Sålde min 125:a nu krånglar köparen

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Hej jag vet inte riktigt vad jag ska göra för nått så nu frågar jag er om råd.

Sålde min DT 125a för 18 tusen för 3 veckor sen och nu ringde köparens farsa och klagade på att det läcker olja från framdervet alltså drivaxel packpoxen.
Nu vill han att jag ska betala reparationskostnaderna eller ficka detta. När jag hade den så var det alltid lite fuktigt runt drevet men jag tyckte inte det var något problem.

Hur ska jag göra?
 
Är det någon du känner så kanske du skulle kompromissa lite, för vänskapens skull, inte för att du har någon "skyldighet".

De har köpt hojen begagnad och vet att de kan bli lurade/helt enkelt ha otur. Shit happens, du måste inte(borde inte IMO) göra någonting.
 
kan de va så dyrt o fixa.. säg att de inte va nå probs när du hade den o säg att du kan stå för hälften. om du känner dig skyldig.. inte, säg no way hosey :rolleyes:
 
Säg att du bara diskuterar med köparen själv, annars hämtar du din pappa!....

Men annars har du nog ingen skyldighet att stå för något.... Säg bara att dom får gå via nån myndighet (Vilken det nu är) som får avgöra eventuell ersättning eller återköp, så får dom se hur långt dom kommer....
 
Last edited:
Hej jag vet inte riktigt vad jag ska göra för nått så nu frågar jag er om råd.

Sålde min DT 125a för 18 tusen för 3 veckor sen och nu ringde köparens farsa och klagade på att det läcker olja från framdervet alltså drivaxel packpoxen.
Nu vill han att jag ska betala reparationskostnaderna eller ficka detta. När jag hade den så var det alltid lite fuktigt runt drevet men jag tyckte inte det var något problem.

Hur ska jag göra?

Jag håller med föregående talare, men det kan ju kännas knepigt för det.
Jag brukar skriva in i köpekontraktet att "säljes i befintligt skick".

Hoppas det löser sig :pannkyss

Åsa.
 
Hej jag vet inte riktigt vad jag ska göra för nått så nu frågar jag er om råd.

Sålde min DT 125a för 18 tusen för 3 veckor sen och nu ringde köparens farsa och klagade på att det läcker olja från framdervet alltså drivaxel packpoxen.
Nu vill han att jag ska betala reparationskostnaderna eller ficka detta. När jag hade den så var det alltid lite fuktigt runt drevet men jag tyckte inte det var något problem.

Hur ska jag göra?

Håller helt med föregående talare.
Det åligger inte dig att ta ansvar för efterkommande fel.
Visst är det en bekant. hjälp till o möts halva vägen för fridens skull.
Annars strunta helt i det. Dom som köpte den accepterade juh det eftersom de köpte den, eller hur ?
Så nej. jag skulle inte aceptera att börja stå för deras fel.
mvh
 
Hej jag vet inte riktigt vad jag ska göra för nått så nu frågar jag er om råd.

Sålde min DT 125a för 18 tusen för 3 veckor sen och nu ringde köparens farsa och klagade på att det läcker olja från framdervet alltså drivaxel packpoxen.
Nu vill han att jag ska betala reparationskostnaderna eller ficka detta. När jag hade den så var det alltid lite fuktigt runt drevet men jag tyckte inte det var något problem.

Hur ska jag göra?

Fråga honom om han brukar lämnar tebax tandborstar som blitt utslitna oxå sen ber du honom att lämna dig ifred!
 
Skrev ni något köpekontrakt? För om du skrev där att den säljes i befintligt skick, och båda skrev under, så är det inte ditt problem.
 
Den såldes väl i befintligt skick? Så skriver jag alltid på kvitton när jag säljer något. Jag hade sagt till den där farsan att du inte har någon skyldighet att betala och inte kommer göra det heller....otur att det har gått sönder när dom köpte den - det va ju helt när du hade den!
Men som någon skrev innan - e det nån man känner så kan man ju erbjuda sig kanske att betala en del mest för att va lite schysst.
 
Det är väl så att köper man begagnade saker privat, så är det utan garantier och i 'befintligt skick'. Det är upp till köparen att kontrollera att allt står rätt till. Om ni inte skriver ett avtal som säger annat.
 
Från konsumentverket:
Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket.
Lite att läsa om vad som gäller. Länk till KO
 
Hej jag vet inte riktigt vad jag ska göra för nått så nu frågar jag er om råd.

Sålde min DT 125a för 18 tusen för 3 veckor sen och nu ringde köparens farsa och klagade på att det läcker olja från framdervet alltså drivaxel packpoxen.
Nu vill han att jag ska betala reparationskostnaderna eller ficka detta. När jag hade den så var det alltid lite fuktigt runt drevet men jag tyckte inte det var något problem.

Hur ska jag göra?

Är den såld i "befintligt skick" så är det inte dina problem!
Du körde kanske varsammare med den och då höll det tätt,nu har han kanske piskat skiten ur den i 3 veckor och då gav det sig.

Köper man begagnat så köper man begagnat!
Alltså risk för att skiten skär efter en vecka.
 
Är den såld i "befintligt skick" så är det inte dina problem!
.

Att det ska vara så svårt att läsa vad folk har skrivit tidigare i tråden, prova kika på inlägget precis ovanför ditt... :pannkyss

Ungefär som "har inte läst hela tråden men..." och så kommer samma upplägg för femtioelfte gången, shit va trött man börjar bli på det.

Ibland får man vara gnällig... :tungan

Edit: För övrigt skulle jag ignorera köparen, ska du stå för alla slitdelar för all framtid? Eller bara några veckor, månader, år? Köpt är köpt.
 
Last edited:
Att det ska vara så svårt att läsa vad folk har skrivit tidigare i tråden, prova kika på inlägget precis ovanför ditt... :pannkyss

Ungefär som "har inte läst hela tråden men..." och så kommer samma upplägg för femtioelfte gången, shit va trött man börjar bli på det.

Ibland får man vara gnällig... :tungan

Kolla på klockslagen på inläggen jupp bägge.. :D
 
Håller med föregående talare/skrivare. Dock e det ju så att en packbox kan börja läcka lite när som. Dessutom skulle väl en packbox kunna gå som slitdel ffa på en 125a och då bör det vara enklare att komma undan. Dock borde en packbox inte kosta så mycket så att pröjsa hälften av den kan inte bli mycket mer än en hundring, sätta i den får dom göra själva eller betala själv. âr man lite händig själv så ska det ju inte vara några problem!
 
Någon "i befintligt skick"-klausul kan ni glömma, sånt fungerar inte!

Om du inte medvetet försökt dölja något och den skadan (fukt runt drevet) var synlig och borde ha uppdagats av köparen när han kollade (jo, han måste faktiskt kolla produkten) så kan de inte göra mycket.

Har du därimot känt till problemet och underlåtit att tala om det, då har du ansvaret för att rätta till det, betala för att få till ordnat eller häva köpet.
 
Eventuella brister hos fordonet ska du upplysa om innan försäljning och köparen har även en skydighet att undersöka så att allt är ok.

Att det svettas lite olja någonstans är ju inte direkt något större fel och kan säkert göra så en längre tid innan det blir akut och måste åtgärdas. Om det då har gett sig nu efter tre veckor och läker ordentligt kan ju inte vara ditt problem.

Jag tycker inte att du bör ska stå för det. Är det en kompis eller en släkting så kan du ju vara lite bussig, men annars inte.

För vad är annars nästa steg? Att köparen ringer om två år och gnäller för att hojen har skurit?



(byta packbox till utgående drev: ta bort kåpa, ta bort drev, fiska ut packboxen, tryck i en ny packbox, sätt tillbaka drevet, sätt tillbaka kåpan... typ... :tungan )

Har du därimot känt till problemet och underlåtit att tala om det, då har du ansvaret för att rätta till det, betala för att få till ordnat eller häva köpet.
Och det är väl upp till köparen i så fall att bevisa att säljaren har undanhållit något?
 
Last edited:
Nyheter
Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Back
Top