KTM 620 sc som har "brakat ihop" :död

Twentyfourseven

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
Ktm 690SM -09
Så här ligger det till:
Det handlar om en ktm 620 sc -99 med sebring rör och tm40 som för övrigt har gått 1300 mil med en ventiljustering/lameller och oljebyte för ca. 170 mil sen. Kan lägga upp en bild på den imorgon, då det "lämligtvis" ska bli bra väder.

Klockan är ungefär 20.00 och hade precis fixat nya lampor till min acerbis framlampa och satt på dessa, har fått köra me en ful orange orginal lampa "halva" sommaren så gick sedan lite nöjd in och käka för att sedan ta mig en liten tur.

När ja sedan går ut och drar igång mcen tycker farsan att den låter lite konstigt men inget som ja tänker på då den brukar skramla rätt bra i och med avgasrören. Så ja drar iväg och hinner komma ner för en 100m backe och 200m till, tills den bara dör :confused: Först trodde jag att bakdrevet hade hoppat av då jag precis hade vart där och mixtrat; lät precis som om kedjan o drevet låg o skramla fritt dem metrarna ja rulla från att den dog tills att den stanna. Som jag kommer ihåg det nu så körde ja som vanligt, det började skramla och rätt som det var några sec senare står jag vid vägkanten som ett vrak tillsammans med mcen.

Hur som helst så titta jag så fort jag stannat på bakdrevet som till min stora förvåning satt fast som vanligt. Jag drog upp den på stället ( har bara centralstöd ) och tog av mig hjälmen och ser att det ryker massa eller massa ska jag väl inte säga men definitivt inte normalt, lite gråaktig vad jag kommer ihåg ur avgasrören och det luktade inte gott heller. Jag drar ut kicken och drar in dekompen och känner på den och den går inte att rubba.

Min första tanke var "HELVETE :huvet , nu har hela motorn, ja kolven vevstake cyldínder m.m. brakat ihop".

Efter en lite halvrolig och svettig tillbakafärd med 1 bmp står den nu i garaget.
Vet inte riktigt va ja ska säga eller göra åt saken, är ingen direkt motorkunnig men om det är någon som har någon aning om vad som kan ha hänt så får ni gärna dela med er av det.

:död :( :pangihuve mår jag ungefär inför morgondagen med soligt väder. så var inte rädda för att skriva för det kan inte bli sämre...

bara o öppna skiten o kolla..
kamkedjan :va

Har kamkedjan gått av så har antagligen ett par ventiler strukit med.

Hade mer än gärna velat göra de men har varken verktyg eller kunskap för
det:(
kamkedjan, får hoppas på att det är den som är paj, låter inte lika dyrt, hehe

de e nog bland de värsta som kan hända..
att lämna in den o få allt fixat kan bli riktigt dyrt..
ingen du känner som kan hjälpa dig?
åtminstone ge lite experttips då de kanske är nåt enkelt skit.

tokpruta :rolleyes:
http://www.blocket.se/vi/12495088.htm?ca=4_s

Byta hela motorn, är inte det lite väl hastigt? :va
Du vet ju inte vad som är trasigt, sen att kicken är stum sällan är ett gott tecken, men sprutar det ingen olja, inga överdrivet stora hål i blocket så finns det ju hopp.

Jag har nämligen provat. :huvet Motorn tvärdog på CRFen, och där satt vevstaken, där den absolut inte borde vara. Vart ny motor för mig från USA, 15 timmar - 15-17.000kr, böt dock kolv och packningar för 2000 också.
Men beställde nya motorhalvor för att plocka ihop den rasade, vilket inte var bra. Vart blåst, spräckta block. Men med mycket svetsning, massa nya delar, mycket riktning utav cylinder och annat godis så har jag snart två motorer förhoppningsvis. Inte gratis, men det GÅR att laga.

Så du bör garanterat hitta någon snäll polare som kan göra en open head surgery på din motor för att konstatera skador.

tack för alla svaren, och jo, det är nog vettigast att kolla igenom den först på ett eller annat sätt så fort som möjligt så får ja se om det är värt att lämna in och få fixat eller om det blir billigare med ny motor.

Jag har en 620 motor som rullat drygt 1000 mil. Den kan du köpa snor billigt!:)

ska komma ihåg det:D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...