Tips för svetsning med flusstråd?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Har precis införskaffat en enkel svets från clas i sjön . Meningen är inte att svetsa något avanserat med jättebra finish. Däremot vill jag såklart få det hållbart.

Håller på med ett bakramsbygge i 1,5mm fyrkansprofil. Har testat svetsen lite och tycker att det är svårt :va
Får inga fina svetsar alls. Skvätter mest och smälter inte ihop så fint. Nu vet jag att många tycker att flusstråd är skit och att den svets jag köpt är crap. Men som sagt jag vill bara göra enkla grejer och lära mig. Har sett prov på att det går att göra bra grejer med flusstråd och enkla svetsar.

Hur bör jag alltså göra för bästa resultat med min billiga svets och flusstråd?
Tex hur länge ska man svetsa på ett ställe? Ska man förvärma? vilken effekt ska man köra på i 1,5mm plåt? Hur nära ska jag ha svetsmunstycket? Punkta först och helsvetsa sen? Slipa rent innan osv?

Alla goda råd uppskattas:tummenupp








Om Svetsen:

Migsvets Bimax 105

utan gas. Svets med fördelar som bl.a. automatisk trådmatning av speciell 0,8 mm rörelektrod som inte kräver någon skyddsgas. Anslutning 230 V/10 A. Avsedd för svetsning i 1,0-3,0 mm plåt. Två effektlägen. Tomgångsspänning 25-29,5 V. Svetsström 55-80 A. Trådbobin 110 mm. Dim. 335 x 175 x 300 mm. Vikt 14 kg. Levereras med slangpaket, svetspistol, återledarkabel, svetsskärm, borste med slagghacka och svetstråd.
Artikelnummer 30-7686
1 895:-
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Din svets lämnar bara 80 A , så jag hade satt den på högsta effekten. Att svetsa handlar ganska mkt om känsla , så plocka ihop lite järnskrot att svetsträna på så du lär dig hur just din svets beter sig , vilken effekt du ska använda till olika godstjocklekar , vilken trådmatning du ska ha till vilket effektläge , vinkling av munstycket , etc....

När du har ställt in den rätt så HÖR du att den är rätt inställd.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Se till att rengöra ytorna du ska svetsa ihop ORDENTLIGT, minsta fett/smuts/färg eller rost på så spottar och fräser svetsen.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Se till att rengöra ytorna du ska svetsa ihop ORDENTLIGT, minsta fett/smuts/färg eller rost på så spottar och fräser svetsen.

Låter som ett bra tips! Var lite färgrester och feta ytor där jag svetsade...
Räcker det att slipa ytorna ordentligt innan, eller ska man dessutom tvätta med avfettning/t-röd eller dyl?

Din svets lämnar bara 80 A , så jag hade satt den på högsta effekten. Att svetsa handlar ganska mkt om känsla , så plocka ihop lite järnskrot att svetsträna på så du lär dig hur just din svets beter sig , vilken effekt du ska använda till olika godstjocklekar , vilken trådmatning du ska ha till vilket effektläge , vinkling av munstycket , etc....

När du har ställt in den rätt så HÖR du att den är rätt inställd.


Trådmatningen går inte att ställa in manuellt, den beror på vilket effektläge man kör på. Kvar att pilla med finns alltså vinkling och hur nära man har munstycket + hur länge man svetsar på ett ställe...?

Utveckla gärna vad du menar med att man hör när den är rätt inställd!
 
Last edited:

Roojdeman

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
eget custombygge på Harley.
Jag har precis testat att köra med flusstråd, från att kört en massor med gas. kan väll säga följande.

Flustråd är det enda som funkar om du svetsar ute där det blåser det minsta... en gassvets klarar inte det.
De enda som egentligen är sämre när du kör med flusstråd än vanlig MiGMAG, är att du inte riktigt ser smältan så fint som du gör på andra där tillsatsmedlet ligger i gasen.

Men du lär dig, dock är det svårare..

Har du en stor plåt som skall svetsas, där plåten ligger platt ner mot marken, så blir det fruktansvärt mycket spott på plåten som e rätt så svårt att få bort.. så om möjligt, o beroende lite på vad du svetsar, så luta upp plåten eller materialet en aning. men samtidigt får du tänka på att smältan vill åt det hållet som jordens centrum befinner sig åt. Kanske skydda plåten med annan skräpplåt?! ja, du lär dig nog :)

Efter att du svetsat så är det bara ta en kraftig stålborste.. mycket av det fula, är bara flussmedel som ligger över svetsen.. oftast så döljer sig en riktigt fin svets där under... inte riktigt lika jämn som riktig svets, lite mer ojämn, typ knottrig, med knottor som är 0.2 mm eller liknande.. väldigt små iaf.
bara att borsta upp med stålborsten.



vad gäller plåten. det e olika effekt som gäller beroende VAR på plåten du svetsar. mitt på plåten, så kan du nog ha full effekt om du inte bränner för länge,men skall du najja ihop 2 st plåtar, genom att svetsa i kanten, då behövs antaligen midnre (Har aldrig kört på en så lite som 80A). Ärligt talat så har jag aldrig koll på AMP-antalet när jag kör, men tänk bara på att när du svetsar ute i kanter, så kan värmen inte ta vägen någon stans, o de smälter de väldigt snabbt... något som du säkert redan vet.

det e bara öva.. för 1.5mm stål, så tror jag definitivt att din svets kommer räcka..


RENT O SNYGGT är ett krav!
o har du lagt en svets, o skall lägga en ifrån den, eller över den eller liknande... så POLERA UPP OCH FÅ BORT ALLT SLAGG :)


Lycka till! underbart verktyg de där :)
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tack för alla bra tips:tummenupp

Ska framförallt testa att rengjöra ytorna extremt noga innan jag börjar svetsa.

Hur gör man bäst för att svetsa två stycken som har en liten spalt emellan. Tycker det blev extra dåligt:D

Återkommer med en rapport när jag testat lite av era tips:)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
öva öva öva.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

...Hur gör man bäst för att svetsa två stycken som har en liten spalt emellan. Tycker det blev extra dåligt:D ...

Svetsa är väldigt mycket tyst kunskap, dvs det är svårt att beskriva. Så jag håller med Ozeo, öva ova. Men vad gäller just stumsvets med spalt så kan du börja med att prova medsvetsning, om du inte redan håller handtaget så. Man talar ju om med- resp motsvetsning.

Du ska ju ha en nyckehålsformad smälta som du matar tillsatsmaterialet i, och vid medsvetsning så håller du alltså handtaget så att munstycket är riktad mot den färdiga svetsen.

Motsvetsning ger bättre kvalité men är knixigare i tunna material om man lätt tycker sig bränna hål. De flesta av oss amatörer medsvetsar i plåt.

Mvh
J
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Köp ett häfte om svetsning på Biltema 73-400, kostar inte mycket. Jag lärde mig genom att läsa det, och att öva, såklart. Skaffa en ren plåtbit (>1 mm) som du öva att svetsa långa (>10cm) "streck" på. När du kan det är det dags att försöka svetsa samman delar.
Eftersom du inte kan juster matningen får du antagligen försöka reglera svetsen genom att föra svetshandtaget i olika hastigheter.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej igen!

Nu har det blivit en del svetsande...Går betydligt bättre nu! Något av hemligheten verkar vara (som ni alla redan berättat) att verkligen rengöra ytorna som ska svetsas. Dessutom funkar det mkt bättre om man håller munstycket väldigt nära det som ska svetsas.
Kul är det i alla fall!:)
Tack för all hjälp!

En fråga: Har ju köpt clabbes svets för 0,8mm flusstråd. Biltemas 0,9mm flusstråd kostar bara en fjärdedel av priset. Någon som vet om jag kan köra med den i clabbe-svetsen? Kanske kan man bara byta till biltemas gashylsor?

:tummenupp
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Svetsa är väldigt mycket tyst kunskap, dvs det är svårt att beskriva. Så jag håller med Ozeo, öva ova. Men vad gäller just stumsvets med spalt så kan du börja med att prova medsvetsning, om du inte redan håller handtaget så. Man talar ju om med- resp motsvetsning.

Du ska ju ha en nyckehålsformad smälta som du matar tillsatsmaterialet i, och vid medsvetsning så håller du alltså handtaget så att munstycket är riktad mot den färdiga svetsen.

Motsvetsning ger bättre kvalité men är knixigare i tunna material om man lätt tycker sig bränna hål. De flesta av oss amatörer medsvetsar i plåt.

Mvh
J

Hoppsan ett litet trådlyft...
Jag har precis handlat en ESAB C140 som jag kör med flusstråd. Har bara testat lite i helgen och får inte svetsen att bränna in ordentligt. Nu har jag iofs kört i 3-4 mm stål och det är ju en liten maskin men ändå. Funderar nu på detta med motsvetsning, jag har läst olika om vad det innebär. Och jag skiter egentligen i vad det kallas, frågan är hur jag svetstar för att smälta in i materialet bättre. Jörgen förklarar ju men förstår jag rätt? Man ska rikta pistolen mot väster och "köra" mot vänster - korrekt?

En annan sak, jag svetsade utomhus och stålet var väl ca 5 grader, spelar det någon roll om stålet är 20 grader istället?

Andra tips för mer effekt ner i materialet?

Till saken hör att jag har svetsat mycket lite och det var dessutom 10 år sedan sist :rolleyes:

/F
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
Tja.Från o motsvets är mest vad man trivs bäst med.5 eller 20 grader spelar ingen roll.Om man vill ha bättre inbränning i materialet så kör man på spraybåge,det vill säga ökar på ström o trådmatning tills svetsen börjar fräsa istället för att låta som en k pist:va .Är dock lite osäker på om din svets är lite klen för spraybåge.Men jag lovar att det går att svetsa så det håller o blir jävligt bra med kortbåge oxå.
 

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
Hur gör man bäst för att svetsa två stycken som har en liten spalt emellan. Tycker det blev extra dåligt:D


Gör små rörelser som ett c om och om igen.... knepigt med när du lärt dig tekniken så blir det fint.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vad betyder håltråd ?

Fick en "liten" del svetsad på firma där killen körde med 250 ampere (MIG) och håltråd sa han.
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
Nja,rörtråd har man allt skyddsgas till.Skillnaden är att du kör på spraybåge med hög ampere och att det blir slagg på svetsen.Precis som när man svetsar pinne:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har aldrig svetsat med flusstråd, men jag har hört att det ska vara lite trassligt med flusstråd på tunnplåt, att man måste stålborsta bort flusskladd emellanåt och att den är riktigt bängligt om det inte är ny plåt. Som vid rostlagning av bilar etc. Men som sagt, vad gäller MIG så har bara svetsat med skyddsgas.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Rörtråd andvänts mycket vid ren produktion då det går fort även i tjockt gods

Rörtråd fungerar som en ut och invänd elektrod till pinn-svetsen.


Jag har kört 400 A mig med rörtråd i 6 mm järn,det var som att köra rymdraket ,man fick vara snabb så det inte brände igenom :skrämd
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
fasen vilken skön tråd bara bra tips och inget gnäll på för klen eller billig svets som det brukar dyka upp :yoparty
tack för tipsen :tummenupp
 

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Trollishättan
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
GRabbar, vill inte låta bossig här men.. Byggar man eller reparerar grejjer som ska va på en mc så svetsar man TIG. Nu har ju inte alla en Tig hemma(inte ens jag som licenns svetsare.) kostar sådär 20 loppor för en vettig. Tig svetsning ger överlägsen kvalitet och utseende.
All den kraft som går genom en bakram när man slår på fult ut ur en böj på bana, så måste man vara helt säker på att det håller.
Vet race folk som lagat fotpinneplattor bara för att vurpa igen när de trampat av fotpinnen när de gått från sida till sida...
Näst ihop din moddade grej hemma. Hör av dig till en vettig firma där någon kan Tig svetsa skarvarna åt dig.
Mvh Fredrik
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top