Licenskurs RoadRacing

Nu ska jag inte smöra för Micke (Eazyliving) men han är en jäkligt bra kursledare med svar på det mesta så ni som har möjlighet rekommenderas att gå licenskursen hos LMS :tummenupp

Å jag som trodde det datumet var taget för länge sedan då RR träningslägret blev inställt?

Eller har jag blandat ihop det nu igen....:va
//
Benny

Äntligen är datumet fastlaget för LMS Licenskurs på Sviestad i Linköping. Fredagen den 13/4 är det teori och lördagen den 14/4 gasar vi lite på banan.
//Micke

Å jag som trodde det datumet var taget för länge sedan då RR träningslägret blev inställt?

Eller har jag blandat ihop det nu igen....:va
//
Benny

Yepp, söndagen är bortbokad till nåt annat (RS Asfaltssprinten (Folkrace)) och endagars "träningsläger" där man inte får köra så värst många timmar känns onödigt.

2 dagars i Karlskoga känns mer intressant faktiskt ;)

För den oinvigde:
Innebär en sådan här kurs att man blir provad för och om godkänd får licens ELLER
innebär det helt enkelt en kurs för att senare kunna ta licens.

För den oinvigde:
Innebär en sådan här kurs att man blir provad för och om godkänd får licens ELLER
innebär det helt enkelt en kurs för att senare kunna ta licens.

Du får ett papper där det står att du genomfört kursen, sen är det bara att lösa ut licensen och köra!

Fortsätt...

Lösa ut licensen gör man en gång per år?
Enkel licens?

Är RR-licens ett vettigt alternativ om man är helt såld på bankörnning, ej funderar på att tävla men tycker det verkar dyrt att skrota sin gathoj?

Last edited:
Är det amatörlicensen du menar?
Den får man väl inte tävla med?

Men man får träna. Finns ju vissa som inte vill tävla utan bara träna. :)

Fortsätt...

Enkel licens?

Är RR-licens ett vettigt alternativ om man är helt såld på bankörnning, ej funderar på att tävla men tycker det verkar dyrt att skrota sin gathoj?

Licensen löser du ut en gång per år.

Det kan väl vara ett bra alternativ att ta licens och köra träningar och bandagar med RR-hoj i stället för att skrota gathojen. Både säkrare och billigare.

Last edited:
Fortsätt...

Enkel licens?

Ja.
Träning och "enklare tävling", till större tävlingar (SM t ex) kan man lösa ut engångslicenser.

Jag tycker det är ett vettigt alternativ. Kör du mycket bana med gathojen så blir det billigare med racehoj men "måste" du ha gathoj också så kanske vi inte ska prata ekonomi. :D

Är det amatörlicensen du menar?
Den får man väl inte tävla med?

Amatörlicens, den enkla formen av licens, som fr o m i år krävs för att man ska få träna, gäller för "enklare tävling", alltså klubbrace. Med en Amatörlicens i botten kan man lösa ut en engångslicens för en nationell tävling, alltså B-race, ERF, SM, SO, till en kostnad av 400 kr.

Läs om amatörlicens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=153
Läs om engångslicens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=156
Läs om priser för licens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=158

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...