Elfel på Suzuki sv650

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
När jag var på väg hem tidigare idag märkte jag att hastighetsmätaren, varvräknaren och displayen var helt döda. Senare märkte jag även att blinkers och N-lampan var ur funktion. För övrigt fungerar allt som vanligt.

Idag orkar jag inte felsöka så jag tänkte ge mig på det i morgon. Då vore det väldigt uppskattat med några kloka råd.

Kan det vara så simpelt att en säkring har gått?
Jag har elschema på hojen, multimeter och en hel del elkunskaper så förhoppningarna är goda. Men det bästa vore ju så klart om någon vet exakt vad det är, så slipper jag stå och meka onödigt länge. :näsblod
 

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Katana1100
Huga för elfel

Tycker det låter som en gemensam plusmatning till alla dessa som har gett upp...Antingen säkring eller i nåt kontaktdon eller kabel i elsystemet. Men det borde gå att klura ut tänkbara alternativ på elschemat. :fattartil
En spontan tanke när jag läste ditt inlägg, dessvärre vet jag förstås inte exakt:va
 

Jimz

Retard
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki SV 650 N -99 + KTM 450 SX -03
Råkade ut för något liknande igår...

Kört ett par km med min sv650 -99, stannade vid shell, kollade luften, startade o kom ca 5m sen tvärdog hojen. Tillskillnad från din så var min stendöd, inget elektriskt funkade. Skruvade isär på plats och kollade säkringarna men allt var ok. Vet inte vilken modell du har men på min (naked) har jag ett plasthölje med grönt lock på högersidan under sadeln. Öppnade, där sitter + och - kabel, 2st 30 amp säkringar och en kontakt dosa. Kanske är det en av dessa säkringarna eller i mitt fall var kontakt dosan full med avlagringar (hade tvättat den dagen innan så jag misstänkte att det hade med vatten att göra).

Vet inte om det hjälper men det är ett tips iallafall. :confused:
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Tack för svaren!

Nu har jag kollat lite närmare och det visade sig att en 15 A-säkring vid namn "signal" hade löst ut. Jag bytte den men när jag startade så fungerade allt i ca en sekund sen löste den direkt igen. :mad:

Det verkar alltså vara kortslutning någonstans i kretsen efter den säkringen. Det borde gå att hitta... stön...:gnissla
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Kört ett par km med min sv650 -99, stannade vid shell, kollade luften, startade o kom ca 5m sen tvärdog hojen. Tillskillnad från din så var min stendöd, inget elektriskt funkade. Skruvade isär på plats och kollade säkringarna men allt var ok. Vet inte vilken modell du har men på min (naked) har jag ett plasthölje med grönt lock på högersidan under sadeln. Öppnade, där sitter + och - kabel, 2st 30 amp säkringar och en kontakt dosa. Kanske är det en av dessa säkringarna eller i mitt fall var kontakt dosan full med avlagringar (hade tvättat den dagen innan så jag misstänkte att det hade med vatten att göra).

Vet inte om det hjälper men det är ett tips iallafall. :confused:

Jag har en 650 s.
Jag har också funderat på om det beror på vatten i någon kopplingsdosa någonstans. Jag körde nämligen flera mil i regn några timmar innan det hände. I vanliga fall kör jag aldrig när det regnar. Men en MC måste väl tåla regn?!
Någon som vet var det kan samlas vatten i så fall?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det verkar alltså vara kortslutning någonstans i kretsen efter den säkringen. Det borde gå att hitta... stön...:gnissla
Tja, har du otur kanske då får felsöka tills ögonen blöder. :hihi

Det kan vara någon sladd som legat och skavt mot ramen tills isoleringen har nöts igenom. Har man otur så kan det vara lite småjävligt att hitta exakt vart.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Tack för svaren!
Nu har jag kollat lite närmare och det visade sig att en 15 A-säkring vid namn "signal" hade löst ut. Jag bytte den men när jag startade så fungerade allt i ca en sekund sen löste den direkt igen. :mad:
Det verkar alltså vara kortslutning någonstans i kretsen efter den säkringen. Det borde gå att hitta... stön...:gnissla
Åsså det gamla vanliga tricket som så få vet om..
Ersätt tillfälligt säkringen med en glödlampa. Funkar som en automatsäkring.
Så länge lampan lyser är det nåt fel.
Ryck och slit metoden är alltd bra! Dvs lossa/koppla bort en sak i taget tills lampan slocknar
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ryckte, slet, kopplade in och kopplade ur. Plötsligt fungerade det. :confused: :confused: :confused:
Confused?
Om du inte hittat exakt VAR felet låg, garanterar jag att det kommer igen. Förmodligen vid ett mycket olämpligt tillfälle. Murphy ger sig aldrig. :D
Leta vidare och fixa permanent.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Confused?
Om du inte hittat exakt VAR felet låg, garanterar jag att det kommer igen. Förmodligen vid ett mycket olämpligt tillfälle. Murphy ger sig aldrig. :D
Leta vidare och fixa permanent.

Du har antagligen rätt. Men eftersom jag hatar att meka med hojen så låter jag det vara för tillfället. Om det händer igen så ska jag fixa ordentligt.

Det är förresten en lite annorlunda upplevelse att köra MC utan att kunna kolla hastighet eller motorvarvtal. Då måste man ju kunna köra hur fort som helst utan att polisen kan göra något eftersom man inte visste hur fort man körde. Eller kanske inte... :rolleyes:
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Har tyvär hört fler som haft el-problem med SV650 cyklarna, hade en kompis som hade in sin 3 ggr till Alviks, nytt el-fel varje gång. Blev lagomt trött och vågade inte ta med hojen ut på en kort tur för trodde den skulle börja spöka igen så hon tog och sålde skiten istället... :)
 

evagun1

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Åstorp
Hoj
1999 Suzuki sv650n
Hittat elfelet

Har en Suzuki Sv 650n och haft samma elfel som ni nämnt, säkringen 15A signal har löst ut. Fullständigt oberäkneligt och ibland funkat flera mil. Nu har en av mina kompisar förbarmat sig och HITTAT felet! 3 kablar från tändningslåset ligger mycket olyckligt an mot styrkronan som är vass som en kniv. Dessa tre trådar har gnidits mot styrkronan vid styrutslag och så småningom har isoleringen gått sönder. Han drog om kablarna och vips har jag en fungerande motorcykel!
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top