Har du drabbats av mc-förare som kört för fort? Hur ska problemet lösas?

HAHAHA :rofl

Herregud! Men kan tro att vi är värre än pesten och koleran tillsammans!

Intressant. Får se hur länge det dröjer innan det spårar ut. Men att bara lägga fram i en artikel att 7 av 10 mc förare kör för fort är ju lite löjligt när minst lika många gör det med bil.

Jag kör inte lagligare i bilen, skulle bara få kortare straff om dom tog mig i bilen för den går saktare.

Den här idioten nedan är ju bevis på att man borde tillåta retroaktiv abort! Har har ju uppenbart gjort en vänstersväng! Han har trots att han blivit dömd till böter inte fattat att han gjort fel....

Har blivit påkörd av MC! (2 svar, 2 nya)
...mitt på avenyn i Göteborg!...

Han hade tydligen bråttom så han bestämde sig för att köra om mig på en enkelfilig väg på avenyn, med resultat att kan kör in i min förardörr och bryter benet samt krossar foten!

Sen fick JAG föreläggande om böter för att jag varit oaktsam!!!
Boten jag fick var på 600:-
Sur som jag blev för att jag kände mig drabbad och inte ville betala ringde jag polisen!
Svaret:

"-Betala bara utan å överklaga! Du kommer aldrig att vinna mot en oskyddad trafikant... Jag lovar! Brottet är inte allvarligare än en p-bot!.."

Kände mig iaf. mindre som en brottsling men betalade pengen.. Gissa om jag inte gillar riskokare! Gött att deras försäkringar är dyra! Välförtjänt! Jag vill ha bort räserhojjarna och alla idioter som åker på slangen å kör sina stoppisar! Sporthojjarna är 100% leksak och leka bör man inte på allmänna vägar!

/Tack för ordet!

Av Koifish (idag kl 21:34) Läs svar (2 st) Svara på inlägget

Man får tycka vad man vill om kvällspressen och deras tricks och konster, men när de ensidigt riktar in sig mot "MC-dårar", "kamphundar", "chocker" och "larm" och upprepar sina *väl underbyggda sanningar* i åratal så inpräntar de saker i skallen på folk... Det här landet går fan snart inte att bo i om man inte tjänar 30k+ i månaden, aldrig blir sjuk eller arbetslös och har sitt största intresse i frimärkssamlande eller kanske fågelskådning.
Kvällspressen verkar ha gett sig fan på att motorcyklister ska utmålas som skogstokiga, kriminella pundare som skiter i allt.

Med tanke på hur många som dör varje år i sverige till följd av rökning, alkohol, droger, stress osv så börjar väl ändå trafiksituationen i landet se rätt bra ut... Jag tycker det är ett under att det inte dör/skadas fler i trafiken med tanke på hur illa en stor del av körkortsinnehavarna "kör".

Last edited:
En röd tråd är att de som klagar på mc bara har B-kort de har aldrig kört mc. medans de som försvarar mc både kör mc och bil, vilken har den mest nyanserade bilden?

Last edited:
Det ÄR ju faktiskt ett trafikbrott att slänga ut bildörren i en körfil framför andra trafikanter.

Vårdslöshet i trafik.

Det är däremot inte brottsligt att ta sig förbi andra fordon i samma fil om utrymme tillåter.

såvida inte trafiklagen har ändrats de senaste 2 månaderna angående det.

Jag var på väg att lägga ett tips om en bra bok som kanske kunde reta upp någon där ytterligare som anser sig drabbad av forkörande mc-förare, nämligen "I trygghetsnarkomanernas land - David Eberhard".
Sen upptäckte jag att man måste registrera sig för att svara. Då tog den lilla ork jag hade slut.

Kunde jag bara skulle jag hacka sidan och byta ut rubriken till: "Har Du drabbats av bilist som kört med huvet i arslet?"

Kan ingen som har konto där förklara att man får köra om i samma fil om det finns utrymme http://forum.aftonbladet.se/message.jspa?messageID=583981

Det puttrar i mig!
/perris

Ja snälla! lägg in detta:

För den som vill veta hur det verkligen ligger till så kan man läsa det i Trafikförordningen (SFS 1998:1276) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Hittar ingenting om att flera fordon inte får föras i bredd inom samma körfält.
3:e kap 6§-13§ "Fordons plats på väg"
Tolkningsfråga för:
"33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om."

För nån dag sen stod det att man kunde få sin dator dubbelt så snabb på bara 20 min. Asså fy fan va coolt ba! Nu hade jag ju redan koll på alla deras idiotknep, så jag kunde inte få datorn dubbelt så snabb. Borde dom inte åka dit på att dom ljuger då? :va
Eller gå-ner-två-kilo-över-helgen-bantningar, visst, ät inget annat än jordgubbar å champagne så går du ner våldsamt över helgen, du tömmer magen å tarmsystemet å dör om du fortsätter :huvet
Det mest skrämmande är bara att man ser så fundamentala fel i ämnen man kan, hur mycket skit köper man då inte i ämnen man inte har en susning om? :va
Ibland funderar man om det inte står mer relevant å sanningsenlig info i En dingding värld än i aftobladet...

Det är illa!

Jag blev i förra helgen omkörd av tre vildar som kom farande i 180 blås varav den tredje på bakhjulet och det mitt i värsta helgtrafiken! Helgen innan råkade farsan ut för samma sak och på samma sträcka och jag noterar att bakhjulsåkandet börjar bli alltmer vanligt överallt.
Själv skulle jag gärna se att upp till 125cc gick på B kortet men de är ju så farliga de där småkubikarna, jösses 11kw på 125:an idag man får skjuta på i motlut. Där har storebror staten slagit till med järnhand fy, fy, inga leksaker i händer på klåpare på våra fina vägar. Men om det kostar 100 000- då är det okej o köra hur som helst och dessutom med totalt lagvidriga maskiner. Det är svensk mc säkerhet i ett nötskal!
Av Popo (idag kl 22:09)

För de som körde om honom hade säkerligen inte A-behörighet?

Ja snälla! lägg in detta:

För den som vill veta hur det verkligen ligger till så kan man läsa det i Trafikförordningen (SFS 1998:1276) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Hittar ingenting om att flera fordon inte får föras i bredd inom samma körfält.
3:e kap 6§-13§ "Fordons plats på väg"
Tolkningsfråga för:
"33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om."

mrcleaner vem det nu är la just in det där :tummenupp

http://forum.aftonbladet.se/message.jspa?messageID=584094

Se till att vara aktiva i det där forumet nu... med lite tur blir det en reaktion i en artikel sen. Om nu rätt folk skriver, med sakliga argument och inte i stil med "dom där på NTF ba skitdumma ba". ;)

Tycker ändå denna var bäst. Den där snubben har garanterat aldrig kört i 250, iaf inte på en hoj. Undra vad han har för bromsar på sin bil :hihi.

"Den som kör i 250 km/h (det händer, även värre, de skryter om det också) rör sig alltså 70 meter per sekund. Troligen behöver föraren i denna hastighet ha full koll på vad som händer mer än 500 meter längre fram. Om en bilist på det avståndet av någon anledning plötsligt hamnar för långt åt vänster lär det bli svårt för MC-föraren att undvika en olycka.
"

EDIT: Ser man ens en bil 500 meter framför sig :va.

Last edited:
Tycker ändå denna var bäst. Den där snubben har garanterat aldrig kört i 250, iaf inte på en hoj. Undra vad han har för bromsar på sin bil :hihi.
Men allså, ligger du och kör i 250 och får en mötande bil (som säkert håller runt hunda själv) så blir det lätt brunt i byxan. Så fel har han väl ändå inte?

Och när folk beskriver hur rädda/oroade de blir när tre hojåkare passerar någon meter från deras kärra i 180+ så man kan väl inte säga att de har fel.
Jag tycker den här tråden har betydligt lägre nivå. Alla verkar bara villja skylla ifrån sig, och hävda att det är våran rätt att blåsa på så fort vi vågar.
För min egna del kan jag bara konstatera att jag stundtals kör rätt grisigt och skrämmer folk för mitt egna nöje. Samt kanske riskerar andras liv. Gör inte ni likadant eller kör ni alla som små kärringar?

Aftonbladet, vilken jävla skittidning! De skriver bara en massa trams, propaganda och "sensationer". De få riktiga nyheterna som man faktiskt ibland kan hitta innehåller ALLTID massor av faktafel. Kort sagt, Aftonbladet innehåller bara skit. Skrämmande att så många personer läser den.

Min egen erfarenhet av trafiken är enligt följande: Visserligen är det en aning större andel motorcyklister än bilister kör "för fort". Dock är det en större andel bilister som kör farligt och som kör för fort på olämpliga ställen.

Bilister kör alltså enligt mig farligare än motorcykliser och de är många många fler. En bil är mycket farligare att träffas av än en motorcykel. Dessutom har en bil större träffyta än en mc.

Enda anledningen till att det är farligare att köra mc än bil är att man är så oskyddad på en mc. Det är en risk som man tar själv, risken för andra är ytterst liten. Visst har det hänt att folk blir ihjälkörda av en mc men hur ofta är det enbart motorcyklistens fel?

Är den enda anledningen till Aftonbladets propaganda mot motorcyklar att vi kör snabbt? I så fall tänker inte deras journalister längre än näsan räcker. Fast det var ju ingen nyhet...

Om alla motorcyklister slutade köpa denna skittidning och slutade besöka deras skitwebsida skulle de kännas för dem. Bojkotta aftonbladet!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP