Farligt, farligt! Gottröra-Lunda kl 18.20

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Suzuki 1327 CR
Kör på väg hem från jobbet i Täby, via Frösunda mot Gottröra (i bil, grå Dodge Durango). Släpper förbi en hoj som sedan stannar och väntar in resten av gänget som jag förstår är på G. Vid travstallet Granby blir jag omkörd av de första tre, sporthojströjorna fladdrar snyggt i vinden. Vid fårfarmarn börjar hoj nr 4 köra om i vänstern upp mot 90 graders högern för att när det nyper höger börja haja att han är ute på MYCKET farligt vatten. Redan när han lägger sig för omkörning begår han första blundern. Det händer nämligen att även bilar skär kurvorna och hade jag inte vetat att han var där hade han sprattlat i fårnätet! Blunder nr 2, han fortsätter omkörningen dvs på UTSIDAN i högerkurvan där han sedan en lång stund INTE haft koll på om det kommer någon mötande.
Då infann sig tydligen rädslan och känslan av att detta kunde gå åt helvete och han bromsade och gick in bakom. TACK!
(OBS! jag kör inte för fort i bil, det sköter jag på hojen)
Vi har redan i år haft en dödsolycka på vägen och I..O som dansade ut på åkern vid macken. (Jag såg det hemmifrån och jag och frugan var där var där på två röda).
Snälla alla, kör med insidan och var rädda om er och alla andra.

ps. Nej, killen på den blå hojen, jag är inte arg, bara glad att det gick bra.ds

Det va jag på den blå hojen.

Omkörningen skulle inte ske i eller innan högerböjen, utan på den korta rakan direkt efter mellan kurvorna. För att hålla fart och god marginal så går jag upp jämnsides och tänkte smiska om. Men eftersom att det kom bilar mm så la jag mej snällt bakom och väntade. Något djupt vatten på kända vägar var det inte tal om.

Japp jag försökte med en fuling, men med handen på bromsen bedömde jag situvationen säker.
Tänk vilken skillnad det är på att sitta på hojen eller att bli omkörd av en.

??

Om du erkänner att du gjorde en "fuling" och dessutom måste ha hög beredskap på bromsen för att vad jag förstår marginalerna är små...
...är du inte ute på "djupt vatten", bara där?

Det som vi motorcyklister uppfattar som fulingar, kan många gånger ambulanspersonalen uppfatta som groteska efteråt. Låt oss alla (även mig) köra med marginaler till döden i år.

Jo jag erkänner att det var jag.
Väldigt ofta åker jag med hög beredskap på bromsen, korsningar, samhälle, bakom bilar mm.
Och jag har aldrig sagt att det var en klok manöver. Men gjort är gjort och jag kan inte få det ogjort.
Men någon fara var det inte.

Skulle man skriva en tråd på SH varje gång en hoj blåser om en dumt så skulle hela forumet vara fullt av trådarna.

Å jag skulle kanske inte kalla mej själv kamakazi pilot. 7år utan en enda incident och jag gissar att nästa 7 blir lika. Att Zero uppfattade situvationen på ett helt annat sätt en jag är ju uppenbart. Precis som när jag blir omkörd.

Håller med

Nej, visst håller med dig, det är ofta man kör med hög beredskap. Det händer att man gör felaktiga beslut fattade under loppet av 1/10 sekunder.

Visst skulle det bli många trådar bara om mig under de år jag kört och gjort dåliga beslut.

Frågan är bara: Måste vi köra så ?

Jag och en kompis lovade varandra att köra försiktigare förra säsongen, det gjorde vi för det mesta. Och jag kan inte påstå att det blev en sämre mc-säsong för det.
ps. vad du gjorde är inte intressant, eftersom vi alla kör hårt emellanåt. Men tråden lyfter en företeelse som kan vara intressant att diskutera.

Jag vet att jag är nördig, allt coolt jag lyckats göra eller säga har blivit till av misstag...

Om du erkänner att du gjorde en "fuling" och dessutom måste ha hög beredskap på bromsen för att vad jag förstår marginalerna är små...
...är du inte ute på "djupt vatten", bara där?
...

Det där är väl så fel det bara kan bli. Hög beredskap ska man alltid ha.

Snälla alla, kör med insidan och var rädda om er och alla andra.
Alla kör ju med insidan, men insidan skiljer sig åt -- så resonemanget blir cirkulärt.

Håller med.
Det räcker att tänka "Är det här ett bra ställe att gasa på?", innan man vrider på rullen.
Nej, det räcker inte. Alla frågar sig redan om det aktuella stället är bra att gasa på. Man gör sin bedömning -- ibland missbedömer man.

Eller åtminstone "Är det här ett skitdumt ställe att gasa på" :näsblod
Nej, inte det heller eftersom om man "gasat" -- så har man bedömt att det inte är ett "skitdumt ställe att gasa på".

Låt oss alla (även mig) köra med marginaler till döden i år.
Bara självmordsbenägna kör friviligt utan marginaler. Det är dock inte så lätt att balansera situationerna så att man har tillräckligt med marginaler eftersom man också har andra behov än att ha marginaler.

Bara självmordsbenägna kör friviligt utan marginaler. Det är dock inte så lätt att balansera situationerna så att man har tillräckligt med marginaler eftersom man också har andra behov än att ha marginaler.

Egentligen är det ju just det som är problemet.
Vilket behov kan vara viktigare än att ha marginaler?

Önskan om att leva på gränsen betraktar andra trafikanter som dåligt omdöme, oftast:confused:

Alla kör ju med insidan, men insidan skiljer sig åt -- så resonemanget blir cirkulärt.

Nej, det räcker inte. Alla frågar sig redan om det aktuella stället är bra att gasa på. Man gör sin bedömning -- ibland missbedömer man.

Nej, inte det heller eftersom om man "gasat" -- så har man bedömt att det inte är ett "skitdumt ställe att gasa på".

Ett allmänt jobbigt massvar. :huvet

En konstruktiv variant är att anvisa alla gasglada stackare till att åka bana istället, trafik är farligt, säkerhet har man hemma i soffan och marginaler är till för att utnyttjas, men inte överskridas!

Det va jag på den blå hojen.

Omkörningen skulle inte ske i eller innan högerböjen, utan på den korta rakan direkt efter mellan kurvorna. För att hålla fart och god marginal så går jag upp jämnsides och tänkte smiska om. Men eftersom att det kom bilar mm så la jag mej snällt bakom och väntade. Något djupt vatten på kända vägar var det inte tal om.

Japp jag försökte med en fuling, men med handen på bromsen bedömde jag situvationen säker.
Tänk vilken skillnad det är på att sitta på hojen eller att bli omkörd av en.
Han i bilen vet väl knappast vad du tänker göra,,, han förutsätter att du ska göra en idiotomkörning,,,, och det är ju lite skillnad på att göra det eller inte.

Jag fick skit för 2 omkörningar av 2 kärringar som för mej var helt under kontroll och hur lugna som helst,,,,,, bilist om du gör dit på vägen så blir allt bra.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP