sporthoj.com - wiki ?

Skulle en wiki vara bra för sporthoj.com?

• Antal röstningar
    0

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cectek Quadrift
Det finns ju helt klart mycket kunskap bland de miljarder användare som befinner sig här på forumet. Problemet är ju att det är otroligt svårt att hitta den information man söker i och med att det blir 17 sidor med träffar på vilket sökord man än knappar in. Vore det därför inte fiffigt att piffa upp stället med en wiki - för de delar där det passar som t.ex. garageforumen och racing-forumen. Det skulle ju kunna bli ett överskådligt och aktuellt arkiv över all den kunskap som finns här.

Uhm... tja.. det är ju bara spånerier. Jag är ju inte själv så aktiv så...

Grym idé, jag skulle nog inte kunna bidra så mycket, men det vore verkligen super om det blev något av det.

Kanske var det inte helt fiffigt att lägga den här tråden i off-topic forumet. :) Hade kanske passat bättre i racing-delen :D

Är det inte risk att alldeles för många som mig skriver en massa skit då? Alltså som inte kan nått.

Eller missar jag en del i kvalitetssäkringen?

Frågan är vem som kan ha huvudansvaret att kolla att all information är korrekt. Det är ett stort ansvar. Många åsikter om många ämnen. Kan vara flera svar på en fråga.

Frågan är vem som kan ha huvudansvaret att kolla att all information är korrekt. Det är ett stort ansvar. Många åsikter om många ämnen. Kan vara flera svar på en fråga.

Jo, administrationen är väl det som är knepigt, men att ha någon eller några personer som ansvariga för ett mindre delområde borde funka i teorin i alla fall.

Sedan så kan man ju besvara samma fråga på flera olika sätt om det inte finns någon absolut sanning, det blir ju ändå mer överskådligt än att försöka hitta information i 345 svar i 7 trådar på ett forum. =)

Är det inte risk att alldeles för många som mig skriver en massa skit då? Alltså som inte kan nått.

Eller missar jag en del i kvalitetssäkringen?

Kvalitetsäkringen på vanliga Wikipedia fungerar ju utmärkt, jag ser inga problem med bristande kvalitet sålänge man inte har en wiki som skall svara på vilket avgasystem som låter bäst eller bästa sättet att bli med i kettingjenget....

Poängen med en wiki är att det inte finns någon huvudansvarig. Alla bidrar, skriver någon fel rättas detta snabbt..

Finns undersökningar som visar att wikipedia.org är minst lika korrekt som ett tryckt uppslagsverk..

Frågan är om det fungerar på ett såpass litet community som sporthoj.com är..

Det finns spelsajter som nyttjar Wiki. Jag har inte arbetat med det själv. Men kan ju helt klart avsätta tid för att se hur integrationen skulle se ut.

En annan sak att tänka på är att wikin gärna skall vara PublicGNU licensierad dvs att Swedie inte äger de komersiella rättigheterna till det som skrivs.
Ingen kritik mot swedie men det har varit en del incidenter på andra wiki/forum där en del skribenter har lagt ned massor med tid på en topic och gjort något som i princip blev en artikel, då tog forumägaren artikeln och fick pengar för den då den publicerades i en tidning.

Poängen med en wiki är att det inte finns någon huvudansvarig. Alla bidrar, skriver någon fel rättas detta snabbt..

wiki låter otroligt spännande och bra.
Men, alltså det där med att fel "rättas". Av vem rättas det, och vem avgör vad som är korrekt information?

Äger alla rättighet att ändra i ett wiki?

Om kreti och pleti går in och rättar så kanske det inte är helt lyckat alla gånger.

Känner att jag inte helt och fullt förstått wiki-konceptet

Tycker det är en utmärkt idé! :tummenupp

Sökfunktionen är så statisk att det inte är någon idé att söka längre, lättare att lägga upp en ny tråd med sin fråga.

Hade varit kanon att tex kunna leta i wikin efter regndäck och där hitta alla info som hör till ämnet, tex däckstryck, livslängd osv (bara som ett exempel).

wiki låter otroligt spännande och bra.
Men, alltså det där med att fel "rättas". Av vem rättas det, och vem avgör vad som är korrekt information?

Äger alla rättighet att ändra i ett wiki?

Om kreti och pleti går in och rättar så kanske det inte är helt lyckat alla gånger.

Känner att jag inte helt och fullt förstått wiki-konceptet

Hela poängen är att när någon går in och ändrar i en artikel sänds en pling till de som prenumererar på artikeln så kan de gå in och kolla så att ändringen "är sann".....

Helt lysande idé! :tummenupp

För som någon redan sagt, det finns sådana enorma mängder kunskap lagrat här på Sporthoj.com, men sökmotorn är så kass att man inte får fatt i det man vill ha utan hellre startar nya trådar med sina frågor.

Det finns ju helt klart mycket kunskap bland de miljarder användare som befinner sig här på forumet. Problemet är ju att det är otroligt svårt att hitta den information man söker i och med att det blir 17 sidor med träffar på vilket sökord man än knappar in. Vore det därför inte fiffigt att piffa upp stället med en wiki - för de delar där det passar som t.ex. garageforumen och racing-forumen. Det skulle ju kunna bli ett överskådligt och aktuellt arkiv över all den kunskap som finns här.

Uhm... tja.. det är ju bara spånerier. Jag är ju inte själv så aktiv så...

Det är väl inget som hindrar att du/ni sätter igång på en gång och skriva på http://sv.wikipedia.org/ ? :va

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon