Transponder AMB TranX 260 beställning på roadracing.se

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Hej alla Supermotard-åkare

Behöver ni en AMB TranX 260 går de att beställa på

http://www.roadracing.se/forms/transponder/

Om någon kan tänka sig att dela ut transpondrarna på första Supermototävlingen och hämta upp dem i Södertälje, så skulle ni kunna spara frakten. Finns det någon som kan hjälpa sina kollegor så är det bara att göra det. Vid frågor mejla

Mvh
Henrik Nordgren
henrik@nordgrenracing.com

PS Anledningen till att transpondrarna är dyrare på rr.se än i USA är att i USA betalas bara skatt om det köps i delstaten (och skulle skatt läggas på är den 5-7%)
 
Nu har jag snackat med Nordgren & kommit överens om att jag kan plocka upp transpondrar till alla er som vill slippa fraktkostnaden. Jag kommer då ha med dom till första SM-deltävlingen i Sommen 5-6/5.

Under dagen/kvällen kommer beställningsformuläret ändras så det finns ett alternativ att välja för oss supermoto förare oxå (idag finns bara alt. hemsickat eller lev till första RR-SM).

Sist men absolut inte minnst! 2/4 MÅSTE pengarna finnas på det PG som angetts, hur många dagar det atar exakt att få över pengarna kan jag inte svara på. Men det är väl torsdag eller fredag denna vecka SENAST för att pengarna ska vara framme i tid! (kolla med din bank) ...så fundera inte för länge.

Enl. Nordgren så är detta med största sannolikhet sista beställningen för året. Så om man inte redan skaffat transponder eller vill lösa det på annat vis så är detta sista chansen.
 


Enl. Nordgren så är detta med största sannolikhet sista beställningen för året. Så om man inte redan skaffat transponder eller vill lösa det på annat vis så är detta sista chansen.

Kommer det bli så att svemo har koll på våra transponder id, så att klubbarna får en lista när de ska hålla i tävlingen? Eller ska man bara anmäla det i anmälan till tävlingen?
 
Kommer det bli så att svemo har koll på våra transponder id, så att klubbarna får en lista när de ska hålla i tävlingen? Eller ska man bara anmäla det i anmälan till tävlingen?

Ingen aning!
Men det vore ju smidigt om det togs upp redan vid anmälan.
 
På RR-sidan så skriver du i ditt transpondernummer vid anmälan, för att man tex ska kunna låna ngn annans transponder om man kör tex ett B-race och känner en A-förare. Kan inte svära på att det blir så för er men det finns ju fördelar med det systemet också.
 
Visserligen fel tråd att gnälla i, men men...

Jag har fortfarnade inte fått klart för mig varför vi inte använder AMB-MX-transpondern? Vilka klara fördelar finns det?
Jag hittar inga.
Eftersom alla är överens om att vi behöver fler utövare till vår lilla sport känns de som att skjuta sig i foten då man inte valde den transponder som crossen och enduron använder.
Finns mig veterligen fler cross- och enduroförare än roadracingditon.
Vet att inlägget är ett halvår sent eller något liknande.

Om man köpte en AMB-MX transponder som det stod på SVEMOS hemsida(och fortfarande gör) redan innan beslutet att använda AMB Tranx260 togs, betalar då SVEMO för den nya transpondern?

Någon som vet och hört något?
 
Visserligen fel tråd att gnälla i, men men...

Jag har fortfarnade inte fått klart för mig varför vi inte använder AMB-MX-transpondern? Vilka klara fördelar finns det?
Jag hittar inga.
Eftersom alla är överens om att vi behöver fler utövare till vår lilla sport känns de som att skjuta sig i foten då man inte valde den transponder som crossen och enduron använder.
Finns mig veterligen fler cross- och enduroförare än roadracingditon.
Vet att inlägget är ett halvår sent eller något liknande.

Om man köpte en AMB-MX transponder som det stod på SVEMOS hemsida(och fortfarande gör) redan innan beslutet att använda AMB Tranx260 togs, betalar då SVEMO för den nya transpondern?

Någon som vet och hört något?
Som vanligt: fråga peter.larsson[at]svemo.se :tummenupp

AMB-MX tar bara upp till 120km/h!

Där har du en orsak.
 
Last edited:
AMB-MX tar bara upp till 120km/h!

Går att lösa genom att ha målgång på så sätt att man inte kan passera med en fart över 120km/h.
Pratade med en initierad och han menade på att passerade vi slingan under 200 km/h var det inga problem. Men det kanske är bäst att vara på säkra sidan.
 
Går att lösa genom att ha målgång på så sätt att man inte kan passera med en fart över 120km/h.
Pratade med en initierad och han menade på att passerade vi slingan under 200 km/h var det inga problem. Men det kanske är bäst att vara på säkra sidan.

Så det är "bara" att bygga om alla de (iofs kanske bara två) banor där vi passerar linjen nära 120 och dessutom lägga restriktioner på alla som vill bygga nytt? Inte riktigt vettigt tycker jag.
Även om en initierad säger att de klarar mer skulle inte jag vilja ta beslutet om att chansa och gå långt över specen och sen få superpisk för att det inte funkar för vissa personer som kanske inte har fulladdade transpondrar.
 
Är inte transpondrarna kompatibla med varandra alls utan RR transpondrarna fungerar inte till cross/enduro?
 
Last edited:
Så det är "bara" att bygga om alla de (iofs kanske bara två) banor där vi passerar linjen nära 120 och dessutom lägga restriktioner på alla som vill bygga nytt? Inte riktigt vettigt tycker jag.
Även om en initierad säger att de klarar mer skulle inte jag vilja ta beslutet om att chansa och gå långt över specen och sen få superpisk för att det inte funkar för vissa personer som kanske inte har fulladdade transpondrar.

Antar att du syftar på Linköping i ena fallet. Vad användes förut? Har nästan för mig att vi har använt AMB mx där. Men jag kan ha fel.
Vilken är den andra banan?
Jag är inte emot bättre/säkrare teknik, men om man inte behöver supervärsting-grejor så är det bättre att anända den teknik som cross och enduron använder.
Vet inte riktigthur fort detgår över mållinjen i Linköping, men så mycket över 120 kan det inte vara. Eller?
Vore intressant att montera en AMBmx på en R-hoj och flåsa på för fullt förbi koaxslingan och se hur väl tiden reggas.


Att ha en fulladdad transponder är väl förarens ansvar och beror väl inte på vilket system man använder!?:va
 
Last edited:
Antar att du syftar på Linköping i ena fallet. Vad användes förut? Har nästan för mig att vi har använt AMB mx där. Men jag kan ha fel.
Vilken är den andra banan?
Jag är inte emot bättre/säkrare teknik, men om man inte behöver supervärsting-grejor så är det bättre att anända den teknik som cross och enduron använder.
Vet inte riktigthur fort detgår över mållinjen i Linköping, men så mycket över 120 kan det inte vara. Eller?
Vore intressant att montera en AMBmx på en R-hoj och flåsa på för fullt förbi koaxslingan och se hur väl tiden reggas.

en fråga, funkar amb 260 på mx banor, eller är det två olika system?
 
Peter har snackat om nya och gamla dekodersystem för de olika typerna. Minns såklart inte exakt hur det hängde ihop. Det funkar åt ena hållet men inte andra eller nåt sånt. De som vill veta mer kan ju fråga Peter direkt istället för att tjafsa och spekulera här. Eller hur!?
 
Har skaffat Enduro så jag skickade frågan till AMB om ja kunde behålla min RR transponder, fick följande svar.

Hi Joakim,

Thank you for your e-mail.

It is not possible to use a TranX260 transponder for the motorcross.
These are 2 different systems and the MX decoder will not pick up the 260 signal...unfortuanetly.

If you need a transponder for motorcross you have to buy a AMBmx transponder.
if you have any questions, do not hesitate to contact me directly.

Best regards,
Janneke van 't Oever

AMB i.t.
Zuiderhoutlaan 4
2012 PJ HAARLEM
The Netherlands
Phone: +31 23 529 1893
Fax: +31 23 529 0156
E-mail: joever@amb-it.com
Web: www.amb-it.com
 
Peter har snackat om nya och gamla dekodersystem för de olika typerna. Minns såklart inte exakt hur det hängde ihop. Det funkar åt ena hållet men inte andra eller nåt sånt. De som vill veta mer kan ju fråga Peter direkt istället för att tjafsa och spekulera här. Eller hur!?

Jag har "tjafsat" lite med Peter också och fått svar på mina funderingar.

Svar från Peter Larsson, SVEMO:

Det finns väl tva argument som är mer eller mindre bra, det är ju lite i betraktarens ögon.

1, Tranx ger sporten inte den begränsning som MX transpondern ger vad gäller hastighet och är vad AMB stödjer för supermoto.
2, Klubbarna har vidare användning för ett Tranx system men ett MX system skule de bara kunna använda för supermoto, och det är större brist pa klubbar än förare.

Bra eller daligt ett beslut var jag i stort sett avkrävd fran i stort sett alla hall och det gick inte att göra alla glada.

Hoppas det duger som svar.

mvh
/Peter


Anledningen till att jag valde att fråga på forumet var att jag ville få olika svar.
Jag nöjer mig med Peters svar och beställer en Tranx260.

Men av någon anledning kommer jag att tänka på sagan Kejsarens nya kläder.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top