Mc_kort

Jeppo

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2007
Ort
Vedum
Hoj
DT125R
:skrämd :skrämd HEJ. jag undrar om det är svårt att ta mc-kort a1. jag ska snart skriva upp ok jag e skit nervös:confused:
 
jag gjorde mit teoriprov den 11 april, och jag blev icke godkänd :( min vänn blev inte godkänd heller...så läs noga i böcker och pärmar som finns på trafikskolan! det är ett ganska svårt prov. :(
 
:skrämd :skrämd HEJ. jag undrar om det är svårt att söka på detta forumet ang. detta ämnet.






Och ja det är skitsvårt för den som inte läst på...
 
Jag gjorde mitt prov nu den 9onde eller 11fte, minns inte riktigt, men ja fick böckerna ungefär en vecka innan ja gjorde det, o ja kan säga att de enda ja gjorde varenda dag efter skolan var att gå hem o plugga, tillochmed hela fredagen... Men jag klarade det, dock med 1poäng över godkänt:rolleyes:
Men plugga så in i helvete tills du känner att du verkligen kan allt bra, så klarar du det nog:pannkyss
 
Se till att öva konbanorna så mycket ni kan PRIVAT.

Dyrt att slösa körtid på körskolan till att nöta konbanor.

Mmjaaee, gubben jag körde upp med tittade inte ens på när jag gjorde dem...

klarade teori med ett slarv fel, inga problem att köra upp alls.

jag hade inte pluggat specciellt heller. men, men, kanske är mycket svårare i sverige... :va

eller så är jag väldigt smart! :tungan
 
Jag skrev in mig på Tibble trafik skola i täby för några veckort sedan, värker rätt bra där. Är det någon annan hör som tagit A1 körkortet där? :)
 
Jag gjorde mitt prov nu den 9onde eller 11fte, minns inte riktigt, men ja fick böckerna ungefär en vecka innan ja gjorde det, o ja kan säga att de enda ja gjorde varenda dag efter skolan var att gå hem o plugga, tillochmed hela fredagen... Men jag klarade det, dock med 1poäng över godkänt:rolleyes:
Men plugga så in i helvete tills du känner att du verkligen kan allt bra, så klarar du det nog:pannkyss

Jag gjorde mitt prov 10/5 och fick också 53/70, alla frågor var skitlätta men jag slarvade hur mycket som hellst men skit samma jag är godkännd.:tummenupp
 
ok. men vad är det igentligen för frågor??. Eller är det blandade från teori böckerna?
 
Onödigt med ännu en körkortstråd, men här är iaf några gratispoäng till provet:

1: Se till att kunna reglerna för datumparkering
2: Se till att kunna reglerna för besiktningstider på bil beroende på reg# sista siffra
3: Se till att kunna reglerna för besiktningstider på mc
4: Se till att plugga in alla tråkiga siffror i miljökapitlet, lär dig skillnaden på CO/NO osv gaser
5: Plugga in alla tråkiga siffror om olycksstatistik
6: Se till att du kan räkna ut bromssträckor/rörelseenergi
7: Se till att du vet hur man räknar ut tjänstevikt vs totalvikt, vilka vätskor som räknas med på MC
8: Plugga hårt på vilka regler som gäller för omkörning i samband med korsningar/avfarter
9: Se till att komma ihåg vilka avstånd som gäller för parkering före/efter järnväg, övergångsställe, korsning
10: Be din lärare beskriva hur skjutsning påverkar väghållningen på MC, det kommer frågor på det som inte direkt finns beskrivet i teoriboken.
11: Se till att du vet reglerna för vilka lysen man får ha tända under olika förhållanden, både för bil och mc (det finns skillnader)
12: Läs på sidan om hur bred en lätt mc / tung mc får vara, effekt samt vikt/effekt gränser för lätt/mellan/tung.

Det är iaf några typiska frågor som man får fel på om man inte pluggat in boken utan bara försöker skriva provet för att man tror det räcker med att man kan de trafikregler man "använder dagligen"
 
Last edited:
Tja alla.
Har just köpt en begagnad vespa 125, för en väldigt billig peng. Nu undrar jag bara, såhär i efterhand eftersom jag hört rykten om att man måste köra upp med touring-hoj och läderklädsel och hela pariet, om jag inte bara kan köra upp med min vespa 125 i mina vanliga kläder såsom jag hade tänkt att köra med den varje dag?
 
Som ovan nämnt. Full utrustning och en mc på minst 123cc klarar en fart på 90km/h och har växlar.
 
Onödigt med ännu en körkortstråd, men här är iaf några gratispoäng till provet:

1: Se till att kunna reglerna för datumparkering
2: Se till att kunna reglerna för besiktningstider på bil beroende på reg# sista siffra
3: Se till att kunna reglerna för besiktningstider på mc
4: Se till att plugga in alla tråkiga siffror i miljökapitlet, lär dig skillnaden på CO/NO osv gaser
5: Plugga in alla tråkiga siffror om olycksstatistik
6: Se till att du kan räkna ut bromssträckor/rörelseenergi
7: Se till att du vet hur man räknar ut tjänstevikt vs totalvikt, vilka vätskor som räknas med på MC
8: Plugga hårt på vilka regler som gäller för omkörning i samband med korsningar/avfarter
9: Se till att komma ihåg vilka avstånd som gäller för parkering före/efter järnväg, övergångsställe, korsning
10: Be din lärare beskriva hur skjutsning påverkar väghållningen på MC, det kommer frågor på det som inte direkt finns beskrivet i teoriboken.
11: Se till att du vet reglerna för vilka lysen man får ha tända under olika förhållanden, både för bil och mc (det finns skillnader)
12: Läs på sidan om hur bred en lätt mc / tung mc får vara, effekt samt vikt/effekt gränser för lätt/mellan/tung.

Det är iaf några typiska frågor som man får fel på om man inte pluggat in boken utan bara försöker skriva provet för att man tror det räcker med att man kan de trafikregler man "använder dagligen"

Stort Tack till dig! Drog ut detta inlägg och pluggade på allt du sa, klarade det idag idag :) Kändes som om nästan allt hade ett finger i gröten. Kanon tack!
 
det här va jätte bra att veta om !!! stort tack.. :tummenupp
ska läsa nu på listan... så man klarar provet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top