Provkörde MV Augusta, Guzzi & Aprilia

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
MV Augusta - bilder o snack efter provkörning :)

Först ett stort tack till Eric på Supermotors samt Oves motor i Växjö för en lysande dag.

Fick chans att testa en massa modeller, och givetvis var MV Augusta Brutale och F4R höjdpunkterna. Dom är verkligen sjukt vackra och det går spendera timmar på att hitta nya snygga detaljer.

Brutalen var nog den smidigaste lilla leksak jag kört, med en riktigt vass motor. Kändes som den vägde 50 kilo. Mycket festligt.

Om F4Ren så kan jag bara säga att jag ska äga en sån, förhoppningsvis snart. Underbar på alla sätt, kanonfint chassi och går nå jävulskt.

Min kollega Janne är nu upphöjd till idolstatus då han aldrig tidigare hade vågat köra en sporthoj, men slutade dagen med att lämna kvar sin triumph och köra hem på sin nya MV F4 haha ;) Mycket cool!

Här är lite bilder från dagen!
 

Bifogat

  • _MG_5913 (Medium).JPG
    _MG_5913 (Medium).JPG
    102.7 KB · Visningar: 473
  • _MG_5930 (Medium).JPG
    _MG_5930 (Medium).JPG
    102.4 KB · Visningar: 538
  • _MG_5917 (Medium).JPG
    _MG_5917 (Medium).JPG
    102.1 KB · Visningar: 438
  • 1.jpg
    1.jpg
    109.5 KB · Visningar: 386
  • _MG_5939 beskuren (Medium).jpg
    _MG_5939 beskuren (Medium).jpg
    45.7 KB · Visningar: 289
  • _MG_5978 (Medium).JPG
    _MG_5978 (Medium).JPG
    86.3 KB · Visningar: 413
Last edited:
Du har det bra du :tummenupp Man hade ju inte tackat nej till en f4R direkt, perfekt hoj för Rookie 1000 :)
 
Schyrre! Kul och testa hojar! Mycket hästar i MVn?

Kan inyte riktigt fatta att MV:n skulle vara så "grym" eftersom den ha ca 2-4 bakhjulhästar mindre än R1:an,Zx10:an och Gixxern. Och sedan väger den ca 15 kg mer än de tidigare nämnda. R1:an är ju enligt masterbikes test t.o.m snabbare på bana, både som individuell tid och i snitt.

MV:en är nog mest grym för att den är ovanlig och fräck.

/D.
 
3056733 Kan inyte riktigt fatta att MV:n skulle vara så "grym" eftersom den ha ca 2-4 bakhjulhästar mindre än R1:an,Zx10:an och Gixxern. Och sedan väger den ca 15 kg mer än de tidigare nämnda. R1:an är ju enligt masterbikes test t.o.m snabbare på bana, både som individuell tid och i snitt.

MV:en är nog mest grym för att den är ovanlig och fräck.

/D.
Allt handlar om körkänsla och visuellt utseende. Inte 0-100 siffror. Den som köper enbart på grund av effektsiffror bör ju ta sig en funderare.
 
Kan inyte riktigt fatta att MV:n skulle vara så "grym" eftersom den ha ca 2-4 bakhjulhästar mindre än R1:an,Zx10:an och Gixxern. Och sedan väger den ca 15 kg mer än de tidigare nämnda. R1:an är ju enligt masterbikes test t.o.m snabbare på bana, både som individuell tid och i snitt.

MV:en är nog mest grym för att den är ovanlig och fräck.

/D.

Spelar ju inte så stor roll när 90 % av alla här inne inte kan utnyttja 75 % av valfri sporthojs kapacitetet om dom kör på bana. Då är det ju vettigare att köpa det man tycker känns bäst oavsett vad som står på pappret.
 
Spelar ju inte så stor roll när 90 % av alla här inne inte kan utnyttja 75 % av valfri sporthojs kapacitetet om dom kör på bana. Då är det ju vettigare att köpa det man tycker känns bäst oavsett vad som står på pappret.

Helt rätt i sak. Det var dock inte det jag kommenterade utan det faktum att den går "grymt" kontra de andra värstingarna.

/D.
 
Schyrre! Kul och testa hojar! Mycket hästar i MVn?

Ja, den ylar iväg bra :) Svårt o säga utan direkt jämförelse men den kändes kom en R1 -07 ungefär. Uppfattade den som väldigt jämn i registret.

Det som är så "grymt" med den är väl att den är så snygg & ovanlig i kombination med att den faktiskt är lika bra som det bästa japanerna bygger just nu. Inte illa för en så liten tillverkare!
 
Ja, den ylar iväg bra :) Svårt o säga utan direkt jämförelse men den kändes kom en R1 -07 ungefär. Uppfattade den som väldigt jämn i registret.

Det som är så "grymt" med den är väl att den är så snygg & ovanlig i kombination med att den faktiskt är lika bra som det bästa japanerna bygger just nu. Inte illa för en så liten tillverkare!


Känns de lika bred som japs rad4orna eller känns den smalare eller bredare?,tänkte på rör ramen + inbukningarna i tanken m.m
 
Ja det va en BRA dag! Rätt Björn, Janne fetrockar!!!!!
 
Känns de lika bred som japs rad4orna eller känns den smalare eller bredare?,tänkte på rör ramen + inbukningarna i tanken m.m

Den känns klart smalare än jappsarna. Har iofs inte suttit på alla av årets modell, men den kändes som min Mille över tanken...
 
Kan bara intyga efter provkörningen förra fredagen.
R:en rockar!
Jag har en "gammel-F4" från -00, och även om det inte skiljer sådär jättemycket utseendemässigt så kan jag meddela att det har skett en hel del utveckling av F4:an sedan dess, inte bara motormässigt då utan chassit känns ju löjligt najs...

1000R känns löjligt lätthanterad och lättsvängd i jämförelse med min gamla 750S.
Att den ska väga 15 kilo mer än liter-japsen känns väldigt konstigt och faktiskt rätt ointressant då R:en rockar ändå. :yoparty

Har för mig att F4;an till å med var smalare än Ducati 916-998 då den släpptes, då smal är den...
 
Av de tester jag läst verkar F312 rikta sig till RIKTIGT avancerade förare. Den enda person jag läst som varit odelat positiv till hojen är Niall McKenzie, f.d. GP 500 förare. Det var även en kille som kör BSS eller WSS som gillade hojen. De vanliga testförarna verkar mest tycka att F312 är elak och ganska bångstyrig.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top