej! Eftersom jag satt med precis samma hoj och samma problem som du för drygt ett år sen så måste jag lägga en inlägg:) Att testa sig fram på kopplingen tycker jag är helt klart överlägset, en 750 som i ditt fall är inte jätte lätt att få upp men med koppling går det bra :)

Det bäste är tror jag om man kör med några kompisar så man liksom peppar varandra lite, för efter man har kopplat upp den EN gång så inser man att det inte är så farligt. Men innan det så tar det lite tid att inse det!

Jag körde alltid runt 50km/h på 1.an och använde kopplingen, det var alldeles perfekt med den hojen!

Här är en annan bra Wheelie-film :)
http://video.google.com/videoplay?docid=-6656191590638402466&q=motorcycle&pr=goog-sl
 
Lånar tråden lite fort här med en fråga.
Hur mkt sliter de på kopplingen att koppla upp den? håller nämligen på att lära mig denna konst och de tar ju ett par försök har jag märkt! :näsblod
 
Lånar tråden lite fort här med en fråga.
Hur mkt sliter de på kopplingen att koppla upp den? håller nämligen på att lära mig denna konst och de tar ju ett par försök har jag märkt! :näsblod

De lärda de tvistar ...
du kommer garanterat att få olika svar.


jag kopplar alltid upp min, har alltid gjort & kommer alltid att göra.
visst, det kanske sliter lite extra på lameller & kollingskorg, men so what ? det är ju inte så att kopplingen blir helt kass efter XX antal försök.

lite off topic.

jag anser att det e bättre att koppla upp & använda kopplingen när man kör bakhjul, för jag byter hellre en koppling/lameller än att behöva renovera en låda efter att man pajjat dreven eller gafflarna i lådan
 
Detta kommer nog att fordra en del träning märker jag.. Har kört en del nu idag och kommer väl så långt som att skicka upp nosen och hålla den där (3dm över marken) i ett par sek. Träna, träna, träna..
 
Detta kommer nog att fordra en del träning märker jag.. Har kört en del nu idag och kommer väl så långt som att skicka upp nosen och hålla den där (3dm över marken) i ett par sek. Träna, träna, träna..

JO precis de är mitt tips, träna träna o träna så lar man sej allt till slut så funkar de ju med det mesta:)
lycka till o posta lite bilder sen när de blir fina resultat tycker jag:yoparty
 
Kan ju bara säga att kopplingskorgen på 750 är rätt dålig så öva med gasen istället. Jag sprängde min kopplingskorg och vill inte göra om det.

Mitt tips är Full gas upp till en 7-9000 varv, släpp gasen, vrid på fullt.
Då kommer den rätt fort upp på 1:an. Annars mjukgasa upp till 9000varv sen ge på fullt och ryck lite i styret. Hursom hellst så går 750 skitlätt upp på gasen när du lär dig. Inga problem på varken 1 eller 2. 3 växel går vid visa tillfällen som om vägen "hoppar" lite. :tummenupp
 
Men hur svårt kan det vara? Ni grenslar värsta sporthojen på över 100hk som väger typ 180-190kg... En xt660x väger 186kg e framtung som satan och har 46 eller 48hk och den leker man ju upp.... fattar ingenting....
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top