gsxr 1109 nåt att bygga på?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu har man avklarat det tidigare projektet med Stor-Svensken och kan nu sikta in sig på vinterns projekt. Har lite olika kandidater som någon (vänlig) själ här inne får ge sina synpunkter på.

Den ena är en klassisk oljekyld 1052 borrad till 1109 med smidda kolvar(JE? Wiseco? whatever) öppnad i topp för bättre andning. Skall i så fall knuffas i en ram från -90-91 för mindre instabilitet. Ej komplett cykel utan får pusslas ihop. Förgasarbygge.
Kallas för "det vanliga alternativet"

Syftet är en hyggligt körbar hoj, med lagom prestanda till ett lågt pris. Budget är det inte för det ska inte sparas på kvalitet. får snickra en del själv alltså. Skall nyttjas på Gatan och hobbybana (nån gång /år eller så) Ingen stripp!

Alternativ två; en 750:a från -98 insprut, orörd botten och topp, komplett cykel.
"Det dyra alternativet :D "

Alternativ tre: En VFR750F från -91 med vinkelfyra.. eh..
Kallas för "det udda alternativet"

Runtomkringutrustning väljs beroende på hoj. Turboval till de olika blir i ordningen ovan. 1.TD04HL-19T #7 2. TD04HL-15T #5 3.TD04HLB-14T (TSCRL)

Shoot me...

/Johan, överladdsbehövande..

Alternativ 3 helt klart roligast.

Jo helt klart. Det som är oklart är stabiliteten och hållbarheten. Suzuki knotor är erkänt tåliga, så även deras lådor. Är kanske på sin plats med undercutning av 1 och 2 på gammelhinken (1109:an) men annars så... Valen av aggregat är för att de just nu är hyllvärmare.. Budget var det.

Ös på!

Första alternativet! :tummenupp Men jag tror du redan visste att jag skulle skriva det... :rolleyes: Behöver du kolla på färdigt bygge så har jag ju det. Hjälper kanske en del.

----Men jag tror du redan visste...

Nähe?! :) Du är för partisk, gills icke. Jodå, visst vore det kul med ett gammelgixxerbygge till. Samtigt efter kikat lite på sickstbikes så hm. En sånhär sak med övertryck...
6705.jpg

Man måste ju ha mål eller hur? 300 literhästar. Lagom rund och fin siffra. Har sökt som en tok efter turboVFR:s men bara kommit över döda länkar.

lahi, ditt bygge är helt i stil med mina planer, men vill ju inte vara en copycat..

Måste skaffa mig mer utlåtelser om hur låda/motor håller på en viffer, innan jag skrotar det projektet..

Nähe?! :) Du är för partisk, gills icke.
:D

Måste skaffa mig mer utlåtelser om hur låda/motor håller på en viffer, innan jag skrotar det projektet..
Om det håller eller inte, det märker du :tummenupp

Nu när jag tänker efter så har jag sett en VFR-turbo någonstans... men jag kommer inte på var. Hittar inte något om den heller. Jag ska fråga runt lite, vet kanske en som vet, men jag vet inte säkert om han vet. Kanskekanske. Ska höra efter.

Skulle utan tvekan välja alt 2 pga av insprut och ett roligt chassi.

Nähe?! :) Du är för partisk, gills icke. Jodå, visst vore det kul med ett gammelgixxerbygge till. Samtigt efter kikat lite på sickstbikes så hm. En sånhär sak med övertryck...
6705.jpg

Man måste ju ha mål eller hur? 300 literhästar. Lagom rund och fin siffra. Har sökt som en tok efter turboVFR:s men bara kommit över döda länkar.

lahi, ditt bygge är helt i stil med mina planer, men vill ju inte vara en copycat..

den där va kaxig :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...