Återkallelse Michelin mc-däck

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati FTW
http://www.reuters.com/article/tnBasicIndustries-SP/idUSL1579959020070615

PARIS, June 15 (Reuters) - French tyre group Michelin (MICP.PA: Quote, Profile, Research) said on Friday it was recalling some 68,000 motorbike tyres after finding a possible defect in their tread due to a manufacturing fault.

The company said it would recall the Pilot Power 2CT and Pilot Power 120/70 ZR 17 front motorcycle tyres. A Michelin spokeswoman said the recall would affect tyres sold in 40 countries in north America and Europe.

Michelin added no accidents had occured as a result of the fault.

(Ta bort tråden om det varit uppe innan.)

Undrar hur färska däcken skall vara för att det skall gälla.. behöver snart nya:)

Skall tydligen vara tillverkade i frankrike och ha märkning 6ucw980t(xxxx)
och 6ucw979t(xxxx)

Skall tydligen vara tillverkade i frankrike och ha märkning 6ucw980t(xxxx)
och 6ucw979t(xxxx)

Måste jag ju kolla på EN GÅNG! Jag har ett splåjsers set står i garaget!
Är detta sant skall dessa PÅ inför Gelleråsen nästa vecka!!!!!

Jag har också nya Pilot power 2ct på min hoj,vad innebär detta,får man pengar tillbaka eller hur blir det??

Ja mina däck är märkta med 6UCW 98oT,de är köpta på mcdäckonline,någon som har kollat upp sina däck??

precis fått på nya 2CT fram o bak skall man nu vara rädd för att köra med dessa... det blir inte bara nya däck utan rejäl ersättning också kan jag lova

precis fått på nya 2CT fram o bak skall man nu vara rädd för att köra med dessa... det blir inte bara nya däck utan rejäl ersättning också kan jag lova
Har ett Power 2ct-däck fram med just de märkningar Michelin presenterat, har betat av tre dagar på Gotlandring samt ca 70mil på gatan utan att märka något negativt men klart jag knallar ner till firman på Måndag.

Tycker det är lite konfunderande att om michelin tar kostnaden med ett återkallande måste det ju vara allvarligt, ändå försöker de att tona ner farligheten så vad är det som kan hända då?

"Lugn" har några bra länkar i denna paralelltråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=158758

Detta gäller alltså bara framdäcket?
Står inget om att bakdäck också är dåliga :confused:

PARIS, June 15 (Reuters) - French tyre group Michelin (MICP.PA: Quote, Profile, Research) said on Friday it was recalling some 68,000 motorbike tyres after finding a possible defect in their tread due to a manufacturing fault.

The company said it would recall the Pilot Power 2CT and Pilot Power 120/70 ZR 17 front motorcycle tyres. A Michelin spokeswoman said the recall would affect tyres sold in 40 countries in north America and Europe.

Jag har precis monterat på ett PP 2CT framdäck med den betäckningen på min gat-R1:a och även på race R1:an.

Gathojen har bara rullat några mil med nya däcket, men racehojen körde jag jag 3 dagar på Gotland med.

Gäller denna återkallelse även redan monterade & använda däck?

Frågan är väl om dom verkligen tar alla kostnader?? :va

Handlar snarare som mest om att dom byter ut befintliga däck, ej kostnaden för detta!!

Men hur som så tror jag INTE att det är ett jätte fel till trotts att dom går ut med detta medelande, snarare tror jag att det handlar om att dom INTE vill riskera att bli stämda i dom länder däör sådant är möjligt OM en olycka skulle bero på deras fel - men har som sagt sålt mängder av dessa däck och även till kunder som både är inne på sitt andra och även tredje framdäck utan ett enda problem!!

/Fürstenhoff.

Står att dom står för bytet av däck inkl av/påmontering och balansering.
Antar att de bör gälla sverige också.

Aha! Då kanske man får ersättning om man lyckas med konststycket att slita nerframdäcket en sommar...:rolleyes:
Tror inte man hinner märka något innan det är dags att byta gummit.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!