Någon som kan bil-el??

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Jag har strul med mitt MC-släp och bilen.

Någon som vet någon som gillar att mickla med bil-el? Mången skön skattefri hundralapp utlovas...

Bil: Volvo 740 88
Släp: Erde MC släp.

Problem:
Lamporna lyser lite som dom vill...

Det hela började med att jag skulle kolla släpets skick, det är dags för besiktning och jag vet att det har skummat sig lite.
Förra året gick dimljuset igång varje gång man kopplade på släpet på bilen tex.

Så, testar lite, byter ut två lampor o allting ser hyfsat ut förutom att en skyltbelysning är mulad o behöver bytas ut helt och att mittersta bromsljuset på bilen av någon mystisk anledning lyser hela tiden när släpet är inkopplat. En defekt jag dock känner jag kunde leva med.

Iväg o fixa skyltbelysning. När jag väl kommer tillbaka så dör det mesta...

Som det ser ut nu så har positionsljusen på vänster sida på bilen dött. Bromsljus funkar. Alla lampor är testade o dom fungerar både på bil o släp.

Om man jiddrar med kontakten till släpet så kan man få släpet att funka någerlunda och då tänds ETT av positionsljusen på bilen på vänster sida (dom är alltså döda om släpet inte är påkopplat). Väldigt spännande. Bromsljuset i mitten (i bakrutan) lyser också konstant.

Jag har varit iväg på biltema o fixat prylar för att byta ut släpkontakten på bilen eftersom det känns som där finns något glapp. men när jag väl påbörjat det känner jag att jag nog gör mer skada än nytta om jag fortsätter.

Så, därför frågan. Var fasen lämnar jag bilen/släpet för att få det här fixat? Märkesverkstad känns föga intressant med tanke på bilens ålder och prislapp. Det blir antagligen billigare att byta bil...
Samtidigt är bilen bra o jag vill inte byta.
Så, någon som känner sig manad eller har några bra tips på någon som kan tänkas kunna det här?
Jag betalar bra.

/D.esperat
 
Tycker det låter som om du har ett "jordfel" på släpet, har du provat "kontaktfett". Du kan även passa på att kolla "stiften" på både släp o bil, kolla om dom är ärjade eller skadade på något sätt.

Är själv elektriker så el förstår jag men bilar inte. :D
 
Tycker det låter som om du har ett "jordfel" på släpet, har du provat "kontaktfett". Du kan även passa på att kolla "stiften" på både släp o bil, kolla om dom är ärjade eller skadade på något sätt.

Är själv elektriker så el förstår jag men bilar inte. :D

Instämmer, det låter som ett jordfel.

Kontrollera alla sladdar så du inte har någon skada på dem och dom är hela så prova med att dra en separat jordkabel för att se om det löser problemet.

Kontrollera även att alla sladdar är kopplade rätt till lamporna på släpet.

På mitt släp hade förra ägaren mixat friskt mellan + & - så jag hade liknande problem...
 
... o jag begriper allt :D
10-punkters felsökning av släp:
1. Köp 556-olja på t ex Micro (finns nog på alla ställen, inklusive bensinmackar). Alla rätt navlade människor har det hemma!
1. Börja med att spreja ned kontaktdonen (bil o släp)
2. Raffsa runt med stålborste (försiktigt)
3. eller 9. Om felet kvarstår - koppla in annat, fungerande släp och kolla om felet kvarstår då oxå. Om kvarvarande - BYT BIL, till en med Turbo och drag!
Om annat släp fungerar:
5. Kolla så inte ledningen släpat i marken (skador på isoleringen)
6. Öppna släpets armaturer (baklyktor), kolla anslutningar och spreja 556 (ta bort ljuskällorna först, annars dör dessa inom 10 driftstimmar pga återreflekterad värme från oljeskiktet), leta upp fördelningsdosan på släpet (förmodligen bak eller i en av "baklamporna" - spreja 556.
7. Spreja ned flaket med 556 :rolleyes:
8. Kolla alla ledningar och dessas genomföringar, klämmor under/i hela släpet. Bruten isolering och felet är hittat.
9. Se punkt 3
10. Ställ släpet på botten av Snogeholmssjön.
 
... o jag begriper allt :D
10-punkters felsökning av släp:
1. Köp 556-olja på t ex Micro (finns nog på alla ställen, inklusive bensinmackar). Alla rätt navlade människor har det hemma!
1. Börja med att spreja ned kontaktdonen (bil o släp)
2. Raffsa runt med stålborste (försiktigt)
3. eller 9. Om felet kvarstår - koppla in annat, fungerande släp och kolla om felet kvarstår då oxå. Om kvarvarande - BYT BIL, till en med Turbo och drag!
Om annat släp fungerar:
5. Kolla så inte ledningen släpat i marken (skador på isoleringen)
6. Öppna släpets armaturer (baklyktor), kolla anslutningar och spreja 556 (ta bort ljuskällorna först, annars dör dessa inom 10 driftstimmar pga återreflekterad värme från oljeskiktet), leta upp fördelningsdosan på släpet (förmodligen bak eller i en av "baklamporna" - spreja 556.
7. Spreja ned flaket med 556 :rolleyes:
8. Kolla alla ledningar och dessas genomföringar, klämmor under/i hela släpet. Bruten isolering och felet är hittat.
9. Se punkt 3
10. Ställ släpet på botten av Snogeholmssjön.

Steg 11:
Byt ut 5.56en mot tändargas. Spreja i näsan och dra in allt vad lungorna håller. Fixat, nu skiter du i om släpet funkar eller ej.
 
Om du inte får rätt på det så kan jag hjälpa dig.
Har nog lite tid på lördag eftermiddag.
Slå en pling om du vill ha hjälp.

Stefan
 
tjing.. hade samma problem med hästtransporten, med den ena bilen fungerar det utmärkt, andra bilen nästan som du beskriver. Lite omkoppling på bilen så blev det bra. märkliga fel.. konstant bromsljus etc... ny kontakt från mekonom en och ett kopplingsschema så gick det bra

L Blinkljus vänster
54G Direkt till bilbatteriet
31 Jord
R Blinkljus höger
58R Bakljus höger,
nummerskyltljus
54 Bromsljus
58L Bakljus vänster

lycka till :tummenupp
 

Bifogat

  • husvagnskontakt2.jpg
    husvagnskontakt2.jpg
    36.8 KB · Visningar: 8,319
Jag tackar det hjärtligaste för alla tips och hjälp!!!
Nu ska här mekas... Igen..
Ska dock få lite hjälp. Det är inte lätt när man har tummen mitt i handen :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top