Funderar på att köpa Ducati Monster men behöver hjälp

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tjena,

Jag jobbar utomlands hela månaden och håller på att få krupp för att jag inte vet vad jag ska ha för hoj när jag kommer hem (men måste ha en snabbt så klart). Nu börjar jag fundera på att köpa nåt helt annat och outforskat - Ducati Monster.

Jag är fullkomlig novis när det gäller Ducati men tycker som så många andra att de ser jävligt hårda ut och låter coolt. Sen är ju bara frågan hur det är att äga/köra.

Den jag funderar på är förmodligen en 900 för runt 60 000 kr (97-00 beroende på mil osv). Mina funderingar:

-Barnsjukdomar på vissa årsmodeller (vad ska man absolut inte köpa)?

-Hur pass driftsäkra är de (jag kan inte mecka för fem öre)?

-Vad kostar det att äga, försäkring, service (det är en massa remmar och grejer som måste bytas vad jag förstår, det låter dyrt) osv?

-Vad är det för serviceintervall?

-Hur är det att wheela/göra stoppiesar (pallar de för det och går det effektmässigt)?

-Hur är Ducati STHLM som verkstad, har de koll eller inte?

-Vanliga fel/produktionsfel, garantijobb som bör vara åtgärdade?

Hur gör man för att få bort "Ducce-skramlet" och vad kostar det? Jag skulle bli helt vansinnig av ett ständigt missljud i motorn...

Jag vet att det finns en hel del duccefantaster här och jag skulle bli otroligt tacksam om ni ville hjälpa mig med lite utbildning på denna, jävligt coola hoj.

Just det, har kört Fireblade 929 tidigare, så ni vet vad jag har för referensram .

Fridens kamrater,

Tarzan
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)


Den jag funderar på är förmodligen en 900 för runt 60 000 kr (97-00 beroende på mil osv). Mina funderingar:

-Barnsjukdomar på vissa årsmodeller (vad ska man absolut inte köpa)?

-Hur pass driftsäkra är de (jag kan inte mecka för fem öre)?

-Vad kostar det att äga, försäkring, service (det är en massa remmar och grejer som måste bytas vad jag förstår, det låter dyrt) osv?

-Vad är det för serviceintervall?

-Hur är det att wheela/göra stoppiesar (pallar de för det och går det effektmässigt)?

-Hur är Ducati STHLM som verkstad, har de koll eller inte?

-Vanliga fel/produktionsfel, garantijobb som bör vara åtgärdade?

Hur gör man för att få bort "Ducce-skramlet" och vad kostar det? Jag skulle bli helt vansinnig av ett ständigt missljud i motorn...

Har lite erfarenhet efter 6 år med min Monster som såldes i början av sommaren, så här såg den ut: http://web.telia.com/~u41816991/


Några snabba svar på dina frågor:

Inga kända barnsjukdommar, tidiga modeller hade möjligen lite sunkiga fjädringskomponenter men det rättades efterhand som modellen blev populär...

Kvaliteten är förträfflig, under mina år hade jag inte ett missöde, knappast ens en misständning...

Billig att äga, i synnerhet 2-ventilarna, åtminstone om amn tittar på försäkring och sådant.

Serviceintervallerna är 1000 mil, därefter bör ventilerna kontrolleras och kamremmarna bytas.
Detta är det tristaste, om du inte vill sköta servicen själva kommer den ofta upp i 5000 kronor...

Wheelies och stoppies...grabben, en Ducati gör sig bäst på kurviga vägar och då passar det sig dåligt på annat än två hjul...

Ingen aning om Ducati STHLM, jag bor i Skåne...

Inga, av mig kända, standardfel på 2-ventilarna. 4-ventilsmaskinerna dras med lite problem med vipparmar som drar upp servicekostnaderna.

Skrammlet från torrkopplingen är ganska enkelt att åtgärda: montera en original kopplingskåpa med en hel gummitätning så slipper du det mesta ljudet från kopplingen...

Kort sagt, en skitkul hoj med bra vägegenskaper och tillräcklig effekt för de flesta situationer.
Min 900Sie med helsystem och PowerCommander gav 84 bakhjulshästar.
Tillsammans med en verklig (inte fabriksuppgiven) vikt på 190 kilo fulltankad var den helt enkelt skitrolig på kurviga vägar, helt stabil och pålitlig i farter uppåt 180-200.
Minns en gång jag hade brått och var tvungen att ta motorvägen, tyvärr med en del sidovind.
Virvlarna bakom den lilla styrkåpan blev så jobbiga att jag fick avlasta nacken med en hand under käkbyglen på integralhjälmen och ändå var hojen stabil i 180 med en hand på styret...

Hittar du en hoj som är fräsch så är den ett säkert köp, jag fick 68´ för min -00´a i sommras men det var av en kille som uppskattade allt hemmagjort på hojen, de går sällan för såpass mycket.

Jämfört med en Fireblade komer du att köra på ett helt annat sätt, mycket mer på mellanregister och mindre på varvtal, maskinerna är såpass olika att det är svårt att jämföra, men du kommer att ha minst lika roligt på en Monster.
 

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
-Barnsjukdomar på vissa årsmodeller (vad ska man absolut inte köpa)?

Vet inte men har hört att man inte ska köpa 600 äldre än 97 iaf& att vipporna är bättre efter -01 (på tidigare modeller kan man få kromsläpp lättare än på dom nyare).
Men detta är inget jag ät 100 på-

-Hur pass driftsäkra är de (jag kan inte mecka för fem öre)?

Dom 2 duccar jag ägt har jag bara haft ett problem med och det var en packning vid cyl.foten som läckte lite (matsked på 20 mil typ) annars har dom inte strulat för mig iaf.

-Vad kostar det att äga, försäkring, service (det är en massa remmar och grejer som måste bytas vad jag förstår, det låter dyrt) osv?

Jag har en S4 monster och är 30 år bor 2 mil från Helsingborg, premien ligger på 4300hel/hel , service varierar men "stora" ligger på ca 8000 -12000 beroende på vad som behövs bytas (slitna vippor)

-Vad är det för serviceintervall?
Se bilderna, iofs i miles men .....

-Hur är det att wheela/göra stoppiesar (pallar de för det och går det effektmässigt)?

900?? säkert men en s4 eller s4r är nog trevligare till det.
Kolla Christian Pfeiffer stunta runder på sin.

-Hur är Ducati STHLM som verkstad, har de koll eller inte?

Vet ej då jag bor i rätt ände av landet så att säga :näsblod


-Hur gör man för att få bort "Ducce-skramlet" och vad kostar det? Jag skulle bli helt vansinnig av ett ständigt missljud i motorn...

Köper en annan korg med fler tänder / en i alu eller en "Zekekoppling"

Hoppas detta hjälper dig lite iaf.
 

Bifogat

  • 0-12000miles.jpg
    0-12000miles.jpg
    60.7 KB · Visningar: 486
  • 13-25000miles.jpg
    13-25000miles.jpg
    66.5 KB · Visningar: 283
Last edited:

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Har lite erfarenhet efter 6 år med min Monster.

Tusen tack, du verkar ju onekligen veta ruggigt mycket om just denna modell. Det var ju inte mycket som var original på ditt ex. men den var ju riktigt fräsch!

Annars verkar det enda problemet vara kostnaden av service (som sagt, jag kan inte mecka alls och lämnar alltid in till verkstad).

Återigen, tusen tack för mycket utförliga svar.

Om det är något annat Ducce-freak som vill uttala sig om Stockholms-verkstaden så vore jag tacksam. Jag undrar också hur ofta det är stor resp. liten service? Vidare så undrar jag också vad en lite service kostar?

Fortsätt gärna fylla på med mer info.
 
Last edited:

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag hade inga problem med Ducati Sthlm, och dom fick tyvärr göra en del jobb åt mig efter handhavandefel...
Lasse i verkstaden är lång, smal, skäggig och GUD!

Fredrik:tomten
 

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Jag hade inga problem med Ducati Sthlm, och dom fick tyvärr göra en del jobb åt mig efter handhavandefel...
Lasse i verkstaden är lång, smal, skäggig och GUD!

Fredrik:tomten

Vad gällde det för hoj/årsmodell och vad menas med "handhavandefel"?

Tack för svaret förresten.
 

sportbike

Guest
Ducati Stockholm får 5 poäng av 5 möjliga av mig.....
 

dempad

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Väsby
Hoj
Såld KTM 690 SM -07
Kan bara hålle med att (lång) Lasse e grym på att mecka hoj.
Tidigare meckade han HD, hjälpte farsan med att fixa den :tummenupp
 

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Jaha, jag tycker att det här börjar låta lovande. Återstår bara att hitta ett bra ex. för rätt pris verkar det som.

Tack för all hjälp!

Det är klart, jag blir ju inte ledsen om ni fortsätter skriva vad ni tycker under tiden.
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Verkstaden på Ducce Sthlm får 5 av 5, däremot e jag inte lika impad av butiksdelen. Det mesta som man behöver butiksdelen till går å andra sidan å fixa på nätet istället :)

Har servat mitt monster där vid flertalet tillfällen och det har funkat kanon.
Om jag inte minns fel betalade jag ca 3500 för lilla servicen (1000) och ca 4500 för den större (2000) inkl. rembyten.

Har en M900 -97 med massa lull-lull till salu snart om det kan vara intressant.
 
Last edited:

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
ducati stockholm vet verkligen vad dom håller på med, dom ger goda råd men tar bra betalt (det har dom rätt att göra också) . men sen när du ska sälja ditt monster, om du nu någonsin gör det =) så ser det bra ut på pappret att den e servad på sthlm...
lilla servisen =1000mil,3000mil,5000mil den kostar 3800kr på ducati sthlm
stora servisen=2000mil,4000mil,6000mi den kostar 6900kr på ducati sthlm

kamremmar ska bytas var 24:e månad eller var 1000:e mil
remmarna kostar 465kr + en 500 hundring i arbete så totalt 1000kr...
jag betalar 950kr/mån helförsäkring 47år bor i city =)

så köp ett monster (du måste köpa 900cc eller mer) det får du för 60000kr typ 900cc -99, jag betalade 57000kr för mitt 900 ie den har gått mycket (4000mil)....se till att alla servisar e gjorda, helst ska du köpa en som stora precis e gjord på, det gjorde jag...sen e det bara tuta och köra...se till att drivpaketet är bra eller utbytt...
 

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Hus med för litet garage...
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Italia Bike Center i Arboga är också riktigt bra :yoparty

Där har jag lämnat mitt Monster när det varit dags...

/issi
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kompisen har en Ducati 748 som han lämnade in hos AVA MC men nu har det tagit 2 mån och han har inte fått sin hoj ännu, dock så kan man inte klandra AVA MC denna gången utan Ducati har inte kunna leverera saker från Italien av någon konstig anledning?? :confused:

Sen fick han fel kamremmar så det blev att vänta lite längre. Vet ej hur mkt billigare AVA MC var om man jämför med Ducati Stockholm men det var några tusen men skulle lägga mina pengar på Ducati Stockholm istället för min stämpel mot AVA MC kommer aldrig tvättas bort såsom min flickvän & jag har behandlats av dem där. Nu pratar vi i huvudsakligen säljarna, verkstan kan mkt väl vara super!
 

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Köp aldrig någonting på AVA MC.:huvet :huvet :huvet


ava mc suger fett...det är nog bara bullshit de där om att ducati inte kan leverera...då skulle väl det varit problem på ducati stockholm också eller???dom kanske får sina grejer från Uzbekistan??!!! Bojkotta ava säger jag bara...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top