Kunde ha dött idag, vad har hänt?

  • Thread starter Thread starter Henken
  • Start date Start date

Henken

Guest
Jag var ute & körde idag som vanligt. Hade precis innan kört om en bil, snackar 5-10 sekunder innan, när jag hörde en smäll & insåg kort efter att bakdäcket var låst och jag åkte fram på däcket helt okontrollerat. Får till slut stopp mitt i vägen och bilen bakom får bromsa kraftigt för att inte köra på mig. Försöker rulla in till kanten vilket inte lyckas till en början men efter ett tag släpper det och jag ställer mig ur vägen. Kedjan har hoppat av drevet bak och jag undrar förskräckt vad som hände. Ser att främre drevet ligger alldeles för lågt ner än normalt men kan inte se nåt mer pga kåpan. Mätte upp det svarta bromsspåret till cirka 40 steg. Rullar hem hojjen alldeles skakis och har suttit här nån timme nu för att samla mig. Efter jag kommit hem och suttit ett tag har jag mekat bort kåpan och ser att drevet sitter fast mellan kedjan och svingen (?)

Drivpaketet är helt nytt, bifogar några bilder. Vad tror ni har hänt? Jag har mina misstankar men vill ha second-opinions eftersom bytet gjordes av en mc-firma här i stan. Hade detta hänt några sekunder tidigare eller i en kurva eller liknande hade jag lika gärna kunna vara död eller skadad! Bara ren jävla tur att det hände på en raksträcka...

Framdrevet sticker upp strax ovanför bromspedalen och till vänster om kedjan. Sitter som berget & har förmodligen skrapat & förstört massor där det sitter.

Blir ingen triss-lott idag...
 

Bifogat

  • bild.JPG
    bild.JPG
    80.6 KB · Visningar: 1,250
  • bild2.JPG
    bild2.JPG
    60.4 KB · Visningar: 1,122
tror du kört med på tok förspänd kedja och haft av utgående axel.... flyt att du höll dig på hjulen!
 
Kommer inte ihåg hur man satte fast drevet på ktm.. men uppenbarligen har det som skulle hålla drevet lossnat:näsblod

Edit: Ser nu att Det är som smålis skrev, bulten har gått av.
 
Last edited:
Åh fy fan:gnissla
Något har gått av, helt klart men det ser inte ut att vara utgående axeln, snarare ser det ut som att drevet varit låst med en skruv i mitten av axeln och att den gått av (svårt att säga utan en fet makrobild på axeländan).

Frågan är då var axeln har tagit vägen det syns ju bara någon mm splines, har axeln åkt in i lådan eller är det distansen som skjutits ut?

Var drevet låst med en stor mutter/spårring eller är det en skruv i mitten?
 
Du ska nog ta ett snack med firman som bytte drivpaketet åt dej!! Det ser ut som lås bulten är av och att drevet då glidit av. Jävla tur att du klara dej i en bit.
 
Är det inte innerbanan i utgående axelns lager som har glidit ut? Kedjan verkar i alla fall ha varit som en fiolsträng++.

Någon får backjobb.
 


Frågan är då var axeln har tagit vägen det syns ju bara någon mm splines, har axeln åkt in i lådan eller är det distansen som skjutits ut?

Var drevet låst med en stor mutter/spårring eller är det en skruv i mitten?

Jag tror det är distansen som skjutits ut, jag tryckte in den & då kom spåren fram som drevet sitter i. Axeln vettefan vart den har tagit vägen...syntes inget precis där hjulspåren började iaf.
 

Bifogat

  • bild3.JPG
    bild3.JPG
    63.5 KB · Visningar: 795
Jag tror det är distansen som skjutits ut, jag tryckte in den & då kom spåren fram som drevet sitter i. Axeln vettefan vart den har tagit vägen...syntes inget precis där hjulspåren började iaf.
Jag tycker mej inte kunna se någon färsk brottyta på själva axeländan utan man blev nog lurad av att distansen glidit ut på axeln, gick det att skjuta in den mer i tätningen än vad det var på de första bilderna?
Brottet verkar bara färskt i mitten av axeln, därför tror jag att det är en låsskruv som gått av för dej.

Om du drar i axelstumpen upp/ner, fram/bak, glappar den då?

Hur kan man se att kedjan varit för spänd på bilderna?
 
Jag tror det är distansen som skjutits ut, jag tryckte in den & då kom spåren fram som drevet sitter i. Axeln vettefan vart den har tagit vägen...syntes inget precis där hjulspåren började iaf.

det ser ut som att bulten som håller fast drevet i axeln gått av.

det kan ju mycket väl vara så att någon varit lite för hårdhänt med bultknacken när han tait av drevet och sedan smattrat dit det för hårt när han satt tillbaka bulten igen.

min teori.

tråkigt att det hänt. gött att du klarade dig.

har svingen klarat sig från skador av kedja och drev?

kolla vilka skador du fått. fotografera nogrant. gå till mc-firman som gjorde bytet åt dig med en utförlig skriftlig raport på vad som hänt med bifogade bilder och fråga hur dom gör när dom monterar drev.

//Droopfy
 
Jag tycker mej inte kunna se någon färsk brottyta på själva axeländan utan man blev nog lurad av att distansen glidit ut på axeln, gick det att skjuta in den mer i tätningen än vad det var på de första bilderna?
Brottet verkar bara färskt i mitten av axeln, därför tror jag att det är en låsskruv som gått av för dej.

Om du drar i axelstumpen upp/ner, fram/bak, glappar den då?

Hur kan man se att kedjan varit för spänd på bilderna?

Den gick att skjuta in så den stack ut bara ett par mm. Axelstumpen glappar ingenting...



har svingen klarat sig från skador av kedja och drev?

kolla vilka skador du fått. fotografera nogrant. gå till mc-firman som gjorde bytet åt dig med en utförlig skriftlig raport på vad som hänt med bifogade bilder och fråga hur dom gör när dom monterar drev.

//Droopfy

Jag vet inte än, drevet sitter fast, ordentligt. Får försöka knacka bort den eller nåt...Jag har tagit bilder och ska kontakta dom så fort jag kan. Sånt här får inte hända...
 
Last edited:
Den gick att skjuta in så den stack ut bara ett par mm. Axelstumpen glappar ingenting...
Ja då har nog både du och cykeln klarat er bra, det du måste göra är att försöka pilla ur den avbrutna skruven som sitter i axeln, med lite tur man du kanske få loss den genom att knacka runt på skruvändan med en liten mejsel och hammare. Har du otur har de använt gänglåsning och då kan det sitta ganska hårt.
 
1. Satt det kedjelås på kedjan eller var den nitad?
2. Vilket företag är det vi snackar om pma tack.
 
Ja då har nog både du och cykeln klarat er bra, det du måste göra är att försöka pilla ur den avbrutna skruven som sitter i axeln, med lite tur man du kanske få loss den genom att knacka runt på skruvändan med en liten mejsel och hammare. Har du otur har de använt gänglåsning och då kan det sitta ganska hårt.

Vad bra :) Lite ljus i mörkret...

Däremot tycker jag att verkstaden som nästan höll på att ta ihjäl mig får stå för den delen! :mad:
 
Ser ur som bulten gått av, kan vara tillverkningsfel eller misshandlad vid montering.
Du kan borra ett hål i bulten och gänga i en s.k. gängpitt, (har jag för mig det heter) som är en slags felgängad skruv.
Häng inte firman som har monterat grejerna, inte alls säkert att dom gjort något fel....
 
För hårt åtdragen skruv ...


Inga problem att få ur skruven, distanshylsan som hade åkt ut på första bilderna mmm

Låt affären fixa detta och en kräv STOR ursäkt!!!
 
Last edited:
Jag har okså haft ett likande fel på min föra gammla hoj, då lossade skruven som håller drevet 2 gånger, så 2 gånger fick jag fram drevet fast killat.

Vill du ha mindre skador så skruva loss bulten till svingen o lyft upp svingen lite i framkant så kan du plocka ut drevet lätt, kommer sitta rätt bra efter som de hände på min.

Firman som gjorde de tycker jag borde ha någon garanti på att sakerna håller.

Ja bulten e åtskruvad för hårt o börjat sprika, men undra vad de va som gjorde så bulten gick av, för öven o mden fått en sprika så behövs oftast ett ryck eller knak eller något annat på frästning för o dra av den, utgående axselbult e inget direkt tryck på så bulten måste nästan vart av mer en 80%.
 
Ser ur som bulten gått av, kan vara tillverkningsfel eller misshandlad vid montering.
Du kan borra ett hål i bulten och gänga i en s.k. gängpitt, (har jag för mig det heter) som är en slags felgängad skruv.
Häng inte firman som har monterat grejerna, inte alls säkert att dom gjort något fel....

Jag gissar också på alldeles för hårt åtdragen bult och då skall firman hängas!
Momentnyckel förväntar man sig att proffs använder.....
 
Den gick att skjuta in så den stack ut bara ett par mm. Axelstumpen glappar ingenting...



Jag vet inte än, drevet sitter fast, ordentligt. Får försöka knacka bort den eller nåt...Jag har tagit bilder och ska kontakta dom så fort jag kan. Sånt här får inte hända...

Om du (vilket du absolut ska!!!) tänker kräva firman på hela konkarongen, ska du inte röra någonting själv! Många kort + skriven förklaring så du inte glömmer något + cykeln exakt som det såg ut efter olyckan är vad som ska lämnas in.
Håller tummarna för att du ska lyckas med det som vi mc-ägare ofta är så dåliga på nämligen att kräva vår konsumenträtt.

Instämmer i det där med att du klarade dig - skönt!
 
Läskigt, hoppas det löser sig för dig och dom tar sitt ansvar!
skönt att du höll dig på hjulen...
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top