byggtråd! uppdrag: caféracer! utgångsobjekt: honda cm125t!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
idén tog form i mitt huvud efter att jag närapå missat färjan till gotland på grund av sänkt tänkt medelhastighet på färden till oskarshamn på grund av det enorma luftuppfånget hos min nuvarande mc, en honda cm125t.:huvet jag tänkte: "varför inte bygga om den till nåt snyggt och samtidigt göra sig av med den upprätta körställningen?:va hmm... krrch, krrch, krrch, kaching!:tungan caférääserrrr!:D"
så här kommer nu bushidos byggtråd, honda cm125t blir caféracer!:yoparty

planen är: cliponliknande styre, ensittscuts och undertail, bakåtflytt av fotreglage och modifiering av sadel för en aningen liggande körställning, höjning bak samt fyrkantisering av tank. plus nån fin lack. nån snäll sh:are som kan försöka sig på en photoshop?:)

hojen i originalutförande:
 

Bifogat

  • GHTFGH.jpg
    GHTFGH.jpg
    43.8 KB · Visningar: 168
  • rdtgfhy.jpg
    rdtgfhy.jpg
    45.7 KB · Visningar: 143
  • erbgd.jpg
    erbgd.jpg
    52.1 KB · Visningar: 207
Last edited:
nytt framåt/nedåtlutat styre (omålat än så länge) för framåtlutad sittställning och minimering av luftmotstånd. kommentera gärna:)
 

Bifogat

  • regthyft.jpg
    regthyft.jpg
    31.3 KB · Visningar: 128
  • w4et3gfefre4.jpg
    w4et3gfefre4.jpg
    38.9 KB · Visningar: 136
  • wefrsegrdt.jpg
    wefrsegrdt.jpg
    39.9 KB · Visningar: 147
  • esdfeg.jpg
    esdfeg.jpg
    42.1 KB · Visningar: 158
Last edited:
Häftigt... En turbo på det där sen då :tummenupp

EDIT: För det är väl det som t'et står för:D
 
Häftigt... En turbo på det där sen då :tummenupp
EDIT: För det är väl det som t'et står för:D

jomensjälvklart, jag har alla pengar i världen att lägga på nya vevstakar och dylika motorreservdelar när turbon har blåst ut de befintliga genom avgasrören:tummenupp nej, det får bli en kosmetisk ombyggnad. än så länge...:hihi:gnissla
EDIT: nej, twin;)
 
liten update.

upp klockan elva och direkt ut i verkstaden. det jag hunnit med hittills är höjningen bak och på bilderna syns lyftet av hojen och var den tänkta höjningen var menad att hamna, mina egenhändigt byggda höjningssatser/dämparskydd och det färdiga resultatet av höjningen.
 

Bifogat

  • tänkt höjning.jpg
    tänkt höjning.jpg
    47.8 KB · Visningar: 184
  • höjningssatsodämparskydd.jpg
    höjningssatsodämparskydd.jpg
    27.6 KB · Visningar: 165
  • färdig höjning.jpg
    färdig höjning.jpg
    46.9 KB · Visningar: 256
skulle kört på clip on istället.. snäppet snyggare.
tanken.. leta nåt som är mer caferäser likt el ev om du e duktig på plast så bygg en form runt tanken som du vill ha den o gjut med glasfiberväv mm.. :)
 
skulle kört på clip on istället.. snäppet snyggare.
tanken.. leta nåt som är mer caferäser likt el ev om du e duktig på plast så bygg en form runt tanken som du vill ha den o gjut med glasfiberväv mm.. :)

ville det också men det passade inte så jag fick fixa ett som gick att sätta i originalfästet. bra tips, tack för det:)
 
Last edited:
ville det också men det fanns inget att fästa dem i så jag fick fixa ett som gick att sätta i originalfästet. bra tips, tack för det:)

Men clipons fäster du ju på gaffelbenen precis under styrkronan finns för 650, 700 kr på tex touringbutiken. ser inte ut att det skulle vara några problem att få fast dom på din hoj.

Kolla DM s racer här på forumet så ser du hur det sitter monterat.
 
Men clipons fäster du ju på gaffelbenen precis under styrkronan finns för 650, 700 kr på tex touringbutiken. ser inte ut att det skulle vara några problem att få fast dom på din hoj.

Kolla DM s racer här på forumet så ser du hur det sitter monterat.

sa fel, menade att det inte passar bara. har ändrat det. går inte att vrida styret med snett nedåt/bakåtpekande styre, tar i tanken:D
hur går det med ditt bygge då? följer ditt växlande av bakar med stort intresse:tummenupp:gnissla
 
Last edited:
sa fel, menade att det inte passar bara. har ändrat det. går inte att vrida styret med snett nedåt/bakåtpekande styre, tar i tanken:D
hur går det med ditt bygge då? följer ditt växlande av bakar med stort intresse:tummenupp:gnissla

Hehe ja vilket velande med sadel satan, men nu blir det i rostfritt ingen återvändo. Beställer clipons. lykta & blinkare nu i veckan.

Annars är det svårt med att få tid över för sånt här, jobb familj mc körning bygga om hoj allt skall ha sin tid, också skall det vara kula att bygga med.
 
Hehe ja vilket velande med sadel satan, men nu blir det i rostfritt ingen återvändo. Beställer clipons. lykta & blinkare nu i veckan.

Annars är det svårt med att få tid över för sånt här, jobb familj mc körning bygga om hoj allt skall ha sin tid, också skall det vara kula att bygga med.

hehe, jodu:näsblod ok, då får vi hoppas att det blir bra då då:tummenupp jo, det är helt sant. sen finns det en sak som är illa också: när det skiter sig:huvet


kan du fixa en sån fast med mer fyrkant i tanken?:D inte illa ju:tummenupp
 
Last edited:
jobbade hårt med lacken...:D

hahahaha, snyggt!:yoparty lite det stuket jag är ute efter:D
skulle du kunna göra mig en tjänst till? skulle du möjligen kunna klippa ut och klistra in lite i ps och sätta en tank från en cb750k (runt 80:a) på min hoj?:) har en som jag eventuellt ska köpa och vill gärna se ungefär hur det kan bli:)
 
Last edited:
3130905 skulle kört på clip on istället.. snäppet snyggare.
tanken.. leta nåt som är mer caferäser likt el ev om du e duktig på plast så bygg en form runt tanken som du vill ha den o gjut med glasfiberväv mm.. :)
kapar tråden för lite frågor.

1. besiktning, problem?
2. Batteri går att koppla förbi med en konding va? behöver platsen till roligare saker :D
3. Hur är en tex cb 600 -80 i cafe stuk att köra?
4. Vilka hojar är mest hoj per kronna i det segmentet?
 
kapar tråden för lite frågor.

1. besiktning, problem?
2. Batteri går att koppla förbi med en konding va? behöver platsen till roligare saker :D
3. Hur är en tex cb 600 -80 i cafe stuk att köra?
4. Vilka hojar är mest hoj per kronna i det segmentet?

besiktningsfrågan beror på vad du gör men du får bland annat inte ändra framgaffelns vinkel utan att besiktiga om och sådär, och om den då går igenom beror ju på hur bra det är gjort.
att göra sig av med batteriet beror väl på vilken hoj det handlar om? vissa hojar behöver ju batteriet för tändningen och sådär...
ingen aning:D
ingen aning:D
 
3132951 besiktningsfrågan beror på vad du gör men du får bland annat inte ändra framgaffelns vinkel utan att besiktiga om och sådär, och om den då går igenom beror ju på hur bra det är gjort.
att göra sig av med batteriet beror väl på vilken hoj det handlar om? vissa hojar behöver ju batteriet för tändningen och sådär...
ingen aning:D
ingen aning:D
Ok hade på längre sikt tänkt fixa fjädringen och bromsarna dvs bytta framgaffeln mot en från en modern hoj. men de blir problem alltså?
 
Ok hade på längre sikt tänkt fixa fjädringen och bromsarna dvs bytta framgaffeln mot en från en modern hoj. men de blir problem alltså?

nja, tror mer att det handlar om att svetsa om själva kronan och göra chopper liksom... byta gaffel ska väl inte vara nåt problem.
 
är det inte synd att sabba den tanken ser ju rätt fin ut ? skaffa annan tank skulle jag gjort
 
är det inte synd att sabba den tanken ser ju rätt fin ut ? skaffa annan tank skulle jag gjort

det ska jag också, meningen är att hela projektet ska vara återställbart så:)
 
Back
Top