Eventuellt köp av husa 650-02

grisJOFA

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Hoj
cr250
Tjenare , funderar på att inhandla mej en motard. Blir första motarden för mej , har bara kört cross tidigare.

Har hittat en husa 650 som verkar riktigt fräsch, men undrar hur servicen ser ut på dom? Har hört så mycket olika, olja var 5:e timma , filter vid 7 ca. Ventiler vid 20 timmar? Skulle gärna vilja höra av nån som har en hur mycket som verkligen behövs servas och hur mycket jobb det är att äga en husaberg.

Olja och filter/ justera ventiler är inget problem , sånt byter man juh oftare på en cross.

Men vid ca 150timmar påstår endel att man behöver göra en totalrenovering av motorn ? dvs lager, packningar , kolv osv(dyrt):huvet . Endel säger att det inte är så.

Så nån som verkligen vet , ska man renovera hela motorn vid varje 150 timmar ?

Mvh grisJOFA

Ladda ner manualerna från husaberg.se så ser du själv vad som ska göras och vid vilket intervall. Det är en racemaskin och sådana kräver mer service, dock är det inte svårt och tidskrävande så det upplevs inte som någon belastning tycker jag.

Vars hittar jag såna manualer då ?

Skulle inte vara så dumt om nån som äger en husaberg skulle kunna berätta ungefär hur mycket dom servar varje år.

Skulle inte vara så dumt om nån som äger en husaberg skulle kunna berätta ungefär hur mycket dom servar varje år.

han skrev
Ladda ner manualerna från husaberg.se :D

Jag kör enbart bana och servar ungefär enligt nedan:

Olja och filter efter max tre träningar, har nog aldrig kört mer än 5 timmar på samma olja.
Luftfilterrengöring ungefär lika ofta men det beror på hur dammigt det har varit
Ventiljustering kanske var fjärde service
Sen tillkommer lite annat smått och gott med det går liksom av bara farten.

Klöv min motor och totalrenoverade i vintras och kommer göra det igen efter max 50 timmar, det behöver man inte göra så ofta men hellre en service i onödan än ett haveri.

Min hoj är en -02:a och den bara tuffar och går, de problem som jag haft har varit av allmän karaktär och inget som är specifikt för Husaberg. Även en japansk hoj kan t.ex. få skit i förgasaren:D

han skrev
Ladda ner manualerna från husaberg.se :D

hehe , tur man kan läsa :huvet

och tackar för svaret.

Edit: har nu läst manualen och kan inte påstå att jag blivit nåt mycket klokare :confused: kanske pågrund av min kassa engelska. Men ser inget där om nån renovering efter ca 100 timmar, vilket många säger att man behöver och många inte. Och den renoveringen är väl det som avgör om jag köper eller inte, då jag förstått att det kostar några lappar att göra den. Så säg mej , ni som har den som gathoj, görs denna stora service vid varje 100+ timmar ? gör ni den flera gånger per sässong osv? gör ni den överhuvudtaget ? :va

Last edited:
Serviceintervaller för -02

Bifogat

• Husaservice.jpg
    Husaservice.jpg
    107.4 KB · Visningar: 125
det är ingen kina hoj detta inte, så kolven ska nog hålla 150 timmar till, om den verkligen har gått 150h??? Verkar extremt lite :va

jag vet en hoj i fint skick som e till salu:tummenupp :tummenupp då har du 146 timmar kvar att åka innan nästa stora renovering, hur bra som helst

Jag tänker klyva min motor o byta kolv o lager efter ca 100h iaf.
Ras kostar Mkt!

Men ser inget där om nån renovering efter ca 100 timmar, vilket många säger att man behöver och många inte.

Bearings = Lager, många lager skall bytas vid 100 timmar (enligt serviceschema) och dessa kräver delning av motorn. Kolla i bilden som Busaberg postat.

Byta lager vid varje 100 timmar känns inte riktigt så skojj , får väl kika på nåt annat alternativ till en busa. Trist då dom verkar gå rätt fint

Byta lager vid varje 100 timmar känns inte riktigt så skojj , får väl kika på nåt annat alternativ till en busa. Trist då dom verkar gå rätt fint

Klart dom går bra men det är också så att ju mer effekt man tar ut dessto mer måste man också serva.

100 timmar bana är mycket körning men börjar man ta långturer på gata så rullar ju timmarna på fortare men fortfarande är det mer än vad många tror.

Grejjen är den att jag tänkte ha den som gathojj , busa med den lite , köra till jobbet (nära och mycket roliga vägar) osv. Och 100 timmar avverkar man rätt fort, tycker det går nog fort på en crossare.

Känns hsh inte som rätta valet för mej , själva servicen tycker jag inte känns som nåt problem men att lägga ut en hel hög med tusingar var 100:ade timma på att renovera motorn känns inte direkt motiverat.

Men som sagt synd, då jag läst mycket bra om hojjen och äntligen hittat mej en med 06:ans plast :tummenupp

Så, vad tycker ni vore en vettig hojj för mej? Det jag söker är nåt som jag kan ha i princip istället för bil på sommaren och nåt som man kan busa rejält med :yoparty

Grejjen är den att jag tänkte ha den som gathojj , busa med den lite , köra till jobbet (nära och mycket roliga vägar) osv. Och 100 timmar avverkar man rätt fort, tycker det går nog fort på en crossare.

Känns hsh inte som rätta valet för mej , själva servicen tycker jag inte känns som nåt problem men att lägga ut en hel hög med tusingar var 100:ade timma på att renovera motorn känns inte direkt motiverat.

Men som sagt synd, då jag läst mycket bra om hojjen och äntligen hittat mej en med 06:ans plast :tummenupp

Så, vad tycker ni vore en vettig hojj för mej? Det jag söker är nåt som jag kan ha i princip istället för bil på sommaren och nåt som man kan busa rejält med :yoparty

KTM 625:tummenupp Pallar du kicka så kan du ta 660 istället men själv hade jag valt 625 så man har elstart!!

Helt klart värt tkr jag, hade en 625a innan o ångrar inte en sekund jag bytte till Husa.
625an är som en traktor-moppe mot husan :)

Om du byter ditt NICK så hittar du säkert vad du letar efter robbin!
Annars måste jag jhu komma hos dej å bryta av dej nån arm så du inte kan köra cross eller motard på ett bra tag!

Sen kommer du alldrig att palla servicen som husan har tror jag.
Du kommer säkerligen köra varje dag å då blir det mycke timmar på kort tid.

Om du byter ditt NICK så hittar du säkert vad du letar efter robbin!
Annars måste jag jhu komma hos dej å bryta av dej nån arm så du inte kan köra cross eller motard på ett bra tag!

Sen kommer du alldrig att palla servicen som husan har tror jag.
Du kommer säkerligen köra varje dag å då blir det mycke timmar på kort tid.

Du får se till att komma ikväll då :yoparty

Har börjat titta runt efter annat nu, tror som sagt husan är den roligaste motarden att köra , men inte att äga om man säger så. Så blir väl att försöka hitta sig nån KTM eller Honda.

Går du på Honda så har du race motarden crf 450 men då har du jhu MYCKE service!
Sen har dom bara tygre modeller så jag tror nog du ska kolla på ktm.
visst funkar xr 650 men jag tror inte det är nått du är ute efter.

Kommer nog inte ikväll.
Ska göra klart för resan imorn till umeå. Ska lasta ur inredningen i jobbarbilen mm.
Kommer väll å lägger ett när jag kommer hem med skönheten :tummenupp

BYT NICK GRIS!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey