640 lc4 drar olja

dr.käfer

Proffesor i vw
Gick med
7 Feb 2005
Hoj
KTM 640 sm
640 lc4 drar mycket olja

Min 03:a har snart dragit i sig 0,5l på 40 mil så jag har fått fylla på 2 gånger. Inget olja i luftfiltret eller nåt läckage nån annanstans. Det kan väl inte vara dags att renovera toppen redan efter 1400 mil eller? :huvet
Den är lite nervös i gången men har inte sett att den rycker blått o det borde jag väl göra om den har dragit i sig all den oljan?

Last edited:
ragge86,

Verkar ju dock underligt om luftfiltret skulle vara utan olja samtidigt som en halvliter olja tryckts in i luftburken, eller?

Last edited:
ragge86,

Verkar du dock underligt om luftfiltret skulle vara utan olja samtidigt som en halvliter olja tryckts in i luftburken, eller?

hänger inte riktit med om vad du menar nu men. men om oljan går till luftburken går den sedan vidare i förgasarn och cylindern, och därigenom förbränns. men det brukar märkas bra med att hojjen typ hostar om så är fallet.

annars. om oljan är svart, har du dåliga kolvringar.

Sorry, eftersom att trådskaparen nämnde luftfiltret i samband med oljan fick jag upp en annan bild av hur vevhusventilationen var gjord. Dvs att det skulle samlas kladdig olja där. Glöm mitt inlägg :).

hänger inte riktit med om vad du menar nu men. men om oljan går till luftburken går den sedan vidare i förgasarn och cylindern, och därigenom förbränns. men det brukar märkas bra med att hojjen typ hostar om så är fallet.

annars. om oljan är svart, har du dåliga kolvringar.

Har man dåliga kolvringar för att oljan är svart? Vad vill du ha för färg på oljan då?

om han måste fylla på en halv liter per 40 mil anser jag att den måste vara ren. annars smiter bara olja upp mellan ringarna vid tändning och avgaserna ner i vevhuset efter tändning som blandas med oljan och därav blir svart.

Det är nyligen den har börjat dricka olja så jag har bara fyllt på 2 gånger.
oljan blir svart efter andvändning vad jag vet. Men som sagt så har jag ingen motorolja i luftburken och filtret ser inte ut att ha fått nått på sig heller.:confused:

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back